Opvolger tv-flop Robert ten Brink scoort nóg slechter: ‘Flinke dip’

Een flinke tegenvaller voor RTL 4: de opvolger van de van de buis gehaalde Robert ten Brink scoort nóg slechter. “De concurrentie met het voetbal speelt mee, maar dit is toch een flinke dip.”

Edson da Graça en Robert ten Brink © RTL

Robert ten Brink heeft wekenlang zó belabberd gescoord met zijn opvoedkundige tv-show Opvoeden Doe Je Zo dat RTL 4 besloot om één aflevering helemaal te schrappen. Aangezien zijn échte opvolger, Bureau Arnhem, pas volgende week begint, had de zender één vrijgekomen dinsdagavond op te vullen.

Slechter dan Robert

RTL 4 heeft ervoor gekozen om één aflevering van de nieuwe Videoland-show Matched by Mom van het nieuwe zendertalent Edson da Graça uit te zenden. Het gevolg? Kijkcijfers die nóg lager zijn dan die van Robert. Er keken gisteren slechts 336 duizend mensen (6,5 procent marktaandeel) naar deze datingshow.

Kijkcijferexpert Tina Nijkamp: “Oei. Matched by Mom scoort nog minder. Concurrentie Ajax speelt ook mee maar toch: flinke dip. 336 duizend versus 352 duizend kijkers. Gelukkig is het maar eenmalig en is de rest op Videoland te zien.”

Wat is het probleem?

Wat is het probleem met deze Videoland-show? Tina weet het wel. “Het probleem van Matched by Mom is dat je als kijker weet/voelt (anders dan bij Boer Zoekt Vrouw en voorganger Schoondochter Gezocht dat het sowieso toch niks gaat worden tussen de kandidaten.”

Al met al is de eerste soloklus van Edson op RTL 4 niet gelukt. Niet gek, vindt Tina. “Daar waar Schoondochter Gezocht echt serieus was, dating à la Boer Zoekt Vrouw, heb ik het idee dat dit meer à la Love Island is. Zelfs een oud-deelnemer daarvan doet mee, las ik. Of er echte liefde uit voortkomt of dat we vooral zonnige plaatjes zien? Ik denk het laatste.”

Voetbal op één

Het voetbal ging gisteren dus aan kop op prime time: Ajax – Napoli scoorde 1,6 miljoen kijkers (32 procent) naar RTL 7. NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met de combinatie Opsporing Verzocht en Rampvlucht, waar 909 duizend (18 procent) en 826 duizend (16 procent) mensen naar keken.

Verder waren SBS 6’s Familia Gillis (657 duizend en 13 procent), NPO 2’s Nieuwsuur (536 duizend en 10 procent) en SBS 6’s Vandaag Inside (521 duizend en 10 procent) het meest in trek.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 4 oktober 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.834.00001. NPO1 / 20.9%
02. Voetbal CL Ajax Napoli (RTL7) 1.567.00002. RTL7 / 16.5%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.369.00003. RTL4 / 14.6%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.069.00004. SBS6 / 9.5%
05. EenVandaag (NPO1) 1.020.00005. NPO2 / 7.3%
06. RTL Boulevard (RTL4) 918.00006. RTL5 / 5.1%
07. Opsporing Verzocht (NPO1) 909.00007. NET5 / 3.8%
08. Rampvlucht (NPO1) 826.00008. NPO3 / 3.6%
09. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 783.00009. Vero / 2.6%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 743.00010. RTL8 / 2.3%
11. Voetbal CL NB (RTL7) 705.00011. Ziggo / 1.3%
12. Editie NL (RTL4) 670.00012. Discov / 1.2%
13. Familie Gillis Massa is Kassa (SBS6) 657.00013. BBC / 1.2%
14. Met het mes op tafel (NPO2) 606.00014. RTLZ / 0.7%
15. Op1 (NPO1) 599.00015. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 39,4%
02. Publieke Omroep 31,8%
03. Talpa TV 16,3%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Khalid & Sophie (599 duizend), Jinek (486 duizend), 112 Vandaag (477 duizend), Tijd voor MAX (456 duizend), Hart van Nederland (441 duizend), Krabbé Zoekt Kahlo (440 duizend), HLF8 (313 duizend) en Een Jaar Van Je Leven (200 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen