Oranje pakt ticket voor Qatar én helft van alle tv-kijkers

De kijkcijfers van dinsdag 16 november 2021 (SKO) – Het Nederlands elftal heeft ten koste van Noorwegen een ticket bemachtigd voor het WK Voetbal in Qatar. En 3,1 miljoen mensen keken mee.

Oranje © NOS

Het Nederlands elftal heeft zich gisteren weten te plaatsen voor het WK Voetbal in Qatar door met 2-0 te winnen van de Noorwegen. Spannend was het wel, want de eerste goal viel pas in de 84ste minuut. Ruim 3,1 miljoen mensen keken naar het liveverslag op NPO 3 en daarmee werd een marktaandeel van maar liefst 50 procent genoteerd.

Hello Goodbye op twee

De andere helft van de tv-kijkers stemde vooral af op NPO 1’s Hello Goodbye, dat 833.000 kijkers (13 procent) noteerde. Direct daarna scoorden Opsporing Verzocht en De Rijdende Rechter respectievelijk 691.000 kijkers (11 procent) en 810.000 kijkers (13 procent).

Het brons is voor RTL 4’s Bureau Hofstad (522.000 kijkers en 8 procent) en verder was de SBS 6-titel Steenrijk Straatarm het meest in trek met 487.000 kijkers (8 procent). Om half tien trok SBS 6 met De Laatste Vraag slechts 275.000 kijkers (5 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 421.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 363.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Adem In Adem Uit: 188.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Bourne Supremacy: 163.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Grand Prix: 148.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Zwaar Verliefd: 115.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (838.000), Met het mes op tafel (812.000), GTST (746.000), Sinterklaasjournaal (745.000), Tijd voor MAX (703.000) en M (698.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,6 miljoen), Jinek (571.000), Op1 (523.000) en Hart van Nederland (503.000) het meest in trek. Shownieuws trok 381.000 kijkers.

NPO 3 avondmarktleider

NPO 3 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 14 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Nederland – Noorwegen (NPO3) 3.054.00001. NPO3 / 29.5%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.859.00002. NPO1 / 17.2%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.555.00003. RTL4 / 14.4%
04. Voetbalnabeschouwing (NPO3) 1.550.00004. SBS6 / 7.3%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.326.00005. NPO2 / 5.7%
06. EenVandaag (NPO1) 1.136.00006. RTL5 / 3.3%
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.040.00007. NET5 / 2.8%
08. Editie NL (RTL4) 838.00008. RTL7 / 2.7%
09. Hello Goodbye (NPO1) 833.00009. Vero / 2.6%
10. Met het mes op tafel (NPO2) 812.00010. RTL8 / 1.8%
11. De Rijdende Rechter (NPO1) 810.00011. SBS9 / 1.5%
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 746.00012. Discov / 1.2%
13. Sinterklaasjournaal (NPO3) 745.00013. BBC / 1.1%
14. Tijd voor MAX (NPO1) 703.00014. RTLZ / 0.8%
15. M (NPO1) 698.00015. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 52,4%
02. RTL Nederland 23,2%
03. Talpa TV 14,2%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u dat het WK in Qatar alsnog geboycot moet worden?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen