Catherine Keyl verbijsterd over broccoli-rel: ‘Is heel relaxte groente’

Catherine Keyl vindt het echt zwaar overdreven dat er controverse is ontstaan over een broccoli-advertentie van Albert Heijn. Die zou kwetsend zijn voor Surinaamse Nederlanders. “Mijn God…”

Catherine Keyl © SBS

Jeangu MacRooy, die dit jaar namens Nederland op het Eurovisie Songfestival-podium staat, gaat een liedje zingen met daarin de Surinaamse tekst: ‘Yu no man broko mi’. Er zijn veel grapjes gemaakt over het nummer, omdat veel mensen in plaats van ‘broko mi’ het woord ‘broccoli’ verstaan.

Broccoli-advertentie

Albert Heijn haakte in op de hilariteit met een broccoli-advertentie. “Ook zo’n trek gekregen na het horen van ons Songfestivalliedje?”, stond erbij. Nou, het hek is weer van de dam. Het zou beledigend zijn voor Surinaamse Nederlanders. Vervelend, vindt Albert Heijn dat, maar de supermarkt haalt de advertentie niet offline.

Catherine Keyl vindt dat heel goed van de grootgrutter. Juist op een dag als vandaag, Bevrijdingsdag, ergert ze zich aan het feit dat we tegenwoordig niets meer durven of kunnen zeggen. Haar vader was een verzetsstrijder en heeft voor vrijheid gestreden, legt ze uit in haar column in De Telegraaf.

Vriendelijke groente

Dit zou Catherine niet aan haar vader uit kunnen leggen, vertelt ze. “Zou ik mijn vader kunnen uitleggen dat een songfestivalliedje zo populair is dat iedereen het wil meezingen? Maar dat het Nederlandse liedje in het Surinaams gezongen wordt, dat niet iedereen dat beheerst en dat we dan gezellig ’broccoli’ zingen, omdat dat is wat we kennen?”

Ze wijst erop dat broccoli nota bene een positief imago heeft. “Broccoli is de vriendelijkste, meest relaxte en gezondste groente die we hebben. Nooit iemand kwaad gedaan. We zongen geen ’Tokkie’ of zo. En dat AH daar een grappige reclame mee maakt en dat er dan weer mensen beledigd zijn?”

Doorslaan

We zijn volgens Catherine echt een beetje aan het doorslaan in Nederland. “Gelukkig heeft AH de reclame niet offline gehaald. Here God, hoe moet dit aflopen?”

Volgens Albert Heijn is het slechts een kleine groep mensen die boos is. “We hebben veel leuke reacties gekregen en een paar negatieve.”

De advertentie

De bewuste broccoli-advertentie:

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u het terecht dat Albert Heijn de broccolireclame niet heeft verwijderd?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Martien Meiland klaagt voortdurend over de fans die hem miljonair hebben gemaakt. Wat vindt u daarvan?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen