SBS 6-kijkers haken massaal af bij Britt Dekker en Martien Meiland

De kijkcijfers van vrijdag 14 mei 2021 (SKO) – Britt Dekker en Martien Meiland zien de kijkcijfers van hun vrijdagavondshow First & Last enorm inzakken op SBS 6. Het programma is een grote flop.

First & Last © William Rutten

Week na week incasseren Britt en Martien enorme kijkersverliezen. Na 751.000, 629.000 en 519.000 kijkers voor de eerste drie afleveringen, kwam de vierde aflevering van First & Last gisteren niet verder dan 379.000 kijkers en 7 procent marktaandeel. Het is een enorm pijnlijke nederlaag voor deze twee SBS 6-sterren.

Ook Gordon is een flop

First & Last is ten opzichte van de eerste aflevering al de helft van zijn kijkers verloren. Het is daarmee duidelijk dat de kijker dit geen leuk programma vindt. Een tweede seizoen van het programma lijkt met dit soort dalende kijkcijfers vrijwel uitgesloten.

Ook het programma ervoor, The Cube van Gordon, blijft erg slecht bekeken. Vanwege de lage kijkcijfers heeft SBS 6 de uitzendduur met een halfuur ingekort, maar ook voor een uurtje vindt de kijker het niet te pruimen. De spelshow trok gisteren 332.000 kijkers (6 procent) naar SBS 6.

The Voice Kids aan kop

De grote concurrent RTL 4 pakte goud op prime time dankzij The Voice Kids, dat 1,2 miljoen kijkers (22 procent) scoorde. Dat zijn overigens wel vrij magere kijkcijfers voor Voice-begrippen.

NPO 1 pakt zilver met de ABBA-show van Nick & Simon (1,1 miljoen en 22 procent) en Bed en Breakfast (1,1 miljoen en 22 procent). Verder waren NPO 2’s Twee voor Twaalf (1,1 miljoen en 20 procent) en Veronica Inside (515.000 en 10 procent) het meest in trek.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met First & Last: 379.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Vera: 327.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met We Were Soldiers: 189.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Thee Billboards: 169.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 139.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Shadowplay: 128.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (988.000), De Vooravond (845.000), RTL Boulevard (749.000), Editie NL (587.000) en Zes uur nieuws (562.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Beau (960.000), Op1 (949.000), Journaal laat (632.000), Hart van Nederland (524.000) en Shownieuws (423.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.775.00001. NPO1 / 24.0%
02. The Voice Kids (RTL4) 1.161.00002. RTL4 / 22.0%
03. Bed en Breakfast (NPO1) 1.137.00003. NPO2 / 9.4%
04. Twee voor twaalf (NPO2) 1.112.00004. SBS6 / 8.0%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.094.00005. Vero / 5.6%
06. Nick, Simon en Kees (NPO1) 1.074.00006. RTL8 / 4.2%
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.069.00007. RTL7 / 3.2%
08. EenVandaag (NPO1) 988.00008. NET5 / 2.8%
09. Beau (RTL4) 960.00009. RTL5 / 2.5%
10. Op1 (NPO1) 949.00010. NPO3 / 2.4%
11. De Vooravond (NPO1) 845.00011. SBS9 / 1.4%
12. RTL Boulevard (RTL4) 749.00012. Discov / 1.2%
13. Journaal laat (NPO1) 632.00013. RTLZ / 0.9%
14. Editie NL (RTL4) 587.00014. Ziggo / 0.9%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 562.00015. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 35,8%
02. RTL Nederland 33,0%
03. Talpa TV 17,8%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen