Expeditie Robinson kent verrassende winnaar: 1,7 miljoen kijkers

De kijkcijfers van zondag 19 december 2021 (SKO) – De grote finale van Expeditie Robinson leverde gisteren een verrassende winnaar op. De kijkcijfers zijn ongeveer even hoog als vorig seizoen.

Expeditie Robinson © RTL

(Let op: spoilers) – Expeditie Robinson kent voor het tweede seizoen op rij een roze winnaar. Nadat tv-kok Hugo Kennis de editie van 2019 won, gaat dit jaar Robbert Rodenburg met de winst naar huis. Hij denkt dat niemand dat had zien aankomen vanwege zijn seksuele voorkeur.

Haartjes in de war

Robbert in het AD: “Ik heb dit hele seizoen met een grote glimlach op m’n telefoon gezeten. Die reacties… ‘Nou, die homo in zijn roze trui houdt het nog geen week vol.’ ‘Zijn handjes worden vies, zijn haartjes gaan in de war.’ Ik dacht alleen maar: wacht maar.”

Ruim 1,7 miljoen mensen (26 procent marktaandeel) zagen op RTL 4 hoe Robbert gekroond werd tot de jongste winnaar van Expeditie Robinson ooit. Vorig jaar trok de finale bijna 1,8 miljoen kijkers. Na de Robinson-finale wist de Videoland-première van Special Forces VIPS gisteren 692.000 kijkers (14 procent) te bekoren.

Maestro op twee

Het zilver is voor NPO 1, dat met Maestro 1,6 miljoen kijkers (24 procent) scoorde, waarna Onze Boerderij nog 1,1 miljoen kijkers (21 procent) neerzette.

Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 690.000 kijkers (12 procent). En Linda de Mol? Die zakt op SBS 6 nóg verder weg met Linda’s Wintermaand, naar ditmaal 641.000 kijkers (10 procent). Aansluitend trok Klein Maar Fijn 345.000 kijkers (7 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 – Gevaarlijkste Wegen: 442.000,
  • RTL 5 – Help mijn man is klusser: 336.000,
  • RTL 8 – Christmas Tree Lane: 264.000,
  • Net5 – Charlie and the chocolate: 262.000,
  • Veronica – Skyscraper: 220.000,
  • RTL 7 – WK Darts 2022: 197.000.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.507.00001. NPO1 / 27.2%
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.997.00002. RTL4 / 18.1%
03. Expeditie Robinson (RTL4) 1.749.00003. SBS6 / 8.9%
04. Maestro (NPO1) 1.601.00004. NPO3 / 6.5%
05. Onze Boerderij (NPO1) 1.148.00005. NPO2 / 5.6%
06. Op1 (NPO1) 1.104.00006. RTL5 / 3.7%
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.012.00007. RTL8 / 3.7%
08. Studio Sport (NPO1) 858.00008. Vero / 3.4%
09. RTL Boulevard (RTL4) 857.00009. RTL7 / 3.3%
10. Feyenoord – Ajax (ESPN2) 845.00010. NET5 / 3.0%
11. Special Forces VIPS (RTL4) 692.00011. ESPN / 1.2%
12. Nieuwsuur (NPO2) 690.00012. BBC / 1.2%
13. Editie NL (RTL4) 679.00013. Comedy / 1.1%
14. Linda’s Wintermaand (SBS6) 641.00014. Ziggo / 1.0%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 598.00015. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,3%
02. RTL Nederland 29,6%
03. Talpa TV 16,2%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Robbert Rodenburg wil heel graag een tv-carrière. Ziet u hem in 2022 graag terug op tv?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen