Edsilia Rombley ziet kijkers massaal afhaken bij infantiele chocoshow

De kijkcijfers van zondag 25 april 2021 (SKO) – Edsilia Rombley ziet de kijker massaal afhaken bij haar infantiele tv-show Showcolade, misschien wel de grootste misser van Omroep MAX ooit.

Edsilia Rombley © Elvin Boer

De televisieshow van Edsilia, waarin een panel moet raden welke voorwerpen van chocola gemaakt zijn en welke niet, begon voor NPO 1-begrippen al ietwat magertjes met ‘slechts’ 900.000 kijkers (16 procent marktaandeel). Gisteren, een week later, waren er nog 625.000 (12 procent) over. Dat is een daling van 31 procent.

Edsilia van de buis?

Het is echt een enorm signaal van de kijker dat zij deze inhoudsloze televisieshow niet te pruimen vinden. Een dikke 600.000 kijkers scoren in het primetimeblok van de meest bekeken tv-zender van Nederland staat gelijk aan een dikke onvoldoende. Neemt de NPO het signaal van de kijker serieus en verhuist Showcolade naar Zapp?

Edsilia en haar chocoladeshow zorgen voor een flinke dip in de programmering van NPO 1: het Achtuurjournaal ervoor trok 2,1 miljoen kijkers (39 procent) en de TV Show erna 875.000 (16 procent).

Goud voor Caroline

Caroline Tensen pakte het goud op prime time met het door 1,3 miljoen mensen (24 procent) bekeken Eén tegen 50 op RTL 4. Direct erna wist Humberto nog 677.000 kijkers (14 procent) te bekoren. De talkshowcomeback van Humberto is tot nu toe absoluut niet het succes waarop werd gehoopt.

SBS 6 pakt zilver dankzij het door 1,2 miljoen mensen (24 procent) bekeken Wie van de Drie. Direct ervoor stelde Linda de Mol wederom teleur met het door 820.000 mensen (15 procent) bekeken Deze Quiz Is Voor Jou.

NPO 2 was de nummer vier op prime time met 632.000 kijkers (12 procent) voor De Waterman en 697.000 kijkers (13 procent) voor Nieuwsuur.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met 389.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Nieuw Zeer: 267.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 222.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 216.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 205.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Mission Impossible 3: 199.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Feyenoord – Vitesse (660.000), RTL Boulevard (602.000), Studio Sport (576.000) en Editie NL (520.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (856.000), Studio Voetbal (608.000) en Shownieuws (535.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 16 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.131.00001. NPO1 / 20.3%
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.798.00002. RTL4 / 16.5%
03. Eén tegen 50 (RTL4) 1.301.00003. SBS6 / 15.5%
04. Wie van de Drie (SBS6) 1.227.00004. NPO2 / 7.9%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.004.00005. Vero / 5.2%
06. TV Show (NPO1) 875.00006. NPO3 / 3.7%
07. Hart van Nederland (SBS6) 856.00007. RTL8 / 3.5%
08. Deze quiz is voor jou (SBS6) 820.00008. RTL7 / 3.2%
09. Ajax – AZ (ESPN) 788.00009. ESPN / 3.1%
10. Nieuwsuur (NPO2) 697.00010. RTL5 / 3.0%
11. Humberto (RTL4) 677.00011. NET5 / 2.7%
12. Feyenoord – Vitesse (ESPN) 660.00012. Comedy / 1.0%
13. De Waterman (NPO2) 632.00013. RTLZ / 1.0%
14. Showcolade (NPO1) 625.00014. Ziggo / 0.8%
15. Studio Voetbal (NPO1) 608.00015. Spike / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 31,9%
02. RTL Nederland 27,2%
03. Talpa TV 24,1%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Moet NPO 1 het inhoudelijk mislukte Showcolade direct van de buis halen na deze enorme afstraffing?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Ziet u André Hazes jr. ook graag met Gordon mee emigreren naar Dubai?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen