Nieuwe talkshow Arjen Lubach levert flink in op dag twee: -21 procent

De Avondshow met Arjen Lubach levert flink wat kijkers in op uitzendavond twee. Waar het programma begon met ruim 1,6 miljoen kijkers, waren daar gisteren nog bijna 1,3 miljoen van over.

Arjen Lubach © VPRO

Het is heel gebruikelijk dat programma’s na de eerste aflevering flink wat kijkers verliezen, omdat een première altijd profiteert van veel nieuwsgierige kijkers. Nu Arjen Lubach inzakt van ruim 1,6 miljoen kijkers (33% marktaandeel) naar bijna 1,3 miljoen kijkers (26% marktaandeel), ziet hij ruim een vijfde (21 procent) van de NPO 1-kijkers afhaken.

Arjen zakt, VI stijgt

Het ligt in de lijn der verwachting dat Arjen nog meer kijkers gaat verliezen. Als dat zo is, dan zal zijn dagelijkse talkshow een stuk minder impact hebben dan voorganger Zondag met Lubach. Daar keken vorig jaar op het hoogtepunt 2,3 miljoen mensen naar. Om op dagelijkse basis zoveel kijkers te trekken is vrijwel onhaalbaar.

Waar Arjen dus 21 procent van zijn kijkers verliest, ziet directe concurrent VI Vandaag zijn scores juist weer wat stijgen, en wel met 11 procent. Naar de SBS 6-talkshow keken 803 duizend mensen (15%) naar. RTL 4-ster Eva Jinek trekt met 905 duizend kijkers (21 procent) slechts een fractie meer kijkers dan de dag ervoor.

Opsporing op één

De meest bekeken programma’s om half negen waren Opsporing Verzocht met 1,2 miljoen kijkers (22%) op NPO 1, Married At First Sight met 940 duizend kijkers (17%) op RTL 4 en Familie Gillis met 851 duizend kijkers (15%) op SBS 6. Volle Zalen over Joop van den Ende was goed voor 617 duizend kijkers (11%) op NPO 2.

Om half tien waren dat DNA Onbekend met 1,1 miljoen kijkers (20%) op NPO 1, het staartje van Married At First Sight op RTL 4, VI Vandaag op SBS 6 en Nieuwsuur met 772 duizend kijkers (14%) op NPO 2.

Kijkcijfers

Programma’s die de kijkcijfer top vijftien niet haalden zijn onder meer GTST (794 duizend), Tijd voor MAX (700 duizend), Hart van Nederland (648 duizend), M (599 duizend), Shownieuws (507 duizend), HLF8 (383 duizend), Big Brother (283 duizend) en Deal or no Deal (225 duizend).

De kijkcijfers van dinsdag 22 februari 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.217.00001. NPO1 / 24.4%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.563.00002. RTL4 / 20.6%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.342.00003. SBS6 / 12.6%
04. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 1.295.00004. NPO2 / 9.7%
05. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.197.00005. NPO3 / 4.2%
06. EenVandaag (NPO1) 1.158.00006. RTL7 / 4.1%
07. DNA Onbekend (NPO1) 1.130.00007. RTL5 / 3.1%
08. RTL Boulevard (RTL4) 1.077.00008. Vero / 3.0%
09. Married at first sight (RTL4) 940.00009. RTL8 / 2.5%
10. Jinek (RTL4) 905.00010. NET5 / 2.2%
11. Familie Gillis (SBS6) 851.00011. Discov / 1.1%
12. Editie NL (RTL4) 831.00012. BBC / 1.1%
13. Op1 (NPO1) 814.000 13. ESPN / 1.0%
14. BinnensteBuiten (NPO2) 804.00014. SBS9 / 1.0%
15. VI Vandaag (SBS6) 803.00015. TLC / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,3%
02. RTL Nederland 31,0%
03. Talpa TV 18,8%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen