Homohoeders van VI kunnen niet op tegen ‘gevoelloos’ Studio Europa

De kijkcijfers van woensdag 23 juni 2021 (SKO) – Het lukt VI’s De Oranjezomer nog niet om de voetbalkijker zó massaal aan het zappen te krijgen dat ze concurrent Studio Europa voorbijstreven.

De Oranjezomer © SBS 6

Studio Europa is hét voetbalprogramma dat voor en na het voetbal op NPO 1 wordt uitgezonden, maar voor De Oranjezomer moet men eerst naar SBS 6 zappen. Dat doen best veel mensen, maar toch blijft De Oranjezomer diep in de schaduw van de concurrent staan: gisteren ging het om 1,1 miljoen (34 procent) versus 569.000 kijkers (17 procent).

Homohoeders

De mannen van VI ontpoppen zich de laatste dagen tot ware homohoeders. Met name Johan Derksen ageert met ferme bewoordingen tegen de nieuwe Hongaarse lhbti-wet. Gisteren opende De Oranjezomer zelfs met een in regenboogkleuren gehuld Slot Zeist op de achtergrond.

Johan Derksen vindt het flauw dat concurrent Studio Europa zondag niet wil meedoen aan de regenboogspeldjesactie van Barbara Barend. “Ik hoor dat de heren van de NOS daar niet aan meedoen?! Die zijn neutraal? Die zijn net zo gevoelloos en oppervlakkig als de KNVB dus!”, aldus de voetbalanalist. Zie hier het filmpje.

Cristiano Ronaldo op één

De grote winnaar op prime time was de wedstrijd Portugal – Frankrijk met daarin sterspeler Cristiano Ronaldo. Daar keken 2,2 miljoen mensen (41 procent) naar. Tegelijkertijd wist Duitsland – Hongarije op NPO 3 een publiek van 928.000 kijkers (18 procent) te boeien.

De meest bekeken alternatieven voor het voetbal waren De Erfgenaam met 514.000 kijkers (10 procent) op RTL 4, Nieuwsuur met 447.000 kijkers (8 procent) op NPO 2 en De Kennis van Nu met 427.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Steenrijk Straatarm: 391.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Zeeman Confronteert Stalkers: 225.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Die Hard 2: 151.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met vtwonen: 126.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Sisters of the Groom: 91.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Bait: 65.000 kijkers.

Vooravond en late avond

De meest bekeken uitzendingen in de vooravond waren het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Slowakije – Spanje (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), GTST (745.000), RTL Boulevard (723.000), Zes uur nieuws (672.000), Editie NL (660.000), Rail Away (645.000), Zweden – Polen (537.000) en De Oranjezomer Vooravond (462.000).

Op de late avond waren Studio Europa (1,1 miljoen), Journaal laat (605.000), De Oranjezomer (569.000), Humberto (464.000) en Hart van Nederland (460.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 38 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 3 brons met 9 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.385.00001. NPO1 / 38.2%
02. EK Voetbal: Portugal – Frankrijk (NPO1) 2.166.00002. RTL4 / 13.0%
03. Studio Europa (NPO1) 1.819.00003. NPO3 / 9.4%
04. EK Voetbal: Slowakije – Spanje (NPO1) 1.186.00004. NPO2 / 9.3%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.027.00005. SBS6 / 7.9%
06. EK Voetbal: Duitsland – Hongarije (NPO3) 928.00006. RTL5 / 2.9%
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 745.00007. Vero / 2.6%
08. RTL Boulevard (RTL4) 723.00008. RTL8 / 1.8%
09. Zes uur nieuws (RTL4) 672.00009. NET5 / 1.7%
10. Editie NL (RTL4) 660.00010. RTL7 / 1.3%
11. Rail Away (NPO2) 645.00011. SBS9 / 1.3%
12. Journaal laat (NPO1) 605.00012. Comedy / 0.7%
13. De Oranjezomer (SBS6) 569.00013. N.geog / 0.7%
14. EK Voetbal: Zweden – Polen (NPO2) 537.00014. TLC / 0.7%
15. De Erfgenaam (RTL4) 514.00015. Discov / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 56,9%
02. RTL Nederland 20,0%
03. Talpa TV 13,5%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen