Chantal Janzen dankzij Linda de Mol éindelijk weer door miljoen

Chantal Janzen is na maanden van tegenvallende scores voor Chantals Pyjama Party éindelijk weer eens door de miljoengrens gebroken. En dat dankzij het tv-format van haar grote rivale Linda de Mol.

Chantal Janzen © William Rutten

Het was een mager najaar voor Chantal Janzen. De kijkcijfers van Chantals Pyjama Party vielen behoorlijk tegen en Chantals Beauty Camper was een regelrechte flop: is ze toch niet de publiekstrekker die sommige mensen in haar zien? Dankzij het tv-format van haar grote rivale Linda de Mol brak ze gisteren éindelijk weer door de miljoengrens.

Scoren met Linda’s format

De kerstspecial van Oh Wat Een Jaar, het feestelijke Oh Wat Een Kerst, trok gisterenavond ruim 1,1 miljoen kijkers (20%) naar RTL 4. Dit programmaformat is voor een groot deel bedacht door Linda de Mol en zit kennelijk dermate goed in elkaar dat de kijker daar wél voor naar Chantal zapt.

Voor Linda moet deze mooie score toch wat wrang aanvoelen. Zij wilde het format meenemen naar SBS 6, maar daar stak RTL 4 een stokje voor. En nu heeft Chantal het programma gekaapt. “Het is pijnlijk en het enige wat ik kan zeggen is dat als de situatie omgekeerd was geweest, ik dat niet gedaan had”, zei Linda teleurgesteld.

Slimste scoort beter

Slechts één programma deed het gisteren beter dan Oh Wat Een Kerst, namelijk De Slimste Mens, een van de grootste tv-hits van het land. Daar keken ditmaal 1,8 miljoen mensen (31%) naar op NPO 2. Joris’ Kerstboom en Nieuwsuur scoorden erna 793 duizend (15%) en 892 duizend kijkers (17%).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Het Wetenschappelijk Jaaroverzicht met 782 duizend kijkers (14%) op NPO 1 en Onmogelijke Duetten met 643 duizend kijkers (13%) op SBS 6.

Herman uit de gratie

NPO 1 trok direct na het jaaroverzicht 499 duizend kijkers (10%) met Kaarsje voor Tanja Groen. Voorafgaand aan Onmogelijke Duetten wist het SBS 6-programma ‘Kookklunzen: Herman vs Alain’ 417 duizend kijkers (7%) te bekoren. Het zoveelste teken dat Herman den Blijker behoorlijk uit de gratie is geraakt.

Belangrijke dagelijkse titels die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (611 duizend), Op1 (546 duizend), Shownieuws (398 duizend) en HLF8 (256 duizend).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van donderdag 23 december 2021 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.962.00001. RTL4 / 20.7%
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.804.00002. NPO1 / 19.3%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.411.00003. NPO2 / 12.2%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.329.00004. SBS6 / 9.1%
05. EenVandaag (NPO1) 1.170.00005. RTL7 / 6.2%
06. Oh Wat Een Kerst (RTL4) 1.103.00006. NPO3 / 5.2%
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.046.00007. RTL8 / 3.6%
08. Een huis vol (NPO1) 1.041.00008. ESPN / 3.0%
09. Nieuwsuur (NPO2) 892.00009. Vero / 2.8%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 878.00010. NET5 / 2.6%
11. Beau (RTL4) 839.00011. RTL5 / 2.3%
12. Joris’ Kerstboom (NPO2) 793.00012. TLC / 1.1%
13. Wetenschappelijk Jaaroverzicht (NPO1) 782.00013. Comedy / 0.9%
14. Editie NL (RTL4) 747.00014. BBC / 0.8%
15. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 667.00015. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,7%
02. RTL Nederland 34,0%
03. Talpa TV 15,1%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen