‘Humberto Tan kreeg valse reden voor verbod op Mabel-beelden’

Humberto Tan mocht zondagavond geen beelden uitzenden van het beruchte interview over prinses Mabel. Over de reden daarvan lijkt te zijn gelogen. “Endemol heeft de RVD de schuld gegeven.”

Humberto Tan en Tina Nijkamp © RTL

Er is enige onrust ontstaan omdat Humberto Tan zondagavond in zijn talkshow geen beelden mocht uitzenden van het SBS 6-interview dat Peter R. de Vries in 2003 had met Charlie da Silva, de ex-bodyguard van Klaas Bruinsma. Het interview maakte duidelijk dat prinses Mabel een relatie heeft gehad met deze topcrimineel.

Block van de RVD?

Waarom mocht Humberto de beelden niet uitzenden? Oud-SBS-baas Tina Nijkamp en Peters vroegere rechterhand Kees van der Spek zaten aan tafel en noemden de RVD als reden. Tina: “Nou, Endemol is rechthebbende van de beelden en die hebben aan de redactie van Humberto laten weten: ‘Luister, er zit een block op.’”

Een block van de Rijksvoorlichtingsdienst dus. Dat is natuurlijk wel een beetje raar. De RVD gaat immers niet over de inhoud van programma’s op televisie. “Ik vind dat eng. Heel eng”, merkte columnist Jan Dijkgraaf op.

Touwtjes in handen

Tina schreef na afloop van de uitzending op Insta: “De RVD houdt graag de touwtjes in handen, inclusief een zelfbedachte Mediacode. Niet in de wetboeken terug te vinden, maar als je je er als tv-producent, krant of tijdschrift niet aan houdt, krijg je straf. Dan kun je bijvoorbeeld buitengesloten worden van aanwezigheid bij koninklijke fotosessies.”

Niet veel later ontkende de RVD dat er zo’n ‘block’ bestaat en gaf EndemolShine in het AD toe dat de beslissing bij hen lag: “Het kan voorkomen dat sommige fragmenten niet tot in de eeuwigheid te zien zijn, omdat er een bepaalde houdbaarheid aan zit. We hebben in die afwegingen ook met een menselijke maat te maken.”

‘Wat is dit?!’

Wat een bizarre reactie, zegt Tina aanvankelijk. “Wat is dit voor vage uitleg van EndemolShine? Waarom gaven ze dan de RVD als reden op van het ‘block’ bij de redactie van Humberto? Ik kan het appverkeer wel delen als het moet hoor. Heel weird. Benieuwd naar het waarom van deze late verklaring en naar het waarom van het opeens totaal andere verhaal.”

Dan: “Het wordt steeds schimmiger. Wat is de ware reden van het ‘block’? Heel benieuwd.”

Endemol geeft toe

Tina heeft inmiddels contact gehad met EndemolShine. “Update: Endemol geeft zojuist toe, inderdaad aan redactie van Humberto de RVD als reden van het verbod gebruik beelden te hebben gegeven. Het was een vergissing van Endemol, zondag in de haast gemaakt, bij aanvraag van de beelden.”

“De werkelijke reden is dat ze beelden niet meer vrijgeven uit piëteit met Mabel.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u het raar dat prinses Mabel door tv-producent EndemolShine in bescherming wordt genomen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen