James Bond doorzeeft Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps

De kijkcijfers van zaterdag 9 oktober 2021 (SKO) – De televisiepremière van de James Bond-film Spectre wist gisteren meer kijkers te boeien dan Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps.

Spectre © James Bond

RTL 7 staat al weken volledig in het teken van James Bond: zo’n beetje de hele filmserie is herhaald en dat heeft geleid tot vorstelijke marktaandelen. Gisteren werd het kijkcijferhoogtepunt bereikt: de première van de Bond-film Spectre uit 2015 wist een publiek 725.000 kijkers (16 procent marktaandeel) te bekoren.

Spectre almachtig

Met deze Bond-score was RTL 7 de op een na meest bekeken zender op prime time. Alleen RTL 4 deed het beter met de combinatie Oh Wat Een Jaar (936.000 kijkers en 20 procent) en Vriendenloterij Miljonairs (833.000 en 19 procent).

Wél lukte het Spectre om de overige concurrentie voor te blijven. NPO 1 moet genoegen nemen met brons: de Matthijs van Nieuwkerk-show Matthijs Gaat Door zette 718.000 kijkers (16 procent) neer. Direct ervoor kwam Spaanders uit op 679.000 kijkers (15 procent).

Rob blijft tobben

SBS 6 blijft achter met 559.000 kijkers (12 procent) voor Het Jachtseizoen en 447.000 kijkers (10 procent) voor de Rob Kemps-show The Wheel. Het blijft tobben voor Rob: na de door 714.000 kijkers bekeken première is hij geen enkele keer meer boven de halfmiljoengrens uitgekomen.

De nummer vijf op prime time was NPO 2. Naar Nieuwsuur keken 383.000 mensen (8 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 383.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Those who kill: 300.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 128.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Private Eyes: 113.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier: 111.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Conjuring: 75.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Kassa (969.000), Half acht nieuws (868.000), Zesuurjournaal (822.000), EenVandaag (801.000), RTL Boulevard (629.000), Lachen om home video’s (406.000) en Editie NL (396.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren Even tot hier (693.000), Hart van Nederland (468.000), Studio Sport (446.000), Being James Bond (369.000), Shownieuws (366.000) en Rooijakkers over de vloer (325.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en RTL 7 brons met 12 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.708.00001. NPO1 / 21.6%
02. Kassa (NPO1) 969.00002. RTL4 / 17.2%
03. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 936.00003. RTL7 / 11.8%
04. Half acht nieuws (RTL4) 868.00004. SBS6 / 11.2%
05. VriendenLoterij Miljonairs (RTL4) 833.00005. NPO2 / 6.4%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 822.00006. NPO3 / 4.8%
07. EenVandaag (NPO1) 801.00007. NET5 / 2.4%
08. Spectre (RTL7) 725.00008. RTL5 / 2.3%
09. Matthijs Gaat Door (NPO1) 718.00009. RTL8 / 1.9%
10. Even tot hier (NPO1) 693.00010. Vero / 1.9%
11. Spaanders (NPO1) 679.00011. RTLZ / 1.3%
12. RTL Boulevard (RTL4) 629.00012. Discov / 1.0%
13. Het Jachtseizoen (SBS6) 559.00013. ESPN / 0.9%
14. Hart van Nederland (SBS6) 468.00014. N.geog / 0.8%
15. The Wheel (SBS6) 447.00015. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 34,8%
02. Publieke Omroep 32,8%
03. Talpa TV 16,1%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen