RTL viert feest na megadeal: De Verraders naar Engeland én Amerika
Het is RTL gelukt om zijn nieuwste televisiehit De Verraders te verkopen aan de BBC in Engeland én aan het Amerikaanse tv-netwerk NBC. “Dit is fantastisch”, zegt Peter van der Vorst.
De Verraders was afgelopen maart voor het eerst te zien op RTL 4 en was een doorslaand succes met gemiddeld 2,1 miljoen kijkers (inclusief uitgesteld kijken). Het format werd al verkocht aan de Vlaamse VTM, maar vliegt nu ook uit naar Engeland en Amerika. En dat is reden voor feest bij RTL, want die heeft het format mede bedacht.
Peter van der Vorst blij
Veel tv-formats worden volledig bedacht en ontwikkeld door buitenproducenten, maar De Verraders is voor een belangrijk deel in eigen huis gemaakt. Het format is bedacht door Marc Pos en ontwikkeld door idtv en de RTL Creative Unit. “Het is fantastisch dat wereldwijd het succes van De Verraders wordt gezien”, zegt contentdirecteur Peter van der Vorst.
“Eén van onze speerpunten bij RTL is de ontwikkeling en verkoop van eigen formats en co-creaties. Daar werken we dan ook hard aan binnen onze Creative Unit. Deze verkoop is wederom het bewijs dat die strategie z’n vruchten afwerpt. Groot compliment aan de bedenkers en makers bij POSVideo, idtv en de RTL Creative Unit.”
Alleen maar trots
Producent Marc Pos: “Als een idee uitgroeit tot een succesformat en ook nog eens verkocht wordt aan deze partijen, dan kun je alleen maar trots zijn. Jasper Hoogendoorn en ik zijn samen met het creatieve team van RTL de uitdaging aangegaan en dat De Verraders nu het Verenigd Koninkrijk en de VS gaan veroveren, is een droom die uitkomt!”
RTL heeft ook nog een nieuwtje: er komt deze winter een exclusieve Videoland-versie waarin twaalf BN’ers het meespelende avontuur vol leugens, manipulatie en psychologische spelletjes aangaan. Het eerste Videoland-seizoen van de winterse De Verraders wordt niet gepresenteerd door Tijl Beckand, maar door Art Rooijakkers, en is vanaf december te zien.