Kijkcijfers: Jeroen Pauw mét mondkapje trekt ruim miljoen kijkers

De kijkcijfers van zondag 8 november 2020 (SKO). Het nieuwe praatprogramma van Jeroen Pauw is begonnen met mooie kijkcijfers: er keken meer dan een miljoen mensen naar de première-aflevering van Pauw Komt Binnen.

Jeroen Pauw Foto: BNNVARA

Bijna een jaar na het stoppen van zijn talkshow Pauw, is Jeroen Pauw weer terug op de buis met een eigen talkshow. Na zijn bijdrage aan de talkshow Op1 afgelopen lente, is hij nu te zien met Pauw Komt Binnen. Hierin zet hij zijn talkshow elke week op een andere locatie in het land neer; gisteren was dat het Radboudumc in Nijmegen.

Pauw Komt Binnen begon om half elf met een mooie 1 miljoen kijkers (25 procent) en daarmee was hij de winnaar van de late avond. Het meest bekeken alternatief was Hart van Nederland met 733.000 kijkers (18 procent) op SBS 6, verder deed de concurrentie nauwelijks mee.

Aangezien Jeroen vanuit het ziekenhuis presenteerde, begon hij de uitzending met een mondkapje op. “U ziet dat ik een mondkapje om heb. Sommige van de mensen aan tafel hier al niet. Hans, jij ook. In een ziekenhuis hebben jullie eigenlijk allemaal dit mondkapje, hè? Voor een tv-programma is het best onpraktisch.”

Hans van der Hoeven, afdelingshoofd IC, daarop: “Het is gebruikelijk in het ziekenhuis om het in alle open ruimtes te dragen en als we de 1,5 meter niet kunnen handhaven, maar ik zou zeggen hier – in deze omstandigheden – is het veilig om hem af te zetten.”

Jeroen Pauw: “Dan doe ik dat.”

Tijdens de talkshow had Pauw indringende gesprekken over het coronavirus. Hij sprak onder meer met twee zussen, die dit jaar zowel hun vader als moeder verloren aan Covid-19.

Prime time

Arjen Lubach was de winnaar op prime time. Voor de derde keer in de geschiedenis ging hij lineair door de grens van twee miljoen kijkers heen: hij trok bijna 2,1 miljoen kijkers (31 procent) met Zondag Met Lubach op NPO 3. Direct ervoor trok de BN’er-editie van First Dates 639.000 kijkers (9 procent), direct erna trok All Stars en Zonen 560.000 kijkers (11 procent).

Het zilver is voor RTL 4, dat de vijfhonderdste aflevering van de Caroline Tensen-show Eén tegen 100 (nu tijdelijk Eén tegen 50) uitzond. Daar keken 1,4 miljoen mensen (20 procent) naar. Aansluitend trok I Can See Your Voice 417.000 kijkers (7 procent), op de late avond deed Geraldine en de Vrouwen nog 169.000 kijkers (5 procent). Dat laatste programma was dit weekend in het nieuws, omdat producent Beau van Erven Dorens boos is over het uitzendtijdstip.

NPO 1 haalt het brons binnen: Project Rembrandt scoorde bijna 1,4 miljoen kijkers (20 procent) en Vliegende Hollanders had er aansluitend 969.000 (16 procent).

Verder was SBS 6 het meest in trek en óók die zender trok een miljoenenpubliek. Wie van de Drie kon rekenen op bijna 1,2 miljoen kijkers (17 procent) en Undercover in Nederland had erna 794.000 kijkers (14 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 573.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 270.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Oblivion: 205.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 179.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met World Cup of Darts: 130.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 128.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Studio Sport (878.000), RTL Boulevard (824.000), vtwonen (792.000), Editie NL (740.000), Zes uur nieuws (640.000) en De Grote Verbouwing Australië (628.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw Komt Binnen (1 miljoen), Hart van Nederland (733.000), Shownieuws (556.000) en Studio Voetbal (532.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 14 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.509.00001. NPO1 / 23.9%
02. Zondag met Lubach (NPO3) 2.055.00002. SBS6 / 14.3%
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.972.00003. RTL4 / 14.0%
04. Eén tegen 50 (RTL4) 1.407.00004. NPO3 / 9.5%
05. Project Rembrandt (NPO1) 1.390.00005. NPO2 / 5.5%
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.230.00006. Vero / 3.8%
07. Wie van de Drie (SBS6) 1.178.00007. RTL8 / 3.1%
08. Pauw Komt Binnen (NPO1) 1.025.00008. FS1 / 3.1%
09. Vliegende Hollanders (NPO1) 969.00009. RTL5 / 2.6%
10. Studio Sport (NPO1) 878.00010. RTL7 / 2.4%
11. RTL Boulevard (RTL4) 824.00011. Net5 / 2.0%
12. Undercover in Nederland (SBS6) 794.00012. RTLZ / 1.4%
13. vtwonen (SBS6) 792.00013. Ziggo / 1.2%
14. Editie NL (RTL4) 740.00014. BBC / 1.0%
15. Hart van Nederland (SBS6) 733.00015. Discov / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,9%
02. RTL Nederland 24,1%
03. Talpa TV 20,6%

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Daphne Deckers als presentatrice van RTL Boulevard?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen