Renze Klamer trekt iets minder kijkers: ‘Het is een aanfluiting!’

Renze Klamer zit ietsjes in de lift omlaag met zijn eigen talkshow op RTL 4. Logisch, vindt Marcel van Roosmalen. Hij vindt het een verschrikkelijk programma. “Het is een aanfluiting!”

Renze Klamer © RTL

De talkshow van Renze Klamer levert licht in. Na de door 682 duizend mensen (21 procent marktaandeel) bekeken première-aflevering, trok de tweede aflevering van Renze gisterenavond 633 duizend kijkers (20 procent) naar RTL 4. “Renze zal opnieuw blij wakker worden”, stelt kijkcijferprofessor Tina Nijkamp.

Flink gesleuteld

Tina merkt dat er flink gesleuteld wordt aan Renze. “De nieuwsfragmenten aan het begin van het programma zijn verdwenen. Meteen eerste onderwerp. Dat was nu korter. 15 minuten in plaats van 22 minuten. Tweede onderwerp is net als maandag Renze’s ‘eigen agendapunt’. Ditmaal legt hij beetje op Arjen Lubach-achtige manier uit hoe zorgfraude werkt.”

Ditmaal had Renze zowel Ilse DeLange als Maxim Hartman aan tafel zitten. “Ik miste bij Ilse vragen over de Voice-rel. Aanleiding waarom Maxim Hartman er zat was niet duidelijk, en ook niet actueel. Rellerig gesprek met veel boosheid vanuit Maxim.”

‘Aanfluiting!’

Waar Angela de Jong ontzettend enthousiast is over Renze (‘hij zou zomaar kunnen uitgroeien tot de beste beslissing van Peter van der Vorst sinds jaren’), is Marcel van Roosmalen absoluut niet tevreden als kijker. “Het was een aanfluiting”, moppert hij in de podcast Weer Een Dag.

Renze kan het volgens Marcel gewoon niet. “Je moet geen taarten bakken als je het recept niet kent.”

Collega Gijs Groenteman: “Ik heb er geen enkel gevoel bij. Hij heeft een superprettige stem, maar ik weet het niet hoor.”

Avondetappe op #1

De Avondetappe was met 1,1 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1 de grote winnaar op prime time. Direct ervoor trok Kasteelvrouwe Emmy een mooie 996 duizend kijkers (23 procent).

RTL 4 pakt de tweede plek met een dubbele aflevering van Voor Hetzelfde Geld (654 duizend en 15 procent, 827 duizend en 18 procent). Verder waren SBS 6′ Urk (572 duizend en 13 procent) en NPO 2’s Nieuwsuur (557 duizend en 13 procent) het meest in trek.

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Shownieuws (517 duizend), 112 Vandaag (498 duizend), Chateau Meiland (363 duizend) en Shownieuws Zomereditie (225 duizend).

De kijkcijfers van dinsdag 5 juli 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.730.00001. NPO1 / 26.1%
02. De Avondetappe (NPO1) 1.067.00002. RTL4 / 18.2%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.028.00003. SBS6 / 10.8%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.015.00004. NPO2 / 7.0%
05. Kasteelvrouwe Emmy (NPO1) 996.00005. RTL5 / 5.1%
06. EenVandaag (NPO1) 827.00006. NPO3 / 4.3%
07. Voor hetzelfde geld (RTL4) 827.00007. Vero / 3.7%
08. Sportjournaal (NPO1) 756.00008. RTL8 / 3.0%
09. Op1 (NPO1) 708.00009. RTL7 / 2.9%
10. Denkend aan Holland (NPO1) 704.00010. NET5 / 2.6%
11. RTL Boulevard (RTL4) 677.00011. Eurosp / 1.3%
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 673.00012. Discov / 1.2%
13. Renze (RTL4) 633.00013. BBC / 1.1%
14. Hart van Nederland (SBS6) 620.00014. RTLZ / 1.1%
15. URK (SBS6) 572.00015. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,4%
02. RTL Nederland 30,6%
03. Talpa TV 17,7%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Wie ziet u liever?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Jandino Asporaat schept op over zijn BN'er-privileges. Onhandig of leuk voor hem?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen