Antoinette Hertsenberg trekt veel kijkers met straffen Martien Meiland

De kijkcijfers van maandag 30 november 2020 (SKO) – Het bestraffen van Martien Meiland met een Loden Leeuw trok gisteren veel kijkers naar het programma Radar van Antoinette Hertsenberg.

Antoinette Hertsenberg en Martien Meiland © AvroTros Radar

Antoinette Hertsenberg deelde aan Martien Meiland de Loden Leeuw voor meest irritante BN’er in een reclame uit, omdat hij in de VriendenLoterij-reclame een karikatuur van zichzelf speelt en hysterisch ‘bingo, bingo, bingo!’ roept. De uitreiking was goed voor 1,6 miljoen kijkers en 25 procent marktaandeel. Daarmee was Radar de grote winnaar op prime time.

Hoewel Martien aanvankelijk erg onsportief reageerde op zijn Loden Leeuw-nominatie, nam hij de prijs toch in ontvangst uit handen van Antoinette. “Laten we één ding even toegeven: dat ‘bingo, bingo, bingo’ op het laatst ging écht te ver”, sprak ze hem streng toe. Martien: “Nee hoor! Want het was net als ‘wijnen, wijnen, wijnen’!”

Kijkers vinden het niet leuk

Later deed Martien bij Shownieuws net alsof hij een populariteitsprijs had gewonnen. “De ene prijs na de andere slepen we binnen. Nou ja, hoe leuk is dat? Ik vond het enig om Antoinette te ontmoeten en het is een prachtig beeldje van de leeuw. Ik had ook geen idee dat ik zo goed kon acteren. Ik ben heel blij dat heel Nederland weer massaal gestemd heeft. Volgens mij was het 45 procent en bij de Ring was het 55 procent.”

Antoinette: “Ja, hij zei meteen: ‘Wat leuk, wat leuk, wat een eer om te mogen ontvangen!’ Dan is het altijd aan mij om te vertellen: ‘Ja, luister eens, het is niet een feestje, mensen vinden je gewoon heel irritant.’ Het gedrag dat hij laat zien in Chateau Meiland, wat bij hem past, daar is het leuk en daar is het origineel. Maar dat is nagespeeld voor een commercial en heel veel kijkers vonden dát niet leuk.”

Nicky-docu trekt veel bekijks

Het meest bekeken alternatief voor Radar was het tweede en laatste deel van de Nicky Verstappen-documentaire van tv-maker Ewout Genemans. Naar de uitzending daarvan, op RTL 4, keken 993.000 mensen (16 procent). Door deze ingelaste uitzending was Kopen Zonder Kijken, een van de grootste kijkcijferhits van de zender, niet te zien.

Verder waren op prime time NPO 3’s Hunted en NPO 1’s Klassen (dat na Radar te zien was) het meest in trek met 843.000 (13 procent) en 838.000 kijkers (15 procent). De nummer vier op prime time was 100 Jaar Jong met 604.000 kijkers (9 procent) op SBS 6. Direct erna hield Alle Hens Aan Dek er 337.000 (6 procent) over.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met Harry Potter Deathly Hallows 2: 578.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 543.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 541.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Braven: 388.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met In Overtreding: 316.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Moordvrouw: 94.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), RTL Boulevard (975.000), M (940.000), GTST (897.000), Editie NL (833.000), Tijd voor MAX (816.000), Sinterklaasjournaal (694.000) en BinnensteBuiten (688.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (945.0000, Beau (819.000), Journaal laat (654.000) en Hart van Nederland (607.000) het meest in trek. Shownieuws trok 348.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.593.00001. NPO1 / 24.5%
02. Radar (NPO1) 1.607.00002. RTL4 / 17.9%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.462.00003. SBS6 / 8.7%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.422.00004. NET5 / 7.8%
05. Eenvandaag (NPO1) 1.390.00005. NPO3 / 6.0%
06. Zaak Nicky Verstappen (RTL4) 993.00006. NPO2 / 5.9%
07. RTL Boulevard (RTL4) 975.00007. Vero / 5.4%
08. Op1 (NPO1) 945.00008. RTL7 / 3.9%
09. M (NPO1) 940.00009. RTL5 / 3.5%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 897.00010. RTL8 / 1.9%
11. Hunted (NPO3) 843.00011. Discov / 1.8%
12. Klassen (NPO1) 838.00012. SBS9 / 0.9%
13. Editie NL (RTL4) 833.00013. BBC / 0.8%
14. Beau (RTL4) 819.00014. RTLZ / 0.8%
15. Tijd voor MAX (NPO1) 816.00015. Spike / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,4%
02. RTL Nederland 28,4%
03. Talpa TV 22,8%

Wat vindt u?

Alle polls

Vindt u ook dat Giel Beelen over het hoogtepunt van zijn roem heen is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen