Margriet van der Linden zwaait af met magere cijfers: ‘Ze was te woke’

Margriet van der Linden is geruisloos ten onder gegaan. Ook de allerlaatste aflevering van haar weinig geliefde talkshow M trok gisteren niet genoeg bekijks voor een plekje in de kijkcijfer top 15.

Margriet van der Linden © KRO-NCRV

Het is enorm pijnlijk voor Margriet van der Linden: werkelijk niemand had het nog over haar talkshow M. Het programma had totaal geen impact en er keek ook niemand naar. Op sommige avonden viel ze zelfs uit de kijkcijfer top 25. Gisteren stond ze daar met haar allerlaatste aflevering wél in, maar pas op plek 18. Er keken 615 duizend mensen (18%).

Te woke

Waarom M zo slecht scoorde? Het programma was ‘woker dan woke’, zegt Angela de Jong in het AD. “Maar niemand van de betrokkenen die het verband tussen die twee lijkt te willen onderkennen.”

Tv-kenner Bert van der Veer is het daarmee eens: “M was nogal streng in de leer. Zeg maar voorspelbaar, ernstig en woke, zo heet dat toch tegenwoordig?”

En tv-maker Carlo van Lienden in De Telegraaf: “Het woke-gehalte was extreem hoog. Het is meer een niche talkshow dan een voor een leidende zender in Nederland, zoals NPO 1 is. Dit is beter wekelijks op NPO 2 of NPO 3.”

Kraak noch smaak

Het was bovendien te negatief, aldus Carlo. “Als je een uitzending had gezien, had je het gevoel: nja, hopen dat morgen het licht nog aangaat buiten. Dit kan nog weleens de laatste avond zijn dat we met elkaar op de bank zitten. Het was allemaal héél erg zwaar op de hand en héél erg verantwoord. Dat kan een functie hebben, maar niet op NPO 1.”

En Jan Slagter in de talkshow Jinek: “Het was wel allemaal heel erg woke. Ik had nou niet elke keer het gevoel van: ik heb iets gemist als ik het niet gezien heb.”

Flikken op één

Door naar prime time: daar was NPO 1 de winnaar met 1,5 miljoen kijkers (26%) voor Flikken Maastricht. De top drie op prime time wordt afgemaakt door Twee voor Twaalf met 1,1 miljoen kijkers (18%) op NPO 2 en I Can See Your Voice met 1,1 miljoen kijkers (19%) op RTL 4. Daarna volgt MAX Pubquiz met 875 duizend kijkers (19%) op NPO 1.

Verder was SBS 6 het meest in trek: De Alleskunner VIPS zette 620 duizend kijkers (11%) neer en Vandaag Inside had er 621 duizend (14%).

Kijkcijfers

Programma’s die (ook) de kijkcijfer top vijftien niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (596 duizend), Tijd voor MAX (576 duizend), Shownieuws (423 duizend), De Geknipte Gast (423 duizend), HLF8 (332 duizend) en Big Brother (232 duizend).

De kijkcijfers van vrijdag 18 maart 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.085.00001. NPO1 / 25.3%
02. Flikken Maastricht (NPO1) 1.456.00002. RTL4 / 19.3%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.204.00003. SBS6 / 11.0%
04. EenVandaag (NPO1) 1.168.00004. NPO2 / 10.0%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.112.00005. RTL8 / 4.8%
06. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 1.085.00006. RTL5 / 3.4%
07. Twee voor twaalf (NPO2) 1.068.00007. NPO3 / 3.1%
08. I Can See Your Voice (RTL4) 1.059.00008. RTL7 / 2.8%
09. Gesprek met premier (NPO1) 976.00009. NET5 / 1.9%
10. MAX Pubquiz (NPO1) 875.00010. Vero / 1.5%
11. RTL Boulevard (RTL4) 839.00011. TLC / 1.5%
12. Jinek (RTL4) 796.00012. ESPN / 1.5%
13. BinnensteBuiten (NPO2) 769.00013. Discov / 1.0%
14. Op1 (NPO1) 645.00014. RTLZ / 0.9%
15. Editie NL (RTL4) 625.00015. Ziggo / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,4%
02. RTL Nederland 31,4%
03. Talpa TV 14,9%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen