Matthijs van Nieuwkerk bezorgt NPO 1 flinke kijkcijferdip: ‘Oei’

De tijd dat alles wat Matthijs van Nieuwkerk aanraakt verandert in goud ligt achter ons. Hij is momenteel op zender met Summerschool, vroeger DWDD Summerschool, maar dat is geen hit.

Marcel Levi en Matthijs van Nieuwkerk © Tom Cornelissen

Matthijs van Nieuwkerk is terug met een vierdelige serie tv-colleges onder de titel Summerschool. Na de aflevering met Francis van Broekhuizen vorige week, gaf hij gisteren een podium aan corona-BN’er Marcel Levi. De kijkcijfers vallen tegen: met Francis scoorde hij 558 duizend kijkers, ditmaal met Marcel 532 duizend kijkers (12 procent marktaandeel).

Matthijs’ dipje

Met deze score, nota bene op ’s lands grootste tv-zender NPO 1, wist Matthijs geen plaats te veroveren in de dagelijkse top 15 van meest bekeken programma’s. Zowel het programma ervoor als erna trokken meer bekijks: The Great British Bake Off had er 571 duizend (12 procent) en Op1 kwam uit op 777 duizend kijkers (23 procent).

Matthijs stelt teleur, vindt kijkcijferprofeet Tina Nijkamp. “Oei. Ondanks de goede kritieken opnieuw een slechte score voor Matthijs van Nieuwkerk en zijn Summerschool. In de doelgroep 20 tot 54 jaar had Summerschool zelfs de slechtste score van de dag voor NPO 1 met 8,2 procent marktaandeel.”

Slimste en B&B

De grote kijkcijferwinnaars in de zomer blijven NPO 2’s De Slimste Mens en RTL 4’s B&B Vol Liefde. Dat waren ook gisteren weer dé publiekstrekkers op prime time, met ditmaal 1,5 miljoen kijkers (32 procent) en 830 duizend kijkers (18 procent).

Verder waren SBS 6’s Vandaag Inside (767 duizend en 18 procent) en NPO 3’s European Championships Munich (701 duizend en 16 procent) het meest in trek.

Ik Weet Er Alles Van

Waar De Slimste Mens en B&B Vol Liefde de primetimetoppers zijn, is de zomerse Ruben Nicolai-quiz Ik Weet Er Alles Van de ster van de vooravond. Die show trekt in het laagseizoen meer kijkers dan GTST in het hoogseizoen.

Tina: “Samen met De Slimste is Ik Weet Er Alles Van de grootste zomerhit. Opnieuw op plek vier in top 25, 900 duizend kijkers en in doelgroep 20 tot 54 jaar verslaat Ruben zelfs het Achtuurjournaal. 31,5 procent marktaandeel versus 23,3 procent. Het Journaal lijkt last te hebben van de quiz.”

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (498 duizend), Hoe Gaat Dat Bij Jullie Thuis (462 duizend), Kopen Zonder Kijken (442 duizend), Shownieuws (391 duizend), 112 Vandaag (357 duizend) en Shownieuws Zomereditie (184 duizend).

De kijkcijfers van woensdag 17 augustus 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.546.00001. NPO1 / 20.1%
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.510.00002. RTL4 / 18.7%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.089.00003. NPO2 / 12.3%
04. Ik weet er alles van (RTL4) 897.00004. SBS6 / 10.0%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 889.00005. NPO3 / 9.2%
06. B&B Vol Liefde (RTL4) 830.00006. Vero / 3.9%
07. RTL Boulevard (RTL4) 807.00007. RTL5 / 3.7%
08. EenVandaag (NPO1) 798.00008. RTL8 / 3.5%
09. Op1 (NPO1) 777.00009. RTL7 / 3.1%
10. Vandaag Inside (SBS6) 767.00010. NET5 / 2.7%
11. European Championships Munich (NPO3) 701.00011. Discov / 1.1%
12. Journaal laat (NPO1) 619.00012. FOX / 1.1%
13. Editie NL (RTL4) 594.00013. RTLZ / 0.9%
14. The Great British Bake Off (NPO1) 571.00014. Paramount / 0.8%
15. Hart van Nederland (SBS6) 569.00015. BBC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 41,6%
02. RTL Nederland 30,1%
03. Talpa TV 16,7%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen