Drama voor SBS 6: Johnny de Mol herstelt niet van kijkcijferklap

De kijkcijfers van woensdag 8 september 2021 (SKO) – Buitengewoon slecht nieuws voor SBS 6: de nieuwe talkshow HLF8 van Johnny de Mol heeft voor de tweede avond op rij bizar slecht gescoord.

Johnny de Mol in HLF8 © William Rutten

De nieuwe talkshow HLF8 van Johnny de Mol begon maandagavond heel hoopvol: met 423.000 kijkers trok hij op het relatief kleine SBS 6 ruim zeventigduizend meer kijkers dan concurrent Khalid & Sophie op het grote NPO 1. Een dag later, eergisteren dus, zag de presentator zijn kijkcijfers halveren naar 213.000 kijkers.

Johnny blijft slecht scoren

Helaas voor alle betrokkenen herstelt Johnny niet van die enorme kijkcijferklap. De derde aflevering kwam gisterenavond niet verder dan 227.000 kijkers en 7 procent marktaandeel. Helaas kan hij niet alleen het weer de schuld geven: Lang Leve De Liefde scoorde ervoor 10 procent marktaandeel, Steenrijk Straatarm erna 12 procent.

En dat terwijl Johnny het eigenlijk helemaal niet slecht doet. Sterker nog: op sociale media zijn de reacties over HLF8 best enthousiast. Het is allemaal vrij ons-kent-ons en er valt werkelijk geen kritische noot, maar toch vinden kijkers het best een gezellig programma. Veel kijkers zijn het echter niet.

Ook Khalid & Sophie blijft flop

Dankzij Johnny zien presentatoren Khalid Kasem en Sophie Hilbrand de aandacht voor hun kijkcijfers wat verslappen en dat komt erg goed uit. Hun talkshow Khalid & Sohie is namelijk een enorm grote flop in de vooravond van NPO 1. Gisteren kwam Khalid niet verder dan 405.000 kijkers (16 procent).

Khalid & Sophie zorgde daarmee voor een enorm kijkcijferdal. EenVandaag ervoor trok 624.00 kijkers (27 procent) en het Achtuurjournaal erna had er 1,4 miljoen (36 procent). De late talkshows Op1 en Jinek scoorden respectievelijk 585.000 (21 procent) en 548.000 kijkers (20 procent).

Boerderij Van Dorst verrast

Door naar prime time: daar is de nieuwe tv-show Boerderij Van Dorst van Raven van Dorst de grote verrassing met 665.000 kijkers (16 procent) op NPO 3. Daarmee pakte de zender onverwacht zilver op prime time.

Het goud is voor NPO 1, dankzij de combinatie Van Onschatbare Waarde (1,2 miljoen en 28 procent) en Wat Verdien Je (710.000 en 18 procent). Op de derde plek komt SBS 6 met Steenrijk Straatarm (495.000 en 12 procent) en Restaurant Misverstand (498.000 en 13 procent).

Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek (457.000 en 12 procent). RTL 4 kwam namelijk niet verder dan 407.000 kijkers (10 procent) voor Chantals Beauty Camper. Ai, pijnlijk.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 4 scoorde met Chantals Beauty Camper: 407.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Mission Impossbile Rogue Nation: 277.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Five Days Inside: 196.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Manifest: 166.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Sleepless: 147.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met There’s something about Mary: 81.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (823.000), Zesuurjournaal (819.000), EenVandaag (624.000), GTST (599.000), RTL Boulevard (583.000) en Editie NL (547.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren Op1 (585.000), Jinek (548.000), Journaal laat (489.000), Hart van Nederland (466.000) en Shownieuws (339.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.396.00001. NPO1 / 23.2%
02. Van Onschatbare Waarde (NPO1) 1.155.00002. RTL4 / 16.8%
03. Half acht nieuws (RTL4) 823.00003. SBS6 / 10.8%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 819.00004. NPO2 / 6.7%
05. Wat verdien je (NPO1) 710.00005. NPO3 / 6.6%
06. Boerderij Van Dorst (NPO3) 665.00006. Vero / 5.4%
07. EenVandaag (NPO1) 624.00007. RTL5 / 4.2%
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 599.00008. RTL7 / 3.6%
09. Op1 (NPO1) 585.00009. NET5 / 3.1%
10. RTL Boulevard (RTL4) 583.00010. RTL8 / 2.6%
11. Jinek (RTL4) 548.00011. Ziggo / 1.4%
12. Editie NL (RTL4) 547.00012. TLC / 1.4%
13. Restaurant Misverstand (SBS6) 498.00013. BBC / 1.3%
14. Steenrijk Straatarm (SBS6) 495.00014. Eurosp / 1.2%
15. Journaal laat (NPO1) 489.00015. N.geog / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,5%
02. RTL Nederland 28,1%
03. Talpa TV 19,9%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Haalt HLF8 de kerst?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen