Renze Klamer voor het eerst uit top 15: ‘Ik check direct de kijkcijfers’

Renze Klamer is voor het eerst uit de kijkcijfer top 15 gevlogen met zijn talkshow RENZE. En hij is waarschijnlijk de eerste die het wist. “Ik zit om vier over half acht klaar voor de kijkcijfers.”

Renze Klamer © NPO

Na Beau van Erven Dorens, Eva Jinek en Humberto Tan heeft RTL 4 er nóg een latenightster bij: Renze Klamer. Hij begon maandag met zijn talkshow RENZE en heeft tot nu toe elke avond kijkers verloren. Na 682 duizend (21 procent marktaandeel) en 633 duizend kijkers (20 procent), kwam de show gisteren uit op 574 duizend kijkers (16 procent).

Renze is kijkcijfergek

Renze staat met deze score voor het eerst niet in de top 15; hij moet genoegen nemen met de achttiende plek. Concurrent Op1 trok op precies hetzelfde moment 710 duizend kijkers (18 procent). Die talkshow stond vanwege het vrouwenvoetbal op NPO 1 voor één keer op het kleinere NPO 2.

Het zal Renze waarschijnlijk niet zijn ontgaan dat hij uit de top 15 is gedonderd. “Natuurlijk, elke tv-maker kijkt elke ochtend om vier over half acht wat de kijkcijfers zijn”, geeft hij toe in tijdschrift Weekend. “Maar je moet jezelf daardoor niet gek laten maken of in een kramp gaan zitten.”

Aan iets bouwen

Renze accepteert het als zijn kijkcijfers aanvankelijk iets minder zijn. “Liever wat minder kijkers maar wel nieuwe dingen proberen én aan iets bouwen, dan heel erg op zeker spelen omdat je dan op dat moment meteen kijkers trekt.”

Hij vervolgt: “Ik geloof erin dat als je echt wil groeien op de lange termijn, je soms moet accepteren dat mensen moeten wennen aan wat je uitprobeert.”

Vrouwenvoetbal op #1

De meest bekeken tv-uitzending op prime time was gisteren de opening van het EK vrouwenvoetbal. De wedstrijd Engeland – Oostenrijk was goed voor 956 duizend kijkers (22 procent) op NPO 1.

Het meest bekeken alternatief was de finale van Het Perfecte Plaatje in Argentinië met 743 duizend kijkers (16 procent) op RTL 4, gevolgd door NPO 2’s Nieuwsuur (560 duizend), NPO 3’s Abba in Concert (484 duizend) en SBS 6′ Steenrijk Straatarm (453 duizend).

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (578 duizend), Shownieuws (526 duizend), Kinderen Kopen Een Huis (388 duizend), 112 Vandaag (381 duizend), Shownieuws Zomereditie (198 duizend) en Obese met Miljuschka Witzenhausen (196 duizend).

De kijkcijfers van woensdag 6 juli 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.805.00001. NPO1 / 25.2%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.164.00002. RTL4 / 18.5%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.104.00003. SBS6 / 9.1%
04. Voetbal EK Eng – Aut Dames (NPO1) 956.00004. NPO2 / 8.9%
05. Denkend aan Holland (NPO1) 952.00005. NPO3 / 5.1%
06. RTL Boulevard (RTL4) 945.00006. RTL5 / 3.7%
07. EenVandaag (NPO1) 876.00007. Eurosp / 3.2%
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 776.00008. Vero / 2.9%
09. Editie NL (RTL4) 764.00009. NET5 / 2.6%
10. Sportjournaal (NPO1) 762.00010. RTL7 / 2.7%
11. De Avondetappe (NPO1) 762.00011. RTL8 / 2.5%
12. Het Perfecte Plaatje in Argentinië (RTL4) 743.00012. Paramount / 1.3%
13. Voetbal EK VB (NPO1) 732.00013. FOX / 1.1%
14. Tour de France (NPO1) 719.00014. BBC / 1.0%
15. Op1 (NPO2) 710.00015. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,2%
02. RTL Nederland 27,9%
03. Talpa TV 15,0%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Wie wint deze julimaand de kijkcijferstrijd?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen