‘Oranje stelt beetje teleur met 4,3 miljoen kijkers voor openingsduel’
Het WK Voetbal is kijkcijfertechnisch niet fantastisch begonnen voor het Nederlands elftal, zegt tv-expert Tina Nijkamp. Er keken gisteren bijna 4,3 miljoen mensen naar het duel tegen Senegal.
Het Nederlands elftal heeft zijn openingsduel op het WK Voetbal in Qatar gewonnen. Het werd gisteren 2-0 tegen Senegal. De wedstrijd begon al om 17.00 uur en wist bijna 4,3 miljoen kijkers (76 procent marktaandeel) te bekoren. Een megascore. Maar toch valt het een beetje tegen, vindt kijkcijferexpert en oud-SBS-baas Tina Nijkamp.
Voorzichtige start
Tina spreekt van een voorzichtige start. “Oei. Kijkcijfertechnisch begint het WK niet fantastisch voor Oranje. Bijna 4,3 miljoen kijkers is veel minder dan voorgaande| wedstrijden op een groot toernooi. Zo scoorde de openingswedstrijd van het Nederlands elftal tegen Spanje op het WK in 2014 bijna 7,3 miljoen kijkers.”
“Tuurlijk speelt het vroegere tijdstip mee maar in 2014 speelde Oranje ook soms rond 18 uur. We moeten terug naar 2010, toen veel wedstrijden heel vroeg in de middag werden gespeeld om vergelijkbare score te zien: toen scoorde slechts één wedstrijd onder de 5 miljoen. Om 13.20 uur scoorde Oranje toen 4,2 miljoen kijkers met de openingswedstrijd.”
VI verslaat NOS
’s Avonds om 22.00 uur, direct na de primetimewedstrijd Verenigde Staten – Wales (1,4 miljoen kijkers en 26 procent), kon de kijker kiezen tussen de nabeschouwing op NPO 1 of De Oranjewinter op SBS 6. Er keken respectievelijk 969 duizend (21 procent) en 907 duizend (20 procent) mensen naar.
Tina spreekt van een ‘meer dan fantastische’ start voor de mannen van VI. “Het scoort nu al bijna even hoog als NPO 1 op dat tijdstip. Hoe lang zal het duren voordat de VI mannen meer kijkers hebben dan de WK-nabeschouwing op NPO 1?”
Meilandjes op twee
SBS 6 bood ook het meest bekeken alternatief voor het WK Voetbal op prime time, namelijk Chateau Meiland. Daar keken 1,1 miljoen mensen (20 procent) naar. RTL 4 bleef met Expeditie Robinson steken op 823 duizend kijkers (15 procent).
Tussen Chateau Meiland en De Oranjewinter in scoorde het vanwege het WK vervroegde Shownieuws meer kijkers dan gewoonlijk, namelijk 672 duizend (12 procent). RTL Boulevard had er, deels tegenover Oranje, 587 duizend kijkers (9 procent). Het gebeurt vrijwel nooit dat Shownieuws meer kijkers trekt dan Boulevard.
Kijkcijfers
De kijkcijfers van maandag 21 november 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Senegal – Nederland (NPO1) 4.284.000 | 01. NPO1 / 40.1% |
02. Voetbal WK NB (NPO1) 3.251.000 | 02. RTL4 / 13.6% |
03. Voetbal WK VB (NPO1) 2.095.000 | 03. NPO2 / 10.5% |
04. Journaal 20:00 (NPO2) 1.764.000 | 04. SBS6 / 10.0% |
05. Voetbal WK USA – Wales (NPO1) 1.446.000 | 05. NET5 / 3.9% |
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.324.000 | 06. NPO3 / 3.7% |
07. Chateau Meiland (SBS6) 1.108.000 | 07. RTL5 / 3.0% |
08. De Oranjewinter (SBS6) 907.000 | 08. RTL8 / 2.4% |
09. Op1 (NPO1) 870.000 | 09. Vero / 2.0% |
10. Beau (RTL4) 846.000 | 10. SBS9 / 0.8% |
11. Expeditie Robinson (RTL4) 823.000 | 11. TLC / 0.8% |
12. Nieuwsuur (NPO2) 802.000 | 12. Discov / 0.8% |
13. Sinterklaasjournaal (NPO3) 786.000 | 13. RTL7 / 0.8% |
14. Voetbal WK ENG IRN (NPO1) 720.000 | 14. BBC / 0.7% |
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 699.000 | 15. Paramount / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 54,3% | |
02. RTL Nederland 20,3% | |
03. Talpa TV 16,7% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (426 duizend), EenVandaag (397 duizend), HLF8 (275 duizend) en Een Jaar Van Je Leven (161 duizend).