Marc-Marie Huijbregts van start in De Slimste Mens: 1,6 miljoen kijkers

De kijkcijfers van dinsdag 20 juli 2021 (SKO) – Het debuut van Marc-Marie Huijbregts in de Nederlandse versie van De Slimste Mens – hij deed eerder wel mee aan de Vlaamse – trok gisteren veel bekijks.

Marc-Marie Huijbregts © NPO

Bíjna was de eerste aflevering van Marc-Marie Huijbregts in De Slimste Mens ook de laatste, want hij nam het in het finalespel op tegen Volt-leider Laurens Dassen, die véél meer seconden op de klok had. Door in een razend tempo allerlei goede antwoorden op te dissen, wist Marc-Marie de politicus tóch naar huis te sturen.

1,6 miljoen kijkers

Laurens heeft het aardig gedaan in De Slimste Mens, maar niet fantastisch: hij deed 4 afleveringen mee, waarvan hij er 2 won. Kandidaten mogen vóór de finaleweek aan maximaal 7 afleveringen meedoen. Vorig jaar lukte het Andries Tunru om al die 7 afleveringen te winnen. Toch won niet hij, maar Rob Kemps de finaleweek.

Al met al keken er gisteren ruim 1,6 miljoen mensen (35 procent marktaandeel) naar De Slimste Mens op NPO 2. Direct aansluitend wist Nieuwsuur 621.000 kijkers (15 procent) te bekoren.

B&B op twee

Het meest bekeken alternatief voor De Slimste Mens was de RTL 4-datingshow B&B Vol Liefde met 837.000 kijkers (19 procent) op RTL 4. Het brons is voor NPO 1, dat de combinatie Opsporing Verzocht (742.000 kijkers en 16 procent) en Swanenburg (707.000 en 17 procent) uitzond.

Verder was de talkshow De Oranjezomer het meest in trek met 682.000 kijkers (17 procent) op SBS 6.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Down the road: 285.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 276.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Air Force One: 235.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 185.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Rookie: 180.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Love Stories in Sunflower Valley: 110.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Ik weet er alles van (927.000), Zesuurjournaal (871.000), EenVandaag (835.000), RTL Boulevard (736.000), Editie NL (662.000) en Zes uur nieuws (521.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren Op1 (748.000), Hart van Nederland (589.000), Humberto (545.000), Journaal laat (523.000), Shownieuws (353.000) en Alleen op een eiland (308.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 13 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.871.00001. NPO1 / 23.2%
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.616.00002. RTL4 / 20.2%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.092.00003. NPO2 / 12.7%
04. Ik weet er alles van (RTL4) 927.00004. SBS6 / 9.8%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 871.00005. RTL7 / 4.7%
06. B&B Vol Liefde (RTL4) 837.00006. Vero / 4.3%
07. EenVandaag (NPO1) 835.00007. RTL5 / 3.7%
08. Op1 (NPO1) 748.00008. NPO3 / 3.6%
09. Opsporing Verzocht (NPO1) 742.00009. NET5 / 2.9%
10. RTL Boulevard (RTL4) 736.00010. RTL8 / 2.5%
11. Swanenburg (NPO1) 707.00011. BBC / 1.1%
12. De Oranjezomer (SBS6) 682.00012. RTLZ / 1.0%
13. Editie NL (RTL4) 662.00013. SBS9 / 0.9%
14. Nieuwsuur (NPO2) 621.00014. TLC / 0.9%
15. Hart van Nederland (SBS6) 589.00015. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,5%
02. RTL Nederland 32,4%
03. Talpa TV 17,9%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen