Expeditie Robinson zakt weg: al twee afleveringen op rij laagterecord
De kijkcijfers van zondag 26 september 2021 (SKO) – Expeditie Robinson is behoorlijk aan het wegzakken op RTL 4. De realityshow noteert nu voor de tweede aflevering op rij een laagterecord.

Voor het eerst in de geschiedenis is Expeditie Robinson dit seizoen niet één, maar twee keer per week te zien op televisie. Het is een behoorlijk risico, want als de kijker dat als een overload ervaart, zou dat een negatief effect op de kijkcijfers kunnen hebben. Sterker nog: het zou zomaar kunnen dat daar nu al sprake van is.
Robinson zakt weg
Expeditie Robinson trapte het seizoen een maand geleden af met 1,5 miljoen kijkers, maar de kijkcijfers zijn sindsdien gestaag gezakt. Nu noteert het programma al twee afleveringen op rij een laagterecord: afgelopen donderdag keken er 1,033 miljoen mensen en gisteren waren dat er 1,043 miljoen, goed voor 19 procent marktaandeel.
Na de minst bekeken donderdaguitzending, is dus ook de minst bekeken zondaguitzending van Expeditie Robinson tot nu toe aangetikt. En dat maakt het voor de concurrentie van RTL 4 iets makkelijker.
Linda haalt in
Dankzij het inzakkende Expeditie Robinson weet Linda de Mol terrein te winnen. Zij stijgt met haar tv-klassieker Postcode Loterij: Miljoenenjacht door naar 1,3 miljoen kijkers (23 procent) en pakt daarmee zilver op prime time. Alleen NPO 1’s Heel Holland Bakt Nog Een Keer zette met 1,6 miljoen kijkers (30 procent) een betere score neer.
De winnaars om half tien waren TV Show met 1 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1, Wie van de Drie met 896.000 kijkers (21 procent) op SBS 6 en Humberto met 518.000 kijkers (14 procent) op RTL 4.
Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 424.000 kijkers (9 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 7 scoorde met Octopussy: 284.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Dwaalspoor: 276.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Handhavers en Overtreders: 174.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Steenrijk Straatarm België: 125.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 120.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Fifth Element: 96.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (957.000), Half acht nieuws (914.000), Studio Sport (821.000), RTL Boulevard (574.000), vtwonen (482.000), Editie NL (458.000) en Zes uur nieuws (422.000) scoorden het best in de vooravond.
Op de late avond waren Maud en Babs (922.000), Hart van Nederland (582.000), Studio voetbal (407.000) en Shownieuws (367.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 18 procent en RTL 4 brons met 16 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.108.000 | 01. NPO1 / 29.5% |
02. Heel Holland Bakt Nog Een Keer (NPO1) 1.645.000 | 02. SBS6 / 17.5% |
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.625.000 | 03. RTL4 / 16.2% |
04. Postcode Loterij Miljoenenjacht (SBS6) 1.253.000 | 04. NPO2 / 4.9% |
05. Autosport F1 GP Rus (Ziggo) 1.178.000 | 05. RTL7 / 4.5% |
06. Expeditie Robinson (RTL4) 1.043.000 | 06. NPO3 / 4.5% |
07. TV Show (NPO1) 1.040.000 | 07. RTL5 / 2.8% |
08. Journaal 18:00 (NPO1) 957.000 | 08. RTL8 / 2.2% |
09. Maud en Babs (NPO1) 922.000 | 09. Vero / 2.1% |
10. Half acht nieuws (RTL4) 914.000 | 10. NET5 / 1.9% |
11. Wie van de Drie (SBS6) 896.000 | 11. Ziggo / 1.2% |
12. Studio Sport (NPO1) 821.000 | 12. RTLZ / 1.0% |
13. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 743.000 | 13. Discov / 0.7% |
14. Hart van Nederland (SBS6) 582.000 | 14. N.geog / 0.7% |
15. RTL Boulevard (RTL4) 574.000 | 15. ESPN / 0.6% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 38,9% | |
02. RTL Nederland 26,8% | |
03. Talpa TV 22,0% |