Kijkcijfers: RTL 4 valt met programma Jamai bijna uit top 25

De kijkcijfers van woensdag 18 november 2020 (SKO) – Het is helemaal niet zo gek dat Peter van der Vorst de maatschappelijk betrokken programma’s van Beau van Erven Dorens niet meer wil hebben. Programma’s met zware verhalen doen het momenteel bar slecht op RTL 4.

Jamai Loman Beeld: RTL

Niet alleen de door Beau geproduceerde zondagserie Geraldine en de Vrouwen met Geraldine Kemper, maar ook het woensdagprogramma Over Winnaars met Jamai Loman is een kijkcijferflop. Ondanks de coronabonus, kwam Over Winnaars gisterenavond niet verder dan 465.000 kijkers en 8 procent marktaandeel..

Met deze score viel RTL 4 bíjna uit de kijkcijfer top 25: Jamai is hekkensluiter van deze lijst. Hij scoort zéér ver onder het zendergemiddelde van RTL 4, dat vorige week op 21 procent lag. Het programma ervoor, Bureau 040, is met 706.000 kijkers (12 procent) hekkensluiter van de kijkcijfer top 15.

Al met al hebben deze teleurstellende scores op prime time een flinke invloed op de score van Beau op de late avond. De talkshow komt ditmaal niet verder dan 612.000 kijkers (15 procent).

Oranje wint prime time

De tv-kijker koos liever voor Polen – Nederland (1-2), dat 2,1 miljoen kijkers (37 procent) wist te bekoren op NPO 3. Ondanks die miljoenenscore kwam NPO 1 met Tussen Kunst en Kitsch toch nog uit op een mooie 1,4 miljoen kijkers (23 procent). Aansluitend hield MAX Masterclass er 756.000 (14 procent) over.

RTL 4 pakt brons, daarna volgt SBS 6: Steenrijk Straatarm kon rekenen op 705.000 kijkers (12 procent), daarna had Paleis voor een Prikkie er slechts 393.000 (7 procent).

Het kijkcijfermisbaksel van de woensdagavond blijft Borsato’s Budget Bruiloft op RTL 5 met slechts 143.000 kijkers (2 procent). Aansluitend trok Hotter Than My Daughter 230.000 kijkers (4 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 349.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Emergence: 285.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Transporter Refueled: 259.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter Than My Daughter: 230.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Forrest Gump: 200.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Kidnap: 146.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), M (1 miljoen), RTL Boulevard (885.000), Editie NL (882.000), Sinterklaasjournaal (865.000), Met het mes op tafel (853.000), Tijd voor MAX (782.000) en GTST (706.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (761.000), Journaal laat (669.000), Beau (612.000), de voetbalnabeschouwing (585.000) en Hart van Nederland (546.000) het meest in trek. Shownieuws trok 305.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 20 procent en RTL 4 brons met 14 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.149.00001. NPO1 / 22.7%
02. Polen – Nederland (NPO3) 2.106.00002. NPO3 / 20.1%
03. Tussen kunst en Kitsch (NPO1) 1.438.00003. RTL4 / 14.1%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.404.00004. SBS6 / 8.3%
05. EenVandaag (NPO1) 1.351.00005. NPO2 / 5.8%
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.260.00006. NET5 / 3.9%
07. M (NPO1) 1.017.00007. Vero / 3.8%
08. RTL Boulevard (RTL4) 885.00008. RTL8 / 3.3%
09. Editie NL (RTL4) 882.00009. RTL5 / 2.9%
10. Sinterklaasjournaal (NPO3) 865.00010. RTL7 / 2.4%
11. Met het mes op tafel (NPO2) 853.00011.RTLZ / 1.6%
12. Tijd voor MAX (NPO1) 782.00012. Discov / 1.0%
13. Op1 (NPO1) 761.00013. TLC / 0.7%
14. MAX Masterclass (NPO1) 756.00014. SBS9 / 0.7%
15. Bureau 040 (RTL4) 706.00015. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 48,6%
02. RTL Nederland 24,6%
03. Talpa TV 16,7%

59 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
David
november 20, 2020 00:12

De vraag die iedereen bezig houdt: wat vindt Splinter Chabot ervan?
Zou hij dat hele SBS6 verkopen als hij daar de baas was?

Gast
wordt vast verwijderd....
november 19, 2020 18:02

Gunoten van Oranje.
TLP wederom 3de…..
Veronica andermaal beter!

Gast
Een Beetje Positief Graag!
november 19, 2020 17:37

Over Winnaars is een prachtig mooi programma.
Jammer dat het wekelijk tegenover CL of interland voetbal staat.
Dat zelfde geldt voor Bureau 040, al scoort dat nog wel redelijk goed.

Gast
De Voyeur
november 19, 2020 17:33

Wat een ziekelijk insinuerend anti RTL4 stukje weer van deze MC prutser.

Gast
Mark
november 19, 2020 13:22

Jochem van Gelder heeft een leuk programma op Omroep GLD, gisteren ging een fragment eruit al viral. Bij Shownieuws werd al geopperd om hem weer naar 6 te halen. Patty: “wordt aan gewerkt”. Zou perfect op 6 passen, Van Gelders Grijs (is een soort van 100 Jaar Jong). En snel André Hazes en Roy Donders weer met real life op SBS 6. Ze moeten er weer een Tokkie achtige zender van maken, met en over gewone mensen of bn’ers die populair zijn in volksbuurten. Paleis Voor Een Prikkie door Martien en Erica laten doen, anders door Roy Donders en zus.

Gast
Koploper ik
november 19, 2020 12:53

SBS6/Talpa moet zich echt kapot gaan schamen, vanavond nog een keer Meilen dan donderstraalt de hele flikkerse bende in elkaar
ook gisteren nog geen een programma boven de 700.000 kijkers

Gast
Kind
november 19, 2020 12:49

Waar is Talpa in de top 15?
oh nee wacht, ze zijn aan t opbouwen

Gast
Gerard
november 19, 2020 11:21

RTL heeft 7 programma’s in de top 25 staan. Niet veel voor hun doen maar bijna uit de top 25 is wat overdreven.

Gast
Ellis Tieke
november 19, 2020 11:13

Alle RTL trollen zijn weer terug in hun hok.

Eindelijk weer rust!

Gast
Bente
november 19, 2020 11:25
Antwoord op  Ellis Tieke

Jij komt hier voor rust? Lijkt me niet echt normaal.

Gast
Ellis Tieke
november 19, 2020 13:39
Antwoord op  Bente

Waar bemoei jij, je mee! Ga terug in je hok trol!

Laatst bewerkt 15 dagen geleden door Ellis Tieke
Gast
Echte Nederlander
november 19, 2020 16:10
Antwoord op  Ellis Tieke

Oprotten naar je eigen land, stompzinnige Turk. Werkloze nietsnut!

Gast
Ellis Tieke
november 19, 2020 19:40
Antwoord op  Echte Nederlander

Pardon?

Gast
Weg Ermee
november 19, 2020 17:41
Antwoord op  Ellis Tieke

U bent zo’n hokjes typetje.
En bij welke groep wilt u horen juffrouw?

Gast
Ron
november 19, 2020 10:46

GTST weer een dipje op de woensdag, mede door voetbal. Ze moeten wel waken dat die puberverhaallijntjes niet te veel door gaan slaan, want het begint weer de kop op te steken.

Gast
*Buurvrouw van honderd members*
november 19, 2020 11:06
Antwoord op  Ron

Mede door voetbal?

De GTST kleutertjes lagen al op bed toe de voetbal begon!

Gast
Betere verhaallijn, look en feel GTST fantastisch
november 19, 2020 11:34
Antwoord op  Ron

GTST

Meest bekeken aflevering per jaar
2015 – 2.219.000 kijkers
2016 – 2.033.000 kijkers
2017 – 1.745.000 kijkers
2018 – 1.515.000 kijkers
2019 – 1.351.000 kijkers
2020 ?

Gisteravond nog maar 706.000 kijkers.

Gast
Kind
november 19, 2020 10:05

SBS6 vierde zender van Nederland met wederom dik onder de gewenste 10 procent marktaandeel
Daaaaag Talpa

Gast
Poehee
november 19, 2020 10:00

Waar is Net5, Powered by Linda eigenlijk gebleven? Is ze alweer klaar met haar speeltje?

Gast
Patty Koot
november 19, 2020 10:59
Antwoord op  Poehee

Dat was al binnen 2 weken ‘uitgepowered’.

Gast
Mick
november 19, 2020 12:01
Antwoord op  Poehee

Net5 heeft nieuwe programma’s opgeschort door corona. Ze starten binnenkort met nieuwe programma’s en de serie de K van Karlijn.

Gast
Bart
november 19, 2020 12:54
Antwoord op  Mick

Met alleen zo’n serie of zoals voor de zomer 2 Nederlandse programma’s gaat het nooit iets worden. De rest van de programmering is helemaal niet vrouwelijk.

Gast
Saskia
november 19, 2020 20:40
Antwoord op  Mick

De K van Kut bedoel je.

Gast
Mick
november 19, 2020 09:54

Paleis voor een Prikkie er slechts 393.000 (7 procent).

Ik neem aan dat die twee in een volgend seizoen vervangen worden door een ander iemand of duo. Die kale Roy Donders stoort een hoop kijkers.

Gast
Patty Koot
november 19, 2020 09:46

Dag Top 16:
1 t/m 16, 0 maal Talpa.
Opbouwfase.

Gast
NPO verdient meer subsidie om kijker te verwennen
november 19, 2020 09:27

De NPO zal nog meer subsidie moeten krijgen om de kijker nog meer van dienst te zijn. Kwaliteit en diversiteit, inhoudelijkheid en innovatieve programma’s daar zit de Nederlander op te wachten. Het kijkerspercentage komt dan gewoon boven de 50% en dat moet het streven zijn.

De geldgraaiende onzinnige baggerprogramma’s van Pulpa en RTL kunnen gewoon ophouden. Na corona zal duidelijk worden dat Pulpa/SBS en de rommel van RTL zoals TV e TMask zwaar afnemen omdat mensen weer gewoon naar de sportclub en film gaan. Wat overblijft is dan het kijken naar de kwaliteitszenders van de NPO.

Wordt het geen tijd om een petitie op te starten om de politiek duidelijk te maken dat de geldgraaizenders van Pulpa en RTL onvoldoende kwaliteit bieden en dat de NPO dit gat dient op te vullen. Maar dan met veel meer geld van uit den Haag, zoals bijv. de BBC gefinancierd wordt..

Gast
Buurman van 100 namen
november 19, 2020 09:40

Helemaal mee eens. Er moet meer geld naar de NPO.

RTL ben ik het met je eens maar Talpa is een NEDERLANDS bedrijf en is goed voor de schatkist. RTL Nederland is van een Duitse grootaandeelhouder.

Gast
Zoon van 100 namen
november 19, 2020 09:41

Helemaal mee eens. Er moet meer geld naar de NPO.
RTL ben ik het met je eens maar Talpa is een NEDERLANDS bedrijf en is goed voor de schatkist. RTL Nederland is van een Duitse grootaandeelhouder.

Gast
Saskia
november 19, 2020 20:41
Antwoord op  Zoon van 100 namen

Spuit elf aka pisvinger.

Gast
Feitje
november 19, 2020 09:08

Voetbal gekeken, RTL met over winnaars en SBS met steenrijk nee zulke bagger kijk ik niet

Gast
Coca Cola
november 19, 2020 09:04

Jammer dat dit het niet goed doet, want het is een prachtig programma.

Gast
Nichtje van ......
november 19, 2020 08:38

Wat een top kwaliteit. Gefeliciteerd NPO om met weinig geld kwaliteit te leveren.

Cijfers zeggen meer dan woorden!

Gast
Bente
november 19, 2020 08:40
Antwoord op  Nichtje van ......

De NPO heeft juist het grootste budget van de drie zendergroepen.

Gast
Taaldeskundige
november 19, 2020 09:23
Antwoord op  Bente

Ja, en?

Vergelijk het liever met andere landen en niet met de rotzooi van RTL

Laatst bewerkt 15 dagen geleden door Taaldeskundige
Gast
LD_
november 19, 2020 08:34

Toch jammer, ik vond het een geslaagde productie met Jamai en een leuke hoofdpersoon.

Gast
Piet Grijs
november 19, 2020 08:17

Beau is bullshit.
Incestueuze TV, meer is het niet.

Gast
John
november 19, 2020 08:52
Antwoord op  Piet Grijs

Zitten bij jou geen knoppen op afstand bediening?

Gast
Bente
november 19, 2020 08:12

De woensdagavond is op dit moment de slechtste avond van RTL 4, maar toch scoren ze nog bijna twee keer zo hoog als SBS 6!

Gast
Hans
november 19, 2020 08:30
Antwoord op  Bente

Volgend jaar verwacht ik andere programma’s op 4 op de woensdag ( periode sep -Dec )
Bv sep- okt : De erfgenaam
Nov – Dec : love is in the air
Op Donderdag sep okt ook iets nieuws of de combi Ontvoerd – bureau 040 .

Verder ziet het er doordeweeks wel goed uit op 4. O.a Kopen zonder kijken , perfecte plaatje , voor het zelfde geld ,
Komen wel nieuwe seizoenen van. Dat betekent ze aan een paar nieuwe programma’s kunnen werken maar vwel al te vullen is .

De weekend programmering zou ik wel
Iets anders doen volgend jaar .

Gast
J-tv
november 19, 2020 13:11
Antwoord op  Hans

Komende voorjaar sowieso weer Married At First Sight, waarschijnlijk maandag en/of dinsdag van 20:30-22:00. Ik denk dat ze nu weer kiezen voor 1 dag, nu de lengte langer is. En dan waarschijnlijk wel 10-12 weken. Maandag dan Uitstel Van Executie 20:30-22:00 (voor zo’n programma wel te lang). Verder staat een nieuw programma met Nicolette op stapel: Your Home Made Perfect. Gok ook op de ‘woon’ maandagavond. Donderdags waarschijnlijk TV Kantine (start 11 januari 20:30) & Chantal’s Beauty Camper, later Help Mijn Man Is Klusser. Verslaafd, Five Days Inside, Ontvoerd naar RTL5.

Gast
Buurvrouw van Bente
november 19, 2020 08:11
  • RTL 5 scoorde met Hotter Than My Daughter: 230.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Forrest Gump: 200.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Kidnap: 146.000 kijkers.

Volgens de RTL trollen gaat het goed met RTL. Ze bungelen wel onderaan alle lijstjes! Nog erger RTL8 staat niet eens meer op het lijstje.

Gast
Boy nextdoor
november 19, 2020 09:11
Antwoord op  Buurvrouw van Bente

Waar is SBS9 met hun lachwekkende 47.000 kijkers?

Gast
Lot
november 19, 2020 09:21
Antwoord op  Buurvrouw van Bente

Bij deze zenders is het niet zo belangrijk hoe hoog die scooren!

Gast
Mick
november 19, 2020 12:02
Antwoord op  Lot

Maar bij Net5 wel inens.

Gast
Opbouwen & Afbouwen
november 19, 2020 08:07

Woensdag 18 november 2015 (Woensdag 18 november 2020)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

1. Publieke Omroep 36,4% (48,6%)
2. RTL Nederland 30,9% (24,6%)
3. SBS Groep 16,9% (16,7%)

Cijfers zeggen alles. Iedere dag weer.

Gast
Bente
november 19, 2020 08:10
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Was er 5 jaar geleden ook Nederlands elftal voetbal op 18 november?

Gast
Buurman van .......
november 19, 2020 08:15
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Wat een mooie cijfers voor NPO en ook Talpa (piep klein dipje door voetbal).

RTL -6% Maar alles gaat goed volgens de RTL Trol.

Gast
Bloody Mary
november 19, 2020 08:04

Nederland heeft het 100% gehad met de Borsato’s.
Te lang uitgemolken.

Gast
The Choice of Holland
november 19, 2020 08:00
  1. M – 1.017.000 kijkers
  2. Sinterklaas Journaal – 865.000 kijkers
  3. Tijd voor Max – 783.000 kijkers
  4. Op1 – 761.000 kijkers
  5. Beau – 612.000 kijkers
Gast
Bente
november 19, 2020 08:04

Conclusie is dus schijnbaar dat Talpa niet ‘The Choice of Holland’ is.

Gast
Het Volendamse Lijntje
november 19, 2020 08:00

Wie is Jamai?.Gelukkig zit er een knop op de TV.

Als straks bijna heel nederland aan het vaccin moet, Dan gaan er pas doden vallen. Zoals dit stukje mRNA vaccines undergoing Covid-19 clinical trials, including the Moderna vaccine, rely on a nanoparticle-based “carrier system” containing a synthetic chemical called polyethylene glycol (PEG)

Gast
Karbonade
november 19, 2020 08:00

@MC,
Moet dat nou?
Die glijerige kop van Jamai zo groot op mijn scherm?

Gast
Bart
november 19, 2020 07:57

Komt niet door het programma zelf maar door Jamai. Wie heeft ooit bedacht dat Jamai ene programma kan presenteren en dragen?

Gast
Miranda
november 19, 2020 08:01
Antwoord op  Bart

Jamai doet dit juist heel goed en dat komt vooral omdat hij zelf ook heel wat heeft meegemaakt.

Gast
tja
november 19, 2020 08:16
Antwoord op  Miranda

Helemaal mee eens Jamai doet dit programma heel goed integer en mooi.

Gast
Lot
november 19, 2020 09:24
Antwoord op  tja

Mee eens Jamai doet dit juist heel liefdevol!

Gast
Sabine
november 19, 2020 10:07
Antwoord op  Miranda

Mee eens. Komt echt door corona denk ik, dat mensen wat zwaardere thema’s op televisie links laten liggen..

Gast
Bart
november 19, 2020 12:52
Antwoord op  Miranda

Hij is goed dat al zijn programma’s floppen.
Net als al zijn platen trouwens.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen