Oeps: Matthijs van Nieuwkerk geen kijkcijferkanon in Vlaanderen
De kijkcijfers van Matthijs van Nieuwkerk op de Vlaamse televisie zijn niet om over naar huis te schrijven. De première van zijn Popquiz trok nog geen 400.000 kijkers naar VTM.
Er werd in de Vlaamse tv-wereld echt gevochten om de hand van Matthijs: iedereen wilde hem hebben. Uiteindelijk koos hij ervoor om een muziekquiz te gaan presenteren op VTM, een commerciële zender waar hij zijn flink ingeperkte NPO-salaris mooi kan aanvullen. Levert het VTM een goed rendement op? Niet bepaald.
Geen kijkcijferkanon
De eerste aflevering van Popquiz trok vorige week donderdag (in Vlaanderen worden de kijkcijfers pas na een paar dagen bekend) slechts 379.000 kijkers naar VTM. Ter vergelijking: concurrent Eén wist op hetzelfde moment 892.000 kijkers te bekoren met het programma 1 Jaar Gratis.
Aan de lead-in kan het niet liggen, want direct voorafgaand aan de Popquiz wist de soapserie Familie een publiek van 590.000 kijkers te vermaken. Al met al is Matthijs in Vlaanderen dus niet bepaald een kijkcijferkanon. “De eerste aflevering van Popquiz haalt de 400.000 kijkers niet”, schrijft de Vlaamse tv-site Tv-visie.
Positieve recensies
Gelukkig voor Matthijs krijgt hij wel prima recensies in de Vlaamse kranten. “De verwachtingen voor het Vlaamse tv-debuut van de Nederlandse De Wereld Draait Door-ster waren hoger gespannen dan op de vooravond van een nieuw Overlegcomité”, aldus de Gazet van Antwerpen. “Maar kijk, klasse komt altijd bovendrijven.”
En van De Standaard krijgt Matthijs vier van de vijf sterren. “Matthijs van Nieuwkerk maakt geslaagd debuut bij VTM”, kopt het dagblad.