Matthijs van Nieuwkerk anno 2022 vooral een bejaardenmagneet
Matthijs van Nieuwkerk is anno 2022 vooral in trek bij de oudjes. Hij trekt nauwelijks meer jonge kijkers, waar de adverteerders zo geïnteresseerd in zijn. Dat stelt kijkcijferexpert Tina Nijkamp.
Tina Nijkamp, de belangrijkste kijkcijferanalist van ons land, zet Matthijs van Nieuwkerk neer als een soort bejaardenmagneet. De voormalig zenderbaas van SBS 6 wijst erop dat hij in de commerciële doelgroep, mensen van tussen de 20 en 54 jaar, nauwelijks een deuk in een pakje boter slaat met zijn programma Matthijs Gaat Door.
Grijze kijkers
Matthijs was jarenlang een van de grootste publiekstrekkers van de publieke omroep, maar tegenwoordig valt dat flink tegen. Gisteren, op de zaterdagavond, bleef hij met Matthijs Gaat Door steken op 797 duizend kijkers (18 procent marktaandeel). Daarmee was hij weliswaar de winnaar om half tien, maar vooral vanwege drommen bejaarde kijkers.
Tina meldt: “Zelfs Yvon Jaspers in de vooravond heeft net meer kijkers, namelijk 807 duizend. Ai. De overeenkomst is dat ze heel oud scoren; beiden scoren in 20 tot 54 jaar onder de tien procent, 9,5 en 9,4, en veroorzaken daarmee beiden een dip bij NPO 1.”
Infantiel wint
SBS 6 bood om half tien met De Alleskunner VIPS het meest bekeken alternatief voor Matthijs. Daar keken 757 duizend mensen (18 procent) naar. “Maar het is de grote winnaar in 20 tot 54 jaar met 25,9 procent. Dat programma is ook de winnaar van de hele dag prime time in die doelgroep.”
Het brons om half tien is voor De 1 Procent Quiz op RTL 4, waar 642 duizend mensen (16 procent) naar keken. “Met een mooie 21 procent in 20 tot 54 jaar.”
Ik Vertrek pakt miljoen
Het enige programma op prime time dat meer dan een miljoen kijkers wist te boeien was Ik Vertrek XL met 1,2 miljoen kijkers (24 procent) om half negen op NPO 1. Daar tegenover trok SBS 6’s Ik Hou Van Holland 831 duizend kijkers (18 procent) en RTL 4’s Lego Masters 636 duizend kijkers (13 procent).
Hoe scoren deze shows in de doelgroep? Ik Hou Van Holland wint met ruim 23 procent, Lego Masters pakt zilver met bijna 21 procent en Ik Vertrek brons met ruim 18 procent.
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 1 oktober 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.613.000 | 01. NPO1 / 24.7% |
02. Ik Vertrek XL (NPO1) 1.179.000 | 02. RTL4 / 16.3% |
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.102.000 | 03. SBS6 / 14.6% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 929.000 | 04. NPO2 / 7.1% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 893.000 | 05. ESPN / 4.5% |
06. Ik Hou Van Holland (SBS6) 831.000 | 06. RTL5 / 3.9% |
07. Onze Boerderij en nu zelf (NPO1) 807.000 | 07. NPO3 / 3.8% |
08. Matthijs gaat door (NPO1) 797.000 | 08. RTL8 / 2.5% |
09. EenVandaag (NPO1) 778.000 | 09. NET5 / 2.4% |
10. De Alleskunner VIPS (SBS6) 767.000 | 10. RTL7 / 2.1% |
11. RTL Boulevard (RTL4) 723.000 | 11. Vero / 1.7% |
12. De 1 Procent Quiz (RTL4) 642.000 | 12. ESPN3 / 1.1% |
13. Lego Masters (RTL4) 636.000 | 13. Comedy / 1.0% |
14. Editie NL (RTL4) 607.000 | 14. Ziggo / 1.0% |
15. Nieuwsuur (NPO2) 594.000 | 15. Paramount / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 35,6% | |
02. RTL Nederland 25,5% | |
03. Talpa TV 19,2% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Dwars door België (572 duizend), Hart van Nederland (562 duizend), Shownieuws (431 duizend), Humberto op zaterdag (403 duizend) en Lachen om home video’s (388 duizend).