Aardverschuiving in tv-land: RTL en Talpa willen samen verder

Een aardverschuiving in tv-land: RTL Nederland en Talpa Network willen samen verder. Hierdoor zou er naast de NPO straks nog maar één grote commerciële zendergroep in Nederland bestaan.

Sven Sauvé en John de Mol © RTL, Talpa

Het nieuws over de voorgenomen fusie tussen RTL en Talpa komt behoorlijk onverwacht. John de Mol flirt al jaren met het plan om samen te gaan met RTL, maar bij RTL hield men de boot behoorlijk af. De laatste weken ging het gerucht dat de Nederlandse tak van RTL zou worden verkocht aan DPG Media, maar dat is hiermee van de baan.

Merknamen verdwijnen niet

Het nieuwe concern moet onder leiding komen te staan van RTL-topman Sven Sauvé. John de Mol blijft dan aandeelhouder en producent van nieuwe formats. “Alle zenders blijven voorlopig naast elkaar bestaan. De bekende merknamen als RTL 4, SBS en LINDA verdwijnen niet”, laat RTL weten.

De voorgenomen samenwerking heeft een strategische reden, zegt Sven Sauvé. “We willen Videoland sterker maken. De concurrentie op het gebied van streamingdiensten neemt toe, zo komen ook Fireplay en HBO naar Nederland, en we vermoeden dat er nog wel meer partijen klaarstaan.”

Ideale combinatie

Het is de ideale combinatie, zegt Sven. “Door samen te werken met Talpa Network kunnen we investeren in Nederlandse content, en ons zo onderscheiden”, zegt hij. Het levert bovendien synergievoordelen op. “Meer geld om te investeren, en John de Mol met zijn prachtige nieuwe creatieve ideeën.”

De deal moet nog worden goedgekeurd door Brussel en de Autoriteit Consument en Markt. Het is nog maar de vraag of zij akkoord gaan met de plannen, omdat het een behoorlijke kaalslag betekent voor de pluriformiteit van de Nederlandse media.

RTL krijgt weer radio

Door het samengaan van RTL en Talpa zou RTL ook weer radio in zijn portfolio krijgen. RTL heeft met RTL 4 de grootste tv-zender, terwijl Talpa met Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 de grootste commerciële radiogroep in handen heeft.

Het productiehuis van John de Mol, Talpa Entertainment Producties, is géén onderdeel van de deal. Wel heeft John de Mol afspraken gemaakt over een verplichte afname van formats door het nieuwe fusiebedrijf.

John de Mol reageert

John de Mol is blij met deze megastap. “Ik ben Talpa Network gestart om een sterk Nederlandse mediabedrijf te bouwen en zo te concurreren met de groeiende internationale platforms en op die manier lokale content te behouden. Deze volgende stap maakt het mogelijk om juist dit te bewerkstelligen.”

“Ik ben verheugd dat deze deal een sterke Nederlandse partij creëert die niet alleen Nederlandse kwaliteitscontent levert, maar het ook op kan nemen tegen Amerikaanse en Chinese techspelers. Daar bovenop kan ik hierdoor weer doen wat ik het leukst vind: het bedenken en ontwikkelen van innovatieve content.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

RTL Nederland en Talpa Network willen samengaan. Goed of slecht?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen