Drama voor RoddelPraat: YouTube-inkomsten opgedroogd
Een drama voor de heren van RoddelPraat. De populaire showrubriek voldoet volgens YouTube niet meer aan de richtlijnen en daarom is de geldkraan van Dennis Schouten en Jan Roos dichtgedraaid.
Dennis en Jan bespreken in hun programma op pikante wijze het laatste entertainmentnieuws en daarmee schoppen ze tegen behoorlijk wat schenen aan. Volgens de heren heeft YouTube nu besloten dat er geen advertenties meer worden vertoond rondom de video’s en dat betekent dat hun reclame-inkomsten zijn opgedroogd.
RoddelPraat gecanceld
Het is goed mis, legt Dennis uit. “Afgelopen weekend zag ik ineens dat al onze video’s op geel stonden. Wat houdt dat in? Niet meer advertentie-geschikt. Eigenlijk is YouTube dan klaar met je. Er was nooit een probleem, het was leuk, het was satire, maar ineens heeft er iemand aan de knoppen gezeten en mogen we niet meer meedoen.”
Jan: “Ja, de cancel culture raakt RoddelPraat nu voor de zoveelste keer, maar dit is wel vrij heftig, want het betekent namelijk dat YouTube heeft gezegd: ‘Er mogen tijdens en voor jullie programma geen advertenties meer gedraaid worden.’ Dat betekent dus dat we geen reet meer kunnen verdienen met RoddelPraat.”
‘Dit is de doodslag’
RoddelPraat is juist het programma waarvoor Dennis zijn mainstream carrière heeft opgegeven. Jan: ” Dan kun je zeggen: ‘Wat maakt dat nou uit?’ Maar we hebben vanwege deze show helemaal geen ander werk meer.” Dennis: “We kunnen erover lachen, maar het is de doodslag.”
Heeft Dennis aan de bel getrokken bij YouTube? “Ik heb YouTube gemaild, een heleboel mensen gemaild.” Jan: “Dat was ook niet zo heel handig, geloof ik.” Dennis: “Nee, ik moest mijn mond houden, niet zo zeuren en gewoon de richtlijnen volgen. Volgens YouTube mag satire, maar zij bepalen wat satire is en dit vinden zij niet leuk.”
Definitief
De beslissing van YouTube is volgens Dennis definitief. “Het is dus nu definitief. De conclusie is: wat we ook op dit kanaal zetten, er mogen geen advertenties meer omheen, er mag geen geld meer aan worden verdiend en het wordt niet meer aanbevolen, dus alleen mensen die geabonneerd zijn, zien het dan nog.”
Jan: “Niets kan meer en niets mag meer, wat bijzonder irritant is in de media. Als we dat nou ook nog op het internet krijgen, hebben we echt wel een probleem met elkaar.”
Monopoliepositie
Dennis en Jan zouden ervoor kunnen kiezen om door te gaan op een eigen platform, zoals Robert Jensen dat ook heeft gedaan. Volgens Dennis is dat echter geen optie.
“YouTube heeft een monopoliepositie. Je kunt wel zeggen: ‘Ga bij YouTube weg en ga naar wat anders’, dat kan, maar op een gegeven moment kijkt er dan niemand meer. Je bent afhankelijk van YouTube.”
Het RoddelPraat-duo hoopt dat vaste kijkers willen doneren, zodat ze toch verder kunnen met hun programma.
RoddelPraat
De nieuwste RoddelPraat ziet u hier.