Frits Sissing verslaat Chantal Janzen met Op Zoek Naar Maria

De kijkcijfers van zondag 21 februari 2021 (SKO) – NPO 1 raakt flink wat kijkers kwijt op zondagavond nu Heel Holland Bakt is afgelopen. De opvolger Op Zoek Naar Maria is aanzienlijk minder in trek.

Op Zoek Naar Maria © AvroTros

Een week na de door 3,8 miljoen mensen bekeken finale van Heel Holland Bakt, ging opvolger Op Zoek Naar Maria zondagavond van start met 1,5 miljoen kijkers (22 procent marktaandeel) op NPO 1. Dat is flink terugschakelen voor de publieke tv-zender, maar tóch was NPO 1 met dit programma nog steeds de winnaar om half negen ’s avonds.

Dubbele dosis

De NPO 1-kijker kreeg direct een dubbele dosis van de musicalshow met presentator Frits Sissing, want Op Zoek Naar Maria: The Sing-Off wist aansluitend 1,4 miljoen kijkers (22 procent) te bekoren.

Zelf zette Frits vorige week nog laag in. “We stappen in de grote schoenen op de plek van Heel Holland bakt. Maar ik heb wel het idee dat veel mensen er zin in hebben. Wat kijkcijfers betreft: ik ben blij met alles boven het miljoen. Anders zouden we het ook niet goed doen”, zei hij vorige week in De Telegraaf.

Frits verslaat Chantal

Op Zoek Naar Maria wist om half negen meer kijkers te boeien dan de directe concurrent Beat the Champions. Dat programma met Chantal Janzen wist bij concurrent RTL 4 een publiek van 1,1 miljoen kijkers (16 procent) te vermaken.

De andere meest bekeken titels om half negen waren De Wereld van de Chinezen met 1 miljoen kijkers (15 procent) op NPO 2 en Mr. Frank Visser Doet Uitspraak met 523.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.

De toppers om half tien waren Zondag Met Lubach met 1,7 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 3, Op Zoek Naar Maria: The Sing-Off op NPO 1, Humberto met 662.000 kijkers (14 procent) op RTL 4 en Stegeman op de Bres met 595.000 kijkers (10 procent) op SBS 6.

Andere mooie scores werden neergezet door Ajax – Sparta met 503.000 kijkers (8 procent) op ESPN en de talkshow SPLNT met 490.000 kijkers (9 procent) op NPO 3.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Kiespijn: 500.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Da Vinci Code: 265.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 218.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Next: 198.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 191.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met EOD Explosieven Opruimingsdienst: 164.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,7 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen), Half Acht nieuws (1,1 miljoen), Studio Sport (812.000), RTL Boulevard (770.000), Editie NL (745.000), vtwonen (704.000) en Zes uur nieuws (677.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Hart van Nederland (727.000), Studio Voetbal (571.000) en Shownieuws (481.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.702.00001. NPO1 / 25.8%
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.794.00002. RTL4 / 15.5%
03. Zondag met Lubach (NPO3) 1.749.00003. SBS6 / 10.8%
04. Op Zoek Naar Maria (NPO1) 1.470.00004. NPO3 / 7.9%
05. Op Zoek Naar Maria The Sing-Off (NPO1) 1.367.00005. NPO2 / 7.0%
06. Half Acht Nieuws (RTL4) 1.099.00006. ESPN / 5.8%
07. Beat the Champions (RTL4) 1.099.00007. Vero / 4.4%
08. Op1 (NPO1) 1.033.00008. RTL8 / 2.5%
09. De Wereld van de Chinezen (NPO2) 1.002.00009. RTL7 / 2.3%
10. Studio Sport (NPO1) 812.00010. RTL5 / 2.3%
11. RTL Boulevard (RTL4) 770.00011. NET5 / 2.0%
12. Editie NL (RTL4) 745.00012. Spike / 1.2%
13. Hart van Nederland (SBS6) 727.00013. Comedy / 1.1%
14. Vtwonen (SBS6) 704.00014. RTLZ / 0.9%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 677.00015. BBC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 40,7%
02. RTL Nederland 23,7%
03. Talpa TV 17,7%

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen