Ruben Nicolai trekt wederom meer kijkers dan GTST: ‘Tijd voor taart!’

Het begint een traditie te worden: als GTST met zomerstop gaat, dan ziet RTL 4 zijn kijkcijfers om acht uur ’s avonds onmiddellijk aantrekken. En dat is te danken aan Ruben Nicolai en zijn quiz.

Ruben Nicolai © RTL

Waar Goede Tijden Slechte Tijden alleen soapfans bedient, kan bij de Ruben Nicolai-quiz Ik Weet Er Alles Van eigenlijk iedereen wel even blijven hangen. En dat leidt ertoe dat Ruben met zijn jaarlijkse GTST-vervanger middenin de zomer, in het laagseizoen dus, vaak beter presteert dan GTST in het hoogseizoen. Ook gisteren was dat het geval.

Ruben scoort

De seizoensopener van Ik Weet Er Alles Van VIPS wist 824 duizend kijkers te vermaken, goed voor een marktaandeel van 20 procent. Ter vergelijking: GTST scoorde vorige week maandag op hetzelfde tijdstip 716 duizend kijkers en 16 procent marktaandeel. RTL 4 zit om acht uur dus aardig in de lift.

Kijkcijferkenner Tina Nijkamp deelt complimenten uit aan Ruben. Ze spreekt van een ‘prachtscore’ en wijst ook op zijn hoge marktaandeel in de commerciële doelgroep 20 tot 54-jarigen, namelijk dik 27 procent. “Dat is vergelijkbaar met de score van De Slimste Mens in die doelgroep”, schrijft ze op Instagram.

Slimste aan kop

Kijkcijfermonster De Slimste Mens begon gisteren met 1,7 miljoen kijkers (33 procent) aan het nieuwe seizoen. Daarmee staat de NPO 2-quiz fier bovenaan in de kijkcijfer top 25. “Dat belooft wat de komende zes weken. Voor NPO 2 wordt het een prachtige zomer, dat is nu al duidelijk”, zegt Tina.

Het meest bekeken alternatief werd geboden door zusterzender NPO 1. MAX Vakantieman scoorde 941 duizend kijkers (18 procent) en De Avondetappe had 846 duizend kijkers (19 procent).

B&B Vol Liefde op #3

RTL 4 pakt brons op prime time met 679 duizend kijkers (14 procent) voor de aftrap van B&B Vol Liefde. Een prima start, zegt Tina, al is het marktaandeel in de commerciële doelgroep wel veel lager dan dat van de Ruben Nicolai-quiz, namelijk bijna 16 procent. “Toch veel last van De Slimste denk ik, maar ook van Peter Gillis.”

De talkshow Renze scoorde op de late avond van RTL 4 voorzichtig met 614 duizend kijkers (16 procent). Het marktaandeel in de commerciële doelgroep ligt rond de 15 procent. “Minder dan Humberto scoorde afgelopen weken”, aldus Tina.

SBS 6 trok met Familie Gillis 621 duizend kijkers (13 procent).

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (602 duizend), EenVandaag (554 duizend), Shownieuws (518 duizend), 112 Vandaag (414 duizend) en Shownieuws Zomereditie (242 duizend).

De kijkcijfers van maandag 11 juli 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO2) 1.725.00001. NPO1 / 21.0%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.624.00002. RTL4 / 16.9%
03. Half acht nieuws (RTL4) 963.00003. NPO2 / 15.7%
04. MAX Vakantieman (NPO1) 941.00004. SBS6 / 9.9%
05. De Avondetappe (NPO1) 846.00005. NPO3 / 9.4%
06. Op1 (NPO1) 833.00006. RTL5 / 4.3%
07. Ik Weet Er Alles Van VIPS (RTL4) 824.00007. Vero / 3.4%
08. RTL Boulevard (RTL4) 758.00008. NET5 / 3.2%
09. Journaal 18:00 (NPO2) 747.00009. RTL8 / 2.6%
10. B&B Vol Liefde (RTL4) 679.00010. RTL7 / 2.2%
11. Voetbal EK ENG NOR dames (NPO3) 678.00011. Discov / 1.1%
12. Editie NL (RTL4) 642.00012. Paramount / 1.0%
13. Nieuwsuur (NPO2) 635.00013. BBC / 0.7%
14. Familie Gillis (SBS6) 621.00014. RTLZ / 0.6%
15. Renze (RTL4) 614.00015. Comedy / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 46,1%
02. RTL Nederland 26,7%
03. Talpa TV 17,0%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen