Peter van der Vorst legt bom onder kijkcijfers: ‘Niet realistisch meer’
RTL’s tv-directeur Peter van der Vorst legt een bom onder de kijkcijfers zoals we die nu kennen. Hij wil af van het huidige model, waarbij kijkcijfers al direct de volgende ochtend gepubliceerd worden.
Als de media over kijkcijfers berichten, dan gaat het vrijwel altijd om het kijkersaantal op het uitzendmoment zelf. In de week of weken daarna komen er vaak nog vele kijkers bij. “De kijkcijfers van de volgende dag die SKO publiceert, dat zijn de dagkoersen, maar uitgesteld kijken wordt eigenlijk niet echt gecommuniceerd”, zegt Peter op BNR Nieuwsradio.
Niet realistisch meer
Het is tijd dat het roer omgegooid wordt, aldus Peter. “Wij pleiten er inmiddels samen met andere mediapartijen voor dat we daar misschien eens dingen in moeten gaan veranderen, want het is geen realistisch beeld meer. Neem een programma als De Verraders. Dat is een perfect voorbeeld van wat uitgesteld kijken doet.”
De Verraders is de nieuwste kijkcijferhit van RTL 4. “Op de avond zelf doet ‘ie het al fantastisch en hebben we 1,5 miljoen kijkers vanaf aflevering één, maar uitgesteld – na twee dagen – zijn daar soms 600 of 700 duizend kijkers bijgekomen. Dan heb je 2,2 miljoen kijkers voor de eerste aflevering en een marktaandeel van 42 procent. Dat is echt gigantisch. Dat zijn de realistische cijfers. Eigenlijk willen we die cijfers veel meer gaan communiceren in de toekomst.”
Het roer om
Zijn de huidige dagelijkse kijkcijfers dan niet betrouwbaar? “We hebben absoluut vertrouwen in hoe die cijfers gemeten worden, want dat is de manier die we met z’n allen hebben afgesproken en die klopt ook echt wel, maar die 7-plus-cijfers (de uitgestelde cijfers, red.) zijn eigenlijk veel belangrijker.”
Hij vervolgt: “Na zeven dagen weet je pas echt wat een programma gescoord heeft. In Amerika hebben alle grote zenders ook net besloten dat ze naar dat systeem willen gaan. Dat zie je overal in de wereld.”
Pas kijkcijfers na een week
Presentator Art Rooijakkers: “Hoe krijg je dan mediajournalisten zo ver? Die communiceren elke dag de dagkoersen. Het gaat dan over iedereen en ook niet de doelgroep die voor de commerciëlen interessant is. Hoe krijg je ze zo ver om dan die realistische cijfers te publiceren?”
Peter: “Nou, door misschien ook pas de realistische cijfers te publiceren als die daar zijn. We hoeven niet de dagkoersen te publiceren, hè? Daar zijn we zelf medeverantwoordelijk voor. Dat is een afspraak die alle mediapartijen ooit met elkaar gemaakt hebben, maar misschien is de tijd daar wel dat we die pas een week later naar buiten moeten brengen, want dan heb je meteen het realistische plaatje.”
Kijkcijfertaart
Door de kijkcijfers pas na een week te publiceren, verdwijnt de urgentie voor veel media. Een realistisch beeld is echter belangrijker, vindt Peter. Alleen de kijkcijfers meetellen van de uitzenddag zelf is volgens hem achterhaald. “Het is een belangrijk deel van de taart, maar bij De Verraders komt er bijvoorbeeld een derde van de kijkers bij.”
“Met uitgesteld kijken alleen al. En daar zitten niet eens de Videoland-cijfers. Die komen er ook nog eens bij. Dan heb je het over een gigantisch bereik. Dan is dat cijfer van 1,5 miljoen al fantastisch hoor, en dan zijn we er ook trots op dat dat naar buiten komt, maar het is niet het realistische cijfer.”