Afgeslachte Sophie Hilbrand zorgt voor kijkcijferdip: ‘Ze krijgt een 4!’

De kijkcijfers van maandag 30 augustus 2021 (SKO) – Een flinke domper voor Sophie Hilbrand. Haar nieuwe talkshow Khalid & Sophie is gisteren erg slecht van start gegaan op NPO 1.

Sophie Hilbrand © BNNVARA

Khalid & Sophie, de opvolger van De Vooravond, trok met de première-aflevering 560.000 kijkers (16 procent marktaandeel) naar NPO 1. Daarmee wist het programma geen plaats te behalen in de dagelijkse kijkcijfer top 15. Zowel het programma ervoor als erna scoorden beter: EenVandaag trok 839.000 en het NOS Journaal 1,7 miljoen kijkers.

Albert kritisch

De eerste aflevering van Khalid & Sophie werd gepresenteerd door Sophie Hilbrand; vanavond is collega Khalid Kasem aan de beurt. “De ellende is dat BNNVARA de vloek over zichzelf heeft uitgeroepen door de stekker uit De Vooravond te trekken met als belangrijkste reden dat het programma urgentie miste”, aldus Albert Verlinde in Shownieuws.

Dat moet je nooit roepen, zegt Albert. “Want dan gaat iedereen naar de opvolger zitten kijken en denken: nou, kom dan maar op met dat urgente programma! Dat urgente was totaal onvindbaar”, zegt hij. “Het waren onderwerpen waarbij er bij Matthijs van Nieuwkerk iets zou gebeuren aan tafel, maar als Sophie dat doet kabbelt het door.”

Johan geeft een 4

Johan Derksen vindt het ook niet best, zegt hij in Veronica Inside. “Het was echt een slecht programma. Kijk, een talkshow is de ene keer beter dan de andere keer, want het ligt ook een beetje aan je gasten. Maar het bracht niets nieuws. Die presentatrice straalt een soort arrogantie uit van: ik heb het allemaal onder controle. Daar is vanavond niets van gebleken.”

Welk cijfer geeft hij aan Sophie? “Een 4. Alles moet verbeterd worden.”

Wat vindt Talitha?

Ook Op1-bekendheid Talitha Muusse is niet enthousiast. “Dit was waarschijnlijk de meeste veilige televisie-uitzending in de geschiedenis, denk oprecht dat we beter herhalingen van televisie uit de jaren 80 en 90 ofzo kunnen uitzenden iedere avond…”

En Wilfred Genee tot slot: “Ik had iets meer verrassing verwacht. Het leek een beetje op De Vooravond en De Wereld Draait Door.”

André wint prime time

Door naar prime time: daar was de André van Duin-show Denkend aan Holland het meest in trek met 1,2 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 1. Daaraan voorafgaand wist MAX Vakantieman 1,1 miljoen kijkers (21 procent) te boeien.

Tegenover MAX Vakantieman moest NPO 1 de commerciële concurrent SBS 6 voor zich dulden. Daar begon het nieuwe seizoen van Chateau Meiland met 1,2 miljoen kijkers (22 procent). Het Roer Om begon erna met 599.000 kijkers (13 procent) op die zender.

RTL 4 pakt brons met de seizoenspremière van Kopen Zonder Kijken, waar 988.000 mensen (19 procent) naar keken. Verder was Veronica Inside het meest in trek met 586.000 kijkers (12 procent) op Veronica.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 423.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Anna’s Brains: 205.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 183.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 145.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Legend of Hercules: 141.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Poison Rose: 139.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (962.000), Twee voor twaalf (931.000), EenVandaag (839.000), GTST (806.000), RTL Boulevard (773.000), Editie NL (635.000) en Khalid & Sophie (560.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren Jinek (678.000), Op1 (648.000), Hart van Nederland (585.000), Journaal laat (511.000) en Shownieuws (391.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 13 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.738.00001. NPO1 / 23.2%
02. Denkend aan Holland (NPO1) 1.237.00002. RTL4 / 20.3%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.190.00003. SBS6 / 12.5%
04. Chateau Meiland (SBS6) 1.169.00004. NPO2 / 8.6%
05. MAX Vakantieman (NPO1) 1.098.00005. Vero / 6.4%
06. Kopen zonder kijken (RTL4) 988.00006. RTL5 / 3.5%
07. Journaal 18:00 (NPO1) 962.00007. NPO3 / 3.5%
08. Twee voor twaalf (NPO2) 931.00008. NET5 / 3.4%
09. EenVandaag (NPO1) 839.00009. RTL8 / 2.8%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 806.00010. RTL7 / 2.5%
11. RTL Boulevard (RTL4) 773.00011. N.geog / 1.1%
12. Jinek (RTL4) 678.00012. SBS9 / 1.0%
13. Op1 (NPO1) 648.00013. Comedy / 0.9%
14. Editie NL (RTL4) 635.00014. TLC / 0.8%
15. Het Roer Om (SBS6) 635.00015. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 35,3%
02. RTL Nederland 30,3%
03. Talpa TV 23,3%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen