Rotterdamse editie Songfestival opent met topscore: 2,8 miljoen

De kijkcijfers van dinsdag 18 mei 2021 (SKO) – De Rotterdamse editie van het Eurovisie Songfestival wordt massaal omarmd door de tv-kijker. De eerste halve finale zette gisteren een topscore neer.

Malta op Eurovisie Songfestival © NPO

De eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival trok gisteren bijna 2,8 miljoen kijkers naar NPO 1, goed voor een torenhoog marktaandeel van 49 procent. Daarmee was het liedjesfestival veruit het meest bekeken programma van de avond. Het best bekeken alternatief was Snackmasters met 650.000 kijkers op RTL 4.

Recordcijfers

De Rotterdamse editie van het Songfestival heeft op de eerste uitzendavond nog geen kijkcijferrecord behaald. De meest bekeken halve finale ooit was die in 2013 met Anouk, waar 3,7 miljoen mensen naar keken. De afgelopen drie jaar keken er gemiddeld 1,3 miljoen mensen naar de halve finales zónder optreden van de Nederlandse inzending.

Na afloop van het liedjesfestijn werd er in drie programma’s uitgebreid nagepraat over het door Chantal Janzen, Edsilia Rombley, Jan Smit en Nikkie de Jager gepresenteerde Songfestival. Op1 trok aansluitend het meest bekijks: daar keken 960.000 mensen naar. Concurrent Beau had er 699.000 en Shownieuws noteerde 364.000 kijkers.

Nederlandse trots

Het feit dat de Songfestival-show er zó gelikt uitzag en zó vlekkeloos verliep, zorgt voor trots bij mediaprominenten. “We zijn nog geen vijf minuten bezig en ik sta al te janken van het kippenvel”, twitterde Qmusic-dj Domien Verschuuren. “Dat gigántische LED-scherm. Heeft de rest van de stad nog stroom? Kan iemand in Rotterdam dat bevestigen?”

Ook Tim Hofman was diep onder de indruk. “Nederland hoort bij de top drie van beste televisiemaaklanden ter wereld. Dat kun je zien aan Eurovisie, niet normaal. Ik heb hier dus drie keer geen hol mee maar wow. Regie/shotvoering, lichtplan (!), set, effecten (live hè!) en creativiteit, echt amazing. Presentatie ook echt goed. Helemaal blij van.”

Snackmasters op twee

De RTL 4-show Snackmasters was dus het meest bekeken alternatief voor het Songfestival. Er keken 646.000 mensen (12 procent) naar. Aansluitend trok De Druiventros: d’r op of d’r onder 454.000 kijkers (8 procent).

Het brons is voor NPO 2: College Tour scoorde 641.000 kijkers (12 procent) en Nieuwsuur had er 475.000 (8 procent). Verder haalde geen enkel ander programma op prime time de kijkcijfer top 25. SBS 6 wist met Gestalkt 333.000 kijkers (6 procent) te bekoren. BN’ers in het Ziekenhuis trok erna 288.000 kijkers (5 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 273.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Marauders: 266.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Levenslang met dwang: 253.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Overdrive: 151.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met You’re not you: 103.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Shape of water: 88.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (877.000), De Vooravond (867.000), GTST (830.000), RTL Boulevard (718.000), Editie NL (638.000) en Tijd voor MAX (508.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (960.000), Beau (699.000), Hart van Nederland (568.000), Shownieuws (364.000) en De Hofbar (351.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 40 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Eurovisie Songfestival halve finale (NPO1) 2.780.00001. NPO1 / 40.4%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.268.00002. RTL4 / 15.0%
03. Eurovisie Songfestival voorbeschouwing (NPO1) 1.981.00003. SBS6 / 7.2%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.238.00004. NPO2 / 6.4%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.079.00005. RTL7 / 3.3%
06. Op1 (NPO1) 960.00006. RTL5 / 3.3%
07. EenVandaag (NPO1) 877.00007. NPO3 / 3.0%
08. De Vooravond (NPO1) 867.00008. Vero / 2.8%
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 830.00009. RTL8 / 2.0%
10. RTL Boulevard (RTL4) 718.00010. NET5 / 1.9%
11. Beau (RTL4) 699.00011. Comedy / 1.1%
12. Snackmasters (RTL4) 646.00012. Ziggo / 1.1%
13. College Tour (NPO2) 641.00013. Discov / 1.0%
14. Editie NL (RTL4) 638.00014. BBC / 0.9%
15. Hart van Nederland (SBS6) 568.00015. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 49,8%
02. RTL Nederland 24,8%
03. Talpa TV 12,7%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Angela de Jong kijkt met chauvinistische gevoelens naar het Songfestival. Heeft u dat ook?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen