‘John de Mol boezemt angst in bij ontevreden tv-producenten’

John de Mol boezemt behoorlijk wat angst in bij bedrijven die tv-programma’s maken. Zij durven zich niet uit te spreken tegen de overname van Talpa door RTL, stelt de podcast Koster & Van Dijk.

John de Mol © NOS

RTL Nederland wil concurrent Talpa Network overnemen. Het zou John de Mol maar liefst dertig procenten van de aandelen in de Nederlandse tak van RTL opleveren. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet echter nog wel groen licht geven en die komt er niet zomaar. Zo is mediareus DPG Media fel tegen het samengaan van RTL en Talpa.

Bang voor John

Ook tv-producenten zijn niet blij met het tv-monopolie dat ontstaat, maar zij durven zich volgens mediajournalist Mark Koster niet met naam en toenaam uit te spreken tegen de overname. “Producenten, de clubjes die dan bij RTL en Talpa moeten pitchen, zijn best bang dat John de Mol een te grote positie krijgt en durven daar eigenlijk nooit wat over te zeggen.”

Het is volgens Mark een teken aan de wand dat de ACM aan de tv-producenten vraagt om ‘op anonieme basis’ te vertellen hoe zij hier tegenaan kijken, zegt hij in de podcast Koster & Van Dijk.

‘Niemand durft’

Collega Ton F. van Dijk, de voormalig baas van NPO 1, zegt: “Er is geen producent in Nederland die eigenlijk hardop durft te zeggen dat ze tegen zo’n fusie zijn, want stel je voor dat het dan toch doorgaat. Eigenlijk is het zo dat je John de Mol natuurlijk altijd tegenkomt en overal, dus hij is zo machtig dat niemand durft te zeggen: ‘Wij zijn daar niet zo voor.’”

Het is niet voor niets dat de producenten alleen anoniem durven praten, vervolgt Ton. “De ACM bedenkt dan: we gaan een anonieme enquête doen, we versturen een linkje naar alle producenten en die moeten het dan invullen. De essentie is dus niet zozeer de enquête, maar dat het anoniem gebeurt.”

Dichte deur

Als je je als producent uitspreekt tégen de overname, dan kom je er nooit meer in bij de wraakzuchtige John, denkt Ton. “Stel je voor dat het uitlekt of bekend wordt, dan kom je er niet meer binnen. Dan krijg je gewoon geen opdrachten meer.”

Hij vervolgt: “Dat toont overigens wel aan dat dit een serieus onderwerp is, want als die producenten zo bang zijn dat ze geen opdrachten meer krijgen… Het geeft wel aan wat de macht van John de Mol is. Daar gaat die hele mededingingskwestie over.”

Podcast

De podcast Koster & Van Dijk:

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat er een gezonde markt overblijft als RTL concurrent Talpa overneemt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen