Wie is de Mol-finale is megahit: ‘Maar kan dit nog van belastinggeld?’

De grote finale van het Albanië-seizoen van Wie is de Mol was gisterenavond een megahit, maar De Telegraaf vraagt zich af of dit soort televisie nog wel gemaakt moet worden van belastinggeld.

Wie is de Mol © NPO

Het 22ste seizoen van Wie is de Mol is gisteren ten einde gekomen met ruim 3,2 miljoen kijkers (48% marktaandeel) op NPO 1. Een gigantisch hoge score, maar wel iets minder dan in voorgaande jaren. De vier voorgaande finales van de realityshow scoorden – van ouder naar recent – 3,5 miljoen, 3,5 miljoen, 3,6 miljoen en 3,3 miljoen kijkers.

Kan dit van belastinggeld?

Allemaal prachtige kijkcijfers, maar kan het eigenlijk wel dat dit soort amusement van belastinggeld gemaakt wordt? De Telegraaf vraagt het aan presentator Rik van de Westelaken. “Ik vind van wel. Het is een van de weinige programma’s waar verschillende generaties en verschillende bevolkingsgroepen naar kijken. Het verbindt mensen”, antwoordt hij.

Sterker nog: vlak na de ontmaskering van Everon Jackson Hooi als de Mol wordt er alweer gewerkt aan het volgende seizoen, verklapt Rik. “We gaan meteen weer door, want wij zijn al bezig met het volgende seizoen. Bij ons zijn de eerste kandidaten al bekend. Ik mag overigens niet zeggen wanneer er weer opnames zijn.”

MolTalk op twee

Wie is de Mol was gisteren verreweg het meest bekeken programma van de avond. De nummer twee op prime time was de nabeschouwing: MolTalk was goed voor 1,2 miljoen kijkers (24%) op NPO 3. Matthijs Gaat Door hield er aansluitend aan Wie is de Mol, op NPO 1 dus, ‘slechts’ 859 duizend (18%) over.

De andere meest bekeken titels op prime time waren RTL 4’s Weet Ik Veel (1,1 miljoen en 17%), RTL 4’s VriendenLoterij Miljonairs (696 duizend en 14%), NPO 2’s Nieuwsuur (689 duizend en 12%) en NPO 2’s Verborgen Verleden (459 duizend en 7%).

SBS 6 stort in

Dat betekent dus ook dat de zaterdagavond van SBS 6, met twee programma’s die worden gepresenteerd door Jeroen van der Boom, vol-le-dig is ingestort. De kijker haakt massaal af bij zowel Hazes is de Basis als Hoge Bomen.

Hazes is de Basis zakt weg van 487 duizend kijkers (8%) naar 332 duizend kijkers (5%), een daling van ruim dertig procent. Hoge Bomen had vorige week Frans Bauer als hoofdgast, maar moest het ditmaal stellen met Najib Amhali. De kijkcijfers zakken in van 897 duizend kijkers (15%) naar 386 duizend kijkers (7%), een daling van bijna zestig procent.

Kijkcijfers

Programma’s die de kijkcijfer top vijftien niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (547 duizend), Lachen om home video’s (478 duizend) en Shownieuws (434 duizend).

De kijkcijfers van zaterdag 5 maart 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Wie is de Mol (NPO1) 3.242.00001. NPO1 / 34.3%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.659.00002. RTL4 / 14.5%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.499.00003. SBS6 / 7.7%
04. MolTalk (NPO3) 1.241.00004. NPO2 / 6.8%
05. Kassa (NPO1) 1.171.00005. NPO3 / 6.2%
06. Studio Sport (NPO1) 1.128.00006. ESPN / 5.1%
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.121.00007. NET5 / 3.3%
08. Weet ik veel (RTL4) 1.065.00008. Vero / 2.6%
09. Schaatsen WK Allround 5KM H (NPO1) 970.00009. RTL7 / 2.5%
10. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 969.00010. RTL5 / 2.3%
11. Matthijs gaat door (NPO1) 859.00011. RTL8 / 1.6%
12. RTL Boulevard (RTL4) 748.00012. Comedy / 0.8%
13. Journaal laat (NPO1) 724.00013. BBC / 0.8%
14. Schaatsen WK Allround 3KM D (NPO1) 701.00014. TLC / 0.8%
15. VriendenLoterij Miljonairs (RTL4) 696.00015. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 47,3%
02. RTL Nederland 21,8%
03. Talpa TV 14,1%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u het prima dat Wie is de Mol gemaakt wordt van belastinggeld?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen