Jan Slagter verrast als dragqueen in grote finale Make Up Your Mind

Jan Slagter dook gisterenavond op als dragqueen in de grote finale van Make Up Your Mind. De 68-jarige baas van Omroep MAX zat in de show om de hoofdprijs uit te reiken aan Soy Kroon.

Jan Slagter © MAX

Make Up Your Mind was vorig jaar te zien als eenmalige special met dragqueen Peter R. de Vries als dé grote verrassing. Dit jaar keerde de Carlo Boszhard-show terug met een volledige serie van vijf afleveringen. De grote finale daarvan wist gisteren 1 miljoen kijkers (26% marktaandeel) te boeien op RTL 4.

Jan als dragqueen

Waar Barry Atsma vorig jaar als grote winnaar uit de bus kwam, ging ditmaal acteur Soy Kroon met de winst naar huis. Hij kreeg de prijs uitgereikt van Jan Slagter. “Ik heb echt alles gegeven. Het was een enorme ervaring en waar ik ontzettend veel respect voor heb, zijn de make-upartiesten. Ik herkende mezelf niet meer”, zei de omroepbaas.

Waarom Jan meedeed aan het programma? “Hoe gek het ook mag klinken: toen ik hoorde dat Peter R. de Vries dat ook had gedaan, dacht ik: dan moet ik dat ook doen.”

Minder kijkers

De eenmalige special van Make Up Your Mind trok vorig jaar 1,2 miljoen kijkers naar RTL 4; inclusief uitgesteld kijken kwam de score zelfs uit op 1,7 miljoen kijkers. Dit jaar lagen de scores iets lager: gemiddeld trok de vijfdelige serie 974 duizend kijkers per aflevering. De eerste vier shows scoorden inclusief uitgesteld kijken gemiddeld 1,2 miljoen kijkers.

Terug naar de finale-avond van gisteren: voorafgaand aan Make Up Your Mind wist Chantal Janzen met haar programma Oh Wat Een Jaar 874 duizend kijkers (16%) te bekoren. Een aardige score tegenover kijkcijfermonster Heel Holland Bakt.

Heel Holland Bakt op #1

De grote finale van Heel Holland Bakt was met 2,4 miljoen kijkers (41%) namelijk de grote winnaar van de avond. Direct erna hield Ik Vertrek er nog 1,3 miljoen (28%) over op NPO 1.

NPO 2 pakt brons met 829 duizend kijkers (14%) voor Hier Zijn De Van Rossems. De aflevering werd geopend met een tekstuele boodschap aan de kijkers, aangezien een van de Van Rossems, Sis, afgelopen week is overleden na een val in huis. Nieuwsuur trok erna 482 duizend kijkers (10%).

De vierde plek is voor SBS 6: Code van Coppens trok 478 duizend kijkers (8%) en Onmogelijke Duetten had er 392 duizend (8%).

Kijkcijfers

Andere programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (466 duizend), Shownieuws (402 duizend) en Lachen om home video’s (354 duizend).

De kijkcijfers van zaterdag 7 mei 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.357.00001. NPO1 / 31.9%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.838.00002. RTL4 / 20.9%
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.275.00003. SBS6 / 9.4%
04. Make up your mind (RTL4) 1.044.00004. NPO2 / 6.6%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.012.00005. NPO3 / 3.5%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 962.00006. RTL5 / 2.4%
07. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 933.00007. NET5 / 2.4%
08. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 874.00008. Vero / 2.0%
09. Hier Zijn De Van Rossems (NPO2) 829.00009. RTL7 / 1.8%
10. EenVandaag (NPO1) 803.00010. ESPN2 / 1.6%
11. Echte leven in de dierentuin (NPO1) 787.00011. Ziggo / 1.6%
12. RTL Boulevard (RTL4) 683.00012. ESPN / 1.3%
13. Studio Sport (NPO1) 586.00013. RTL8 / 1.2%
14. Editie NL (RTL4) 483.00014. TLC / 1.1%
15. Nieuwsuur (NPO2) 482.00015. BBC / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 42,0%
02. RTL Nederland 26,8%
03. Talpa TV 14,2%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Moet Make Up Your Mind terugkeren als avondvullende special of serie afleveringen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen