Tim Hofman draagt bij aan tv-fiasco: ‘Er worden tonnen verspild’
Tim Hofman boekt met zijn programma’s op YouTube de grootste successen, maar is op televisie een enorme flop. Hij is al weken onderdeel van het zondagse NPO 3-fiasco. “Er worden tonnen verspild.”

De zondagavond van NPO 3 is nu al weken een extreem grote kijkcijferramp. Ook gisteren was het weer huilen met de pet op: de serie Sihame trok 74 duizend kijkers (1,4 procent marktaandeel), de Soundos El Ahmadi-show Ik Ga Stuk pakte 79 duizend kijkers (1,3 procent) en Tim Hofmans Pak De Macht sloot de avond af met 77 duizend kijkers (1,6 procent).
‘Dit kost tonnen’
Kijkcijferkenner Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, heeft flink wat jaren meegedraaid in de mediawereld, maar dit heeft ze nog nooit gezien. “Voor NPO 3 is de zondag een drama in hoofdletters. Alles maar dan ook alles onder de 100 duizend kijkers. Historisch slecht, dit heb ik nog nooit eerder gezien”, zegt ze.
Tina is helemaal van haar à propos. “Zelfs Tim Hofman 77 duizend kijkers. Tragisch. Dit is ook nog eens de duurste avond van de week voor NPO 3. Zeker vier ton wordt er tussen 20.15 en 22.30 uur weggespeeld. Ook worden deze programma’s slecht teruggekeken. DRAMA-avond dus voor NPO 3.”
Oranje aan kop
De kijkcijfers van de NPO 3-zondag zijn structureel slecht, dus niet alleen gisteren tegenover het voetbal. Nederland – België was veruit de meest bekeken tv-uitzending van de avond met een score van 2,6 miljoen kijkers (48 procent) op NPO 1. Zij zagen hoe Oranje met 1-0 won van onze zuiderburen.
SBS 6 bood met Miljoenenjacht (1,1 miljoen en 20 procent) het meest bekeken alternatief, gevolgd door RTL 4’s Weet Ik Veel met 804 duizend kijkers (14 procent). Verder was Undercover in Nederland het meest in trek met 671 duizend kijkers (13 procent).
Alberto neemt revanche
Alberto kan opgelucht ademhalen, want het Undercover-seizoen begon juist historisch slecht. “Undercover in Nederland sluit het seizoen af met zeer nette cijfers. Het is in de doelgroep het best bekeken programma van de dag voor SBS 6. Hoger dus dan Miljoenenjacht”, zegt Tina.
Ze vervolgt: “En dan te bedenken dat het seizoen begon met een schamele 200 duizend kijkers. Bewijs hoe belangrijk promotie EN instroom is.”
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zondag 25 september 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Nederland – België (NPO1) 2.563.000 | 01. NPO1 / 38.2% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.293.000 | 02. SBS6 / 15.3% |
03. Voetbal NL VB (NPO1) 1.445.000 | 03. RTL4 / 14.7% |
04. Voetbal NL NB (NPO1) 1.266.000 | 04. NPO2 / 5.1% |
05. Miljoenenjacht (SBS6) 1.099.000 | 05. Vero / 3.4% |
06. Studio Sport (NPO1) 970.000 | 06. RTL5 / 3.1% |
07. Half acht nieuws (RTL4) 867.000 | 07. NPO3 / 2.3% |
08. Weet Ik Veel (RTL4) 804.000 | 08. RTL8 / 2.0% |
09. RTL Boulevard (RTL4) 696.000 | 09. RTL7 / 1.6% |
10. Undercover in Nederland (SBS6) 671.000 | 10. NET5 / 1.4% |
11. Editie NL (RTL4) 650.000 | 11. Eurosp / 1.1% |
12. Hart van Nederland (SBS6) 638.000 | 12. Paramount / 1.0% |
13. Nieuwsuur (NPO2) 582.000 | 13. Comedy / 0.7% |
14. Vtwonen (SBS6) 553.000 | 14. RTLZ / 0.6% |
15. TV Monument Jenny Arean (NPO1) 550.000 | 15. BBC / 0.6% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 45,6% | |
02. RTL Nederland 22,0% | |
03. Talpa TV 20,5% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer De Neven van Eus (469 duizend), Buitenhof (445 duizend), Humberto (419 duizend), Shownieuws (358 duizend), WNL op Zondag (352 duizend), Ivo op Zondag (284 duizend).