Eva Jinek kampt met extreem veel wegzappers: ‘Reclameblok is killing’
Eva Jinek kampt niet alleen met inzakkende kijkcijfers, maar ook met veel mensen die tijdens de uitzending wegzappen. “Het laatste reclameblok is echt killing”, zegt tv-kenner Marcus den Blanken.
Het gaat niet best met de kijkcijfers van Eva Jinek, zegt mediajournalist Dennis Jansen in de AD Mediapodcast. “Ik heb Guus van der Salm van de Stichting KijkOnderzoek gevraagd naar de cijfers en ja, het is wel schrikbarend, want er kijken gewoon 240 duizend mensen minder de afgelopen anderhalve maand naar Jinek en die gaan allemaal naar Lubach.”
Wegzappers
Eva kampt bovendien met een wegzapcrisis. Tijdens de uitzending haken enórm veel kijkers af. “Wat opvalt bij Jinek is dat ze de uitzending vaak nog wel met 900 duizend kijkers begint, maar aan het eind van de uitzending zitten er gewoon nog maar 250 duizend te kijken”, zegt collegajournalist Marcus den Blanken.
Podcasthost Manuel Venderbos geschrokken: “Zo weinig?”
Marcus: “Ja, we hebben de cijfers.”
Killing
Het laatste reclameblok van Jinek is dodelijk, legt Marcus uit. “Bij Op1 is het nog wel te verklaren als je zegt: mensen zetten de tv uit, want de mensen gaan slapen, het is laat. Bij Jinek is het zo dat er ook nog een reclameblok tussen zit, wat helemaal killing is. Dan begrijp ik ook dat die items op het einde ook niet altijd even spannend zijn.”
Angela de Jong, de grote ster van de podcast, is het daarmee eens. “Gisteren was er een blok De Verraders en dan denk ik op een gegeven moment: ja, dat zie ik op vrijdagavond wel, De Verraders. Dat is nou niet echt iets waar mensen nog heel erg wakker voor blijven. Althans, ik niet.”
Lubach scoort wél
Concurrent Arjen Lubach doet het een stuk beter, aldus Marcus. “Bij Lubach zie je juist het omgekeerde. Die houdt gewoon die 1 miljoen kijkers vast. Je ziet wel dat het item dat hij de dag bespreekt het hoogst scoort, maar hij houdt gewoon standaard 1,1 miljoen kijkers vast. Dat is ook razendknap.”
Hoe verklaart Angela dit? “Het vervlakt allemaal. De Wereld Draait Door had echt z’n eigen stempel; daar kwam niemand bij in de buurt. En dat mis ik bij alle talkshows nu. Het zijn allemaal dezelfde onderwerpen, het is allemaal op dezelfde manier aangevlogen.”
Marcus: “Al die talkshows lijken een beetje op elkaar en dat begint Jinek ook te merken.”
Wat vindt Wilfred?
Wilfred Genee, presentator van Vandaag Inside, is het daarmee eens. Hij zegt in het FD: “Na onze uitzending luister ik op de terugweg in de auto altijd eerst De Avondshow van Arjen Lubach terug, en thuis kijk ik wat de andere talkshows hadden.”
Dat is niet veel soeps, vervolgt hij. “De gesprekken lopen altijd volgens een vast stramien. Het kost me soms moeite om erbij te blijven. Dan merk je aan alles dat het onderwerp na vier minuten eigenlijk wel klaar is, maar dan staat er in het draaiboek acht minuten voor.”
AD Mediapodcast
De AD Mediapodcast kunt u onderstaand beluisteren: