John de Mol: ‘Al twintig landen lonken naar Marble Mania’
John de Mol lijkt het wederom te gaan flikken: de mediamiljardair staat op het punt om zijn volgende wereldhit af te leveren. Er zijn al twintig landen geïnteresseerd in zijn knikkershow Marble Mania.
Het succes in Nederland – er hebben nu twee keer bijna 1,4 miljoen mensen gekeken – blijft ook in het buitenland niet onopgemerkt. “Inclusief uitgesteld kijken gaat de tweede aflevering richting de twee miljoen kijkers, dat zijn ongekende cijfers voor SBS 6”, reageert mediamiljardair John de Mol in De Telegraaf.
Twintig landen
De interesse uit het buitenland is gigantisch. John heeft al heel wat aanvragen binnengekregen. “Omdat het echt iets heel anders is dan bestaande programma’s, valt dat ook in de rest van de wereld op. Er is interesse uit zeker twintig andere landen.”
De verkoop aan Duitsland is al officieel en volgens De Telegraaf is ook de verkoop aan Groot-Brittannië nabij. “Als we het succes in Nederland weten vol te houden, dan wordt dit inderdaad een wereldhit. Het belangrijkste daarvoor is dat we de komende weken boven het miljoen blijven.”
Als Marble Mania inderdaad een wereldhit wordt, is dat echt wel heel erg knap, zegt Fons van Westerloo. “Behalve John de Mol is er niemand met twee absolute wereldhits, laat staan drie.”
Knikkerbonje
Het enige smetje op het succes is de onenigheid met de broers achter het YouTube-kanaal Jelle’s Marble Runs, waar het format op geïnspireerd is.
John daarover: “Mijn deur blijft openstaan. We zijn met Marble mania ook niet op YouTube actief, omdat dat concurrentie voor Jelle’s marble runs zou zijn. Aan die belofte houd ik mij, ook al zijn we nog niet tot een overeenkomst gekomen.”
Telegraaf-artikel
Het Telegraaf-artikel ‘Met Marble Mania kan John de Mol voor derde keer de tv-wereld veroveren’ van sterjournalist Rob Goossens, waarin ook Tina Nijkamp en Johan Derksen aan het woord komen, leest u op de Telegraaf-site.