Oranje met tweede EK-duel wél langs Eurovisie Songfestival
De kijkcijfers van donderdag 17 juni 2021 (SKO) – Het Nederlands elftal heeft met zijn tweede wedstrijd op het EK Voetbal, tegen Oostenrijk, wél de kijkcijfers van het Eurovisie Songfestival overtroffen.
De eerste wedstrijd van Oranje, tegen Oekraïne, wist zondagavond 5,4 miljoen kijkers te boeien. Een megascore, maar toch niet genoeg om de meest bekeken tv-uitzending van het jaar 2021 tot nu toe te worden: het Eurovisie Songfestival trok vorige maand namelijk tweeduizend kijkers meer.
5,5 miljoen kijkers
Gisteren lukte het Oranje wél om het Songfestival te verslaan. De wedstrijd tegen Oostenrijk, die met 2-0 gewonnen werd, kwam uit op ruim 5,5 miljoen kijkers, goed voor een magistrale 80 procent marktaandeel.
Studio Europa wist direct erna 1,9 miljoen kijkers (51 procent) te boeien, terwijl 628.000 kijkers (16 procent) naar SBS 6 zapten voor De Oranjezomer.
RTL 4 pakt zilver
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal werd geboden door RTL 4. De tv-show I Can See Your Voice scoorde 287.000 kijkers (5 procent) en de talkshow van Humberto Tan trok direct erna 391.000 kijkers (7 procent).
Verder waren NPO 2’s Nieuwsuur (282.000 kijkers en 4 procent) en NPO 3’s Keuringsdienst van Waarde (244.000 en 5 procent) het meest in trek.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Doet Uitspraak: 226.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Als De Brandweer: 98.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Manhunt Deadly Games: 94.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Three Musketiers: 90.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 61.000 kijkers,
- Net5 scoorde met A Cinderella Story: 24.000 kijkers.
Vooravond en late avond
De meest bekeken uitzendingen in de vooravond waren Denemarken – België (2 miljoen), Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (654.000), GTST (630.000), Zesuurjournaal (469.000), RTL Boulevard (420.000), Editie NL (373.000), EenVandaag (340.000) en De Oranjezomer Vooravond (311.000).
Op de late avond waren Studio Europa (1,9 miljoen), De Oranjezomer (628.000), Humberto (391.000) en Hart van Nederland (256.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 65 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 8 procent en NPO 2 brons met 6 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. EK Voetbal: Nederland – Oostenrijk (NPO1) 5.547.000 | 01. NPO1 / 64.7% |
02. EK Voetbal: Denemarken – België (NPO1) 1.964.000 | 02. RTL4 / 7.6% |
03. Studio Europa (NPO1) 1.893.000 | 03. NPO2 / 5.9% |
04. Journaal 20:00 (NPO1) 1.258.000 | 04. SBS6 / 5.3% |
05. EK Voetbal: voorbeschouwing (NPO1) 870.000 | 05. NPO3 / 1.8% |
06. Journaal laat (NPO1) 812.000 | 06. RTL5 / 1.3% |
07. EK Voetbal: Oekraïne – Noord-Macedonië (NPO1) 730.000 | 07. Vero / 1.3% |
08. Half acht nieuws (RTL4) 654.000 | 08. RTL7 / 1.2% |
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 630.000 | 09. RTL8 / 1.1% |
10. De Oranjezomer (SBS6) 628.000 | 10. NET5 / 0.9% |
11. Journaal 18:00 (NPO2) 469.000 | 11. Comedy / 0.7% |
12. RTL Boulevard (RTL4) 420.000 | 12. FOX / 0.7% |
13. Humberto (RTL4) 391.000 | 13. SBS9 / 0.6% |
14. Editie NL (RTL4) 373.000 | 14. BBC / 0.6% |
15. EenVandaag (NOP2) 340.000 | 15. TLC / 0.5% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 72,4% | |
02. RTL Nederland 11,8% | |
03. Talpa TV 8,1% |