Veel kijkers voor boze Ilse DeLange: ‘Ik vind dit behoorlijk ongepast’
De kijkcijfers van dinsdag 11 mei 2021 (SKO) – De terugkeer van College Tour met Ilse DeLange als hoofdgast trok gisteren veel kijkers. Zij zagen hoe de zangeres uithaalde naar de Songfestival-top.
Ilse DeLange vertelde in de talkshow van Twan Huys uitgebreid over hoe teleurgesteld ze is in de Songfestival-organisatie. Teamleider Sietse Bakker heeft haar nooit opgebeld om iets te doen tijdens de aankomende editie in Rotterdam, terwijl het Ilse is die de winnende act Duncan Laurence naar voren heeft geschoven.
Boze Ilse
Het is volgens Ilse echt not done. “Ze hebben mij niet gevraagd om iets te doen. Ik vind het lastig om daarover te praten, omdat ik daar best wel… Ik vond het heel gek, daar ben ik heel eerlijk in. We hebben met een heel klein clubje mensen, op één hand te tellen, met Duncan in de spits, iets neergezet dat het verschil heeft gemaakt.”
Na de overwinning heeft Ilse veel gefantaseerd over de editie in Nederland. “Dan heb je ideeën, dan is het zo ver en land je op Schiphol en dan komt er eigenlijk letterlijk en figuurlijk een calm after the storm. Toen werd het heel stil. Dan denk je nog: oké, misschien gaat die telefoon nog wel een keer over ofzo. Maar dat gebeurde maar niet.”
“Ik vind het heel jammer en behoorlijk ongepast, maar ik wil niet overkomen als een gefrustreerd iemand. Wat ik fijn had gevonden is als ons in elk geval een kop koffie was gegund met de vraag: ‘Zouden jullie iets willen doen?’ Dat was denk ik genoeg geweest.”
Brons voor College Tour
De uitzending van College Tour met Ilse DeLange als hoofdgast wist 722.000 kijkers (14 procent marktaandeel) te boeien op NPO 2. Dat is niet genoeg voor een plaats in de kijkcijfer top 15, maar wel genoeg voor brons om half negen. Slechts twee programma’s wisten op hetzelfde moment meer kijkers te boeien.
NPO 1 ging aan kop op prime time met Het Mooiste Meisje van de Klas (1,4 miljoen en 27 procent), Opsporing Verzocht (935.000 en 19 procent) en Opgelicht (816.000 en 18 procent). RTL 4 volgt met Snackmasters (820.000 en 16 procent) en De Druiventros (650.000 en 13 procent).
Het brons is voor NPO 2 met naast College Tour ook Nieuwsuur (651.000 en 14 procent). Verder was Kees van der Spek het meest in trek met 388.000 kijkers (7 procent) op RTL 5.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Veronica scoorde met Fast and Furious Hobbs and Shaw: 435.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met BN’ers in het ziekenhuis: 340.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Levenslang met dwang: 268.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Fury: 260.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 239.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Miss you already: 90.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Journaal Extra (2,5 miljoen), Achtuurjournaal (2,3 miljoen), De Vooravond (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Nieuws Extra (1 miljoen), RTL Boulevard (910.000), GTST (812.000) en Editie NL (725.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (845.000), Beau (767.000), Hart van Nederland (520.000) en het late NOS Journaal (438.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal extra (NPO1) 2.480.000 | 01. NPO1 / 29.0% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.283.000 | 02. RTL4 / 17.4% |
03. De Vooravond (NPO1) 1.536.000 | 03. SBS6 / 8.2% |
04. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 1.434.000 | 04. NPO2 / 7.5% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.263.000 | 05. Vero / 5.8% |
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.257.000 | 06. RTL5 / 3.9% |
07. EenVandaag (NPO1) 1.045.000 | 07. NPO3 / 3.7% |
08. RTL Nieuws Extra (RTL4) 1.012.000 | 08. RTL7 / 3.5% |
09. Opsporing Verzocht (NPO1) 935.000 | 09. NET5 / 2.8% |
10. RTL Boulevard (RTL4) 910.000 | 10. RTL8 / 2.1% |
11. Op1 (NPO1) 845.000 | 11. RTLZ / 1.5% |
12. Snackmasters (RTL4) 820.000 | 12. Ziggo / 1.4% |
13. Opgelicht (NPO1) 816.000 | 13. BBC / 1.2% |
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 812.000 | 14. SBS9 / 1.0% |
15. Beau (RTL4) 767.000 | 15. Comedy / 1.0% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 40,2% | |
02. RTL Nederland 28,5% | |
03. Talpa TV 17,8% |