Jan Versteegh ziet nieuw quizje volledig floppen, SBS zit in een dip

De kijkcijfers van dinsdag 26 oktober 2021 (SKO) – Jan Versteegh ziet zijn nieuwe quizje De Laatste Vraag volledig floppen. De eerste aflevering komt niet eens in de buurt van de kijkcijfer top 25.

Jan Versteegh © William Rutten

De laatste tijd lanceert John de Mol enorm veel nieuwe tv-formats op SBS 6, maar heel verrassend is het allemaal niet. Het is vaak toch een herhaling van zetten. AD-diva Angela de Jong: “Het is jammer dat SBS zijn vernieuwingsdrift niet gepaard laat gaan met een explosie van creativiteit, maar zich steeds opzichtiger bedient van de kopieermachine.”

Slechte score voor Jan

Ook de nieuwe Jan Versteegh-quiz De Laatste Vraag verrast niet en de kijker blijft weg. De première kwam gisterenavond om half tien niet verder dan 240.000 kijkers (6 procent marktaandeel). Het programma ervoor, Missions Impossible, is ook nog steeds een mislukking met ditmaal 207.000 kijkers (4 procent).

SBS 6 ziet de laatste tijd behoorlijk in een dip. Van De Dansmarathon tot Cupido Ofzo en van K2 Zoekt K3 en The Wheel: het zijn allemaal – in meer of mindere mate – kijkcijfermislukkingen. Daar komt bovenop dat Linda de Mol met haar Dating Quiz ook behoorlijk teleurstelt.

Hello Goodbye op één

Joris Linssen heerste gisterenavond over prime time met 1,1 miljoen kijkers (23 procent) voor Hello Goodbye op NPO 1. Direct erna waren Opsporing Verzocht (700.000 en 15 procent) en De Rijdende Rechter (1 miljoen en 25 procent) te zien.

Het zilver is voor NPO 3, dat met het damesduel Wit-Rusland – Nederland (0-2) 764.000 kijkers (16 procent) wist te boeien.

Verder waren RTL 4’s Bureau Hofstad (590.000 en 13 procent) en RTL 5’s Kees van der Spek: Oplichters Aangepakt (430.000 en 9 procent) het meest in trek.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 347.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Equalizer: 292.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Taken 3: 261.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De Laatste Vraag: 240.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Adem in Adem uit: 235.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met October Kiss: 153.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (983.000), Editie NL (798.000), GTST (713.000), Khalid & Sophie (651.000), Zes uur nieuws (632.000) en BinnensteBuiten (584.000) scoorden het best in de vooravond. HLF8 trok 194.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (825.000), Op1 (573.000), Hart van Nederland (461.000), Journaal laat (418.000) en Shownieuws (363.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en NPO 3 brons met 9 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.601.00001. NPO1 / 22.4%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.310.00002. RTL4 / 19.4%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.213.00003. NPO3 / 9.1%
04. EenVandaag (NPO1) 1.169.00004. NPO2 / 6.5%
05. Hello Goodbye (NPO1) 1.064.00005. SBS6 / 6.4%
06. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.047.00006. Vero / 4.9%
07. RTL Boulevard (RTL4) 983.00007. RTL5 / 3.9%
08. Jinek (RTL4) 825.00008. RTL7 / 3.9%
09. Editie NL (RTL4) 798.00009. NET5 / 3.5%
10. WK KW BLR NLD Dames (NPO3) 764.00010. RTL8 / 3.2%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 713.00011. FOX / 1.8%
12. Opsporing Verzocht (NPO1) 700.00012. Discov / 1.4%
13. Khalid & Sophie (NPO1) 651.00013. ESPN / 1.1%
14. Zes uur nieuws (RTL4) 632.00014. TLC / 1.0%
15. Bureau Hofstad (RTL4) 590.00015. BBC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,0%
02. RTL Nederland 31,3%
03. Talpa TV 15,3%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Angela de Jong is niet onder de indruk van al die nieuwe SBS-titels. Heeft ze gelijk?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Begrijpt u dat Maxime Meiland niet echt geliefd is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen