NPO 1 zakt door het ijs: opvolger De Vooravond is grote flop
De kijkcijfers van maandag 31 mei 2021 (SKO) – NPO 1 blijft het slachtoffer van een falende zendertop. De opvolger van De Vooravond is gisteren verschrikkelijk slecht van start gegaan bij de zender.
De Vooravond had nog twee weken kunnen uitzenden tot de start van het EK Voetbal, maar in plaats daarvan heeft NPO 1 in al zijn wijsheid besloten om het programma te vervangen door een kortlopende realityserie: De Kleine Boerderij. Hierin worden vier stellen gevolgd die hun droom willen waarmaken: het runnen van een kleine boerderij.
NPO 1 stort in
De NPO 1-kijker is om zeven uur gewend aan actualiteit en niet aan koeienstront, dus de kijkcijfers van het station storten in de vooravond finaal in. De Kleine Boerderij kwam niet verder dan 369.000 kijkers (11 procent marktaandeel), waar De Vooravond er vorige week maandag nog 851.000 kijkers wist te boeien.
Het is de zoveelste keer dat een inhoudelijk NPO-programma moet wijken voor amusement. De publieke omroep lag recentelijk onder vuur vanwege de lancering van vier volstrekt infantiele programma’s, terwijl écht publieke televisie zoals Andere Tijden en Radar continu op het hakblok ligt.
Spoorloos wint prime time
Dankzij een vaste waarde mocht NPO 1 zichzelf wel de winnaar op prime time noemen: Spoorloos scoorde 1,2 miljoen kijkers (24 procent), waarna Het Dansende Brein er 578.000 (13 procent) overhield.
Het zilver is voor RTL 4’s Help Mijn Man Is Klusser (1,1 miljoen en 24 procent) en daarna volgt SBS 6 met Familie Gillis: Massa is Kassa, goed voor 706.000 kijkers (15 procent). Aansluitend kwam Ik Neem Je Mee uit op 411.000 kijkers (9 procent). Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek (512.000 en 11 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Net5 scoorde met Indiana Jones and the Temple of Doom: 265.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Bad Times at the El Royale: 252.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 202.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Running with the devil: 202.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Racisme Kennistest: 112.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Leve Boerenliefde: 87.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (951.000), RTL Boulevard (804.000), GTST (715.000), EenVandaag (601.000), Editie NL (593.000), Zes uur nieuws (526.000) en Voetbal Onder 21 Nederland – Frankrijk (516.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Beau (916.000), Op1 (755.000), Hart van Nederland (655.000), Journaal laat (537.000) en Shownieuws (482.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.653.000 | 01. RTL4 / 22.7% |
02. Spoorloos (NPO1) 1.164.000 | 02. NPO1 / 20.8% |
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.158.000 | 03. SBS6 / 11.0% |
04. Help mijn man is klusser (RTL4) 1.140.000 | 04. NPO2 / 9.1% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 951.000 | 05. Vero / 4.7% |
06. Beau (RTL4) 916.000 | 06. NET5 / 4.2% |
07. RTL Boulevard (RTL4) 804.000 | 07. RTL5 / 3.7% |
08. Op1 (NPO1) 755.000 | 08. RTL7 / 3.1% |
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 715.000 | 09. NPO3 / 2.6% |
10. Familie Gillis Massa is Kassa (SBS6) 706.000 | 10. RTL8 / 2.4% |
11. Hart van Nederland (SBS6) 658.000 | 11. SBS9 / 1.5% |
12. EenVandaag (NPO1) 601.000 | 12. TLC / 1.4% |
13. Editie NL (RTL4) 593.000 | 13. Discov / 1.3% |
14. Dansende Brein (NPO1) 578.000 | 14. Comedy / 1.1% |
15. Journaal laat (NPO1) 537.000 | 15. Eurosp / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. RTL Nederland 33,1% | |
02. Publieke Omroep 32,5% | |
03. Talpa TV 21,4% |