Jongeren vinden NPO-app om te huilen, regent 1-sterbeoordelingen
Terwijl de NPO zijn lineaire tv-zenders infantiliseert in een poging om jongeren te bereiken, maken Frans Klein en Shula Rijxman er een janboel van op de plek waar ze daadwerkelijk zitten: online.
Het is inmiddels wereldwijd een gegeven: ouderen kijken vooral lineair televisie, jongeren kijken vooral on demand. Frans en Shula willen die wereldwijde trend doorbreken door journalistieke programma’s op NPO 1 op te offeren voor allerlei maffe shows waarin BN’ers bijvoorbeeld moeten raden welke objecten van chocola zijn en welke niet.
1-stertsunami
Het is evident dat het een volstrekt kansloze missie is, maar wellicht is de NPO-top gewoon te oud om dat te begrijpen. Terwijl ze aan de ene kant bezig zijn om het schema van NPO 1 te verminken, regent het aan de andere kant 1-sterbeoordelingen voor de app van de NPO. En juist dat zou hét vehikel moeten zijn om jongeren te bereiken.
Vrijwel alle recente beoordelingen van de NPO-app komen niet verder dan 1 ster, is te zien in de App Store. “De app doet het echt heel slecht. Loopt elke keer na vijf minuten vast ondanks dat er supergoed internet is. Hij blijft dan hangen in ‘het laden van de aflevering’ en dit gaat niet meer weg. Moet daarom non-stop opnieuw worden opgestart”, zegt Kiki.
Frustrerend slecht
Voor Leen is het bijna niet meer te doen om de NPO-app te gebruiken. Hij noemt het ‘frustrerend slecht’. “App blijft vaak hangen, zowel op tv als telefoon. Frustrerend als je net lekker iets zit te kijken. Elke keer de app weer opnieuw opstarten als je hem even op pauze hebt gezet.”
Aik vindt het ook een drama. “Leuke series om te ontdekken voor een nette prijs, maar die app, ach ze hebben hun best gedaan, maar weinig werkt. Vooruitspoelen gaat slecht, terug ook, volgende aflevering werkt niet, titel boven de afleveringen, etc.”
Nare app
Anderen spreken van een ‘langzame nare app’, een ‘waardeloze app’ en een ‘instabiele stream’. “Stream naar Chromecast valt regelmatig gedurende 10 tot 30 seconden weg”, zegt de een.
En de ander: “Ik lees dat jullie na half jaar eindelijk zeggen dat streamen naar Apple TV is opgelost, maar welnee, werkt nog steeds niet.”
Eén groot drama
Het is al met al één groot drama op de digitale afdeling van de NPO. Misschien moeten Frans en Shula eens gaan kijken of hun computernerds toevallig ook gemaakt zijn van chocola, want dit is natuurlijk niet houdbaar.