Shownieuws kwakkelt op prime time, zakt in tot 209.000 kijkers

De kijkcijfers van vrijdag 25 juni 2021 (SKO) – Shownieuws heeft het niet makkelijk zonder de lead-in van Hart van Nederland. Het programma stortte gisterenavond in tot een erbarmelijke 209.000 kijkers.

Shownieuws © Shownieuws

De talkshow De Oranjezomer neemt tijdens het huidige EK Voetbal het plekje van Shownieuws in op de late avond van SBS 6. Daarom wordt de showrubriek nu dagelijks uitgezonden op prime time, vóór Hart van Nederland. En zonder de lead-in van dat nieuwsprogramma, heeft Shownieuws het een stuk lastiger.

Shownieuws stelt teleur

De Shownieuws van gisteren, die werd gepresenteerd door Airen Mylene, kwam niet verder dan een magere 209.000 kijkers en 5 procent marktaandeel. Direct ervoor wist het programma De Code van Coppens ook niet te presteren: daar keken 255.000 mensen (6 procent) naar. Hart van Nederland erna trok 567.000 kijkers (15 procent).

De grote concurrent RTL Boulevard belandde gisteren stevig in de kijkcijfer top tien. Daar keken, om half zeven, 667.000 mensen (24 procent) naar op RTL 4.

Studio Europa aan kop

Op de tweede rustdag van het EK Voetbal is het wederom de voetbaltalkshow Studio Europa die goud pakt op prime time. NPO 1 wist met Studio Europa 938.000 kijkers (22 procent) te boeien. Ik Vertrek kwam direct erna uit op 831.000 kijkers (19 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren RTL 4’s Het Beste van 10 Jaar The Voice of Holland met 772.000 kijkers (18 procent), NPO 2’s Nieuwsuur met 537.000 kijkers (12 procent) en NPO 3’s Reizen Waes met 453.000 kijkers (10 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 8 scoorde met Vera: 370.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 292.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Code van Coppens: 255.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Papillon: 184.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Hurt Locker: 114.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met First Man: 87.000 kijkers.

Vooravond en late avond

De meest bekeken uitzendingen in de vooravond waren het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (811.000), Zesuurjournaal (786.000), RTL Boulevard (667.000), Editie NL (516.000), Zes uur nieuws (447.000) en De Oranjezomer Vooravond (405.000).

Op de late avond waren Humberto (730.000), Op1 (639.000), Hart van Nederland (567.000), Journaal laat (489.000) en De Oranjezomer (437.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.617.00001. NPO1 / 20.7%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.273.00002. RTL4 / 20.1%
03. Studio Europa (NPO1) 938.00003. SBS6 / 9.2%
04. Ik Vertrek (NPO1) 831.00004. NPO2 / 6.7%
05. EenVandaag (NPO1) 811.00005. RTL8 / 5.2%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 786.00006. NPO3 / 5.0%
07. The Voice of Holland 10 Jaar (RTL4) 772.00007. RTL5 / 4.9%
08. Humberto (RTL4) 730.00008. RTL7 / 3.6%
09. RTL Boulevard (RTL4) 667.00009. NET5 / 2.4%
10. Op1 (NPO1) 639.00010. Vero / 2.4%
11. Hart van Nederland (SBS6) 567.00011. Ziggo / 1.8%
12. Nieuwsuur (NPO2) 537.00012. SBS9 / 1.4%
13. Editie NL (RTL4) 516.00013. TLC / 1.3%
14. Journaal laat (NPO1) 489.00014. Comedy / 1.2%
15. Reizen Waes (NPO3) 453.00015. Discov / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 35,3%
02. Publieke Omroep 32,4%
03. Talpa TV 15,4%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen