Den Haag kort salaris Dominique Weesie met 40.000 euro

De vergoeding van omroepbazen wordt afhankelijk van onder meer het ledenaantal. Het gewraakte topsalaris van Dominique Weesie wordt daarom gekort van 188.000 tot 148.000 euro. Dat meldt de Rijksoverheid.

Dominique Weesie Beeld: M

Nu geldt voor bestuurders van alle omroepen een salarismaximum van 209.000 euro, ongeacht of het budget van de omroep tientallen of slechts enkele miljoenen euro’s is. “Dit is de samenleving niet goed uit te leggen. Met publiek geld moet je zorgvuldig omgaan. Daarom heb ik passendere en lagere maxima vastgesteld. Zo is het ook in andere sectoren geregeld”, zegt mediaminister Arie Slob.

Vier maxima

De publieke omroepen worden voortaan verdeeld in vier verschillende categorieën met bijpassende salarissen. In welke categorie een omroep thuishoort, hangt af van de complexiteit ervan. Daarvoor wordt onder meer gekeken naar het bereik van de omroep en het aantal leden.

Hoe complexer, hoe zwaarder de bestuursfunctie en hoe hoger het maximumsalaris. Het gaat in 2021 om 148.000 euro voor bestuurders van bijvoorbeeld PowNed en Omrop Frylân, 176.000 euro voor onder meer NTR en Omroep Brabant en 193.000 euro voor EO, MAX, STER en VPRO.

Dominique

Het schijnt dat er in Den Haag vooral ergernis is ontstaan over de top van de kleine omroep PowNed. Zij slurpen met hun topsalarissen een aanzienlijk deel van het omroepbudget op, maar zien die salarissen straks instorten. Dominique moet uiteindelijk dus van 188.000 naar 148.000 euro, al is er wel een afbouwregeling.

De salarissen van zittende bestuurders die straks de nieuwe grenzen overschrijden, moeten in maximaal 7 jaar worden afgebouwd. Nieuwe topbestuurders vallen direct onder de verlaagde maxima. “In de praktijk betekent dit dat zo’n 25 van de bijna 40 topbestuurders de komende jaren salaris moeten inleveren.”

Voor de grote omroepen als AvroTros en KRO-NCRV verandert er niets. “De bestuurders van de vier grote omroepen, en die van het centraal bestuur van de NPO, kunnen gerust ademhalen: ze hoeven niets in te leveren (categorie 1)”, schrijft NRC.

35 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
😷Paulus
november 21, 2020 00:40

😷Niet erg! Weeskie dan die 40,. 000.best missen. Het moet naar de zorg. Zij hebben het dik verdient. 👍

Gast
Jan.
november 20, 2020 21:26

hahahahahahahahahahaaaaaaa! mooi

Gast
putting
november 20, 2020 14:48

Ompoep Zwart ook 148000? Weesie zal weer gaan produceren en zo weer 2 ton harken.

Gast
Duco van Deugen
november 20, 2020 12:24

Gewoon het beloningssysteem van de Tweede Kamer overnemen. De grootte van de fractie bepaalt het salaris van de fractievoorzitter. Het maximum zou dan de Balkenende-norm moeten zijn.

Gast
Klaas
november 20, 2020 11:46

Gaan ze het salaris korten… zal de km vergoeding stijgen…

Gast
Ikkuh
november 20, 2020 11:45

Vind dit nog steeds erg lachen. Ze gingen het bestel in onder het mom van leegtrekken vanuit de binnenkant. Dat is aardig gelukt.
Op naar volgend experiment jongens!

Gast
Help
november 20, 2020 11:42

Grootste fout: ik ben het eerste jaar lid geweest van deze zakkenvullers.
Dom, dom, dom

Gast
William
november 20, 2020 11:22

Ik ga een omroep beginnen, ik kan ook wel een paar programma s in elkaar boksen. Belachelijk dat salaris van die Powned bestuurder. Dan vonden ze dat Matthijs van DWDD veel teveel verdiende, maakte verdorie wel vijf live programma s per week, die heel wat STER geld opbrachten en deze mijnheer doet eigenlijk zo goed als niets.

Gast
wim heitinga [de echte]
november 20, 2020 11:11

Ik ben wel benieuwd of Rutger C. ook gekort wordt. Die verdient evenveel als Dominiek Weensie.

Gast
Martosaurus
november 20, 2020 11:05

De directeur van Omroep Brabant wordt gekort tot 176.000 euro! Gekort heet dat! Een korpschef van de politie verdient nog niet de helft; de brandweer is grotendeels vrijwillig want duur; en de reddingsbrigade moet geld inzamelen voor een reddingsboot. Hoe kan dit terwijl wij betalen een directeur van een omroep – die 80% van de tijd vult met herhalingen – een ministerssalaris betalen. Wat is het bedrijfsrisico van de man? Ik kan het gewoon niet geloven. Wat verdient dan de directeur van Omroep West (ik dacht serieus dat dit vrijwilligerswerk was)?

Gast
Dino-saurus
november 20, 2020 20:13
Antwoord op  Martosaurus

De burgemeesters van de grote steden verdienen ca. 150k per jaar. Een tijdje geleden was er een rel over de gemeentesecretaris van Amsterdam die meer dan 180k verdiende. Amsterdam heeft meer dan 850.000 inwoners. Bij de gemeente Amsterdam werken meer dan 10000 medewerkers.

Bij omroep brabant werken ca 250 medewerkers (linkedin). Het WEEK-bereik voor TV van die omroep is doorgaans kleiner dan het aantal inwoners van de hoofdstad.

bizar dat een directeur van een regionale omroep zoveel verdient, om over de “afbouwregeling” van de bestuurder van Powned nog maar te zwijgen. Goed om te weten als er weer gewobt wordt naar salarissen van overheidsbestuurders, om er vervolgens een tendentieus item over te maken.

Gast
Umfufu
november 20, 2020 10:50

Mooi.
Een begin.

Gast
wim Lubbers
november 20, 2020 10:49

Weesie hoeft zich nog niet te beklagen. Via een omweggetje komt het geld toch wel binnen. Hij laat zich gewoon bij alle Powned-programma’s als eindredacteur of producent op de aftiteling zetten. Die truc paste Rob Out van Veronica al meer dan 40 jaar geleden toe.

Gast
Dino-saurus
november 20, 2020 20:57
Antwoord op  wim Lubbers

Veronica heeft het omroep-graaien uitgevonden. Altijd boos op het systeem, maar toen ze in 1995 ‘bevrijd’ waren en op eigen benen stonden, ging het als een nachtkaars uit.

Prima radio-omroep, slimme bladenmaker, maar de legacy van de VOO-televisie past op één DVD-tje.

Gast
L. Koopmans
november 20, 2020 10:44

148.000 om directeur te zijn van een marginaal omroepje is nog steeds belachelijk. Kun je makkelijk halveren.

Gast
Bridget Hazes
november 20, 2020 10:44

Alles terugbetalen eikel.

Gast
dnhk
november 20, 2020 10:01

Ik ben zo langzaam maar zeker wel eens benieuwd naar hoeveel bestuurders er zijn en wat die cumulatief wel niet verdienen. Het is in ieder geval geld dat niet naar de programma’s gaat.

Gast
deug niet
november 20, 2020 09:49

dominique binnenkort bij het uwv

Gast
Maup Caransa
november 20, 2020 09:46

148.000 euro ik vind het nog gekkenwerk, Voor die sensatie troep.

Laatst bewerkt 11 dagen geleden door Maup Caransa
Gast
M. Kreukhoven
november 20, 2020 09:42

Powned, Telegraaf, Geenstijl allemaal waardeloze nieuws met een hoog gehalte sensatie en meer niet. En het ergste is nog wel dat het gros van de Nederlanders denkt dat dit onze representatief zijn. Er moet dringend een andere geluid komen, zoals omroep Zwart.

Gast
Philippe
november 20, 2020 09:22

Ze hebben er gewoon recht op.
10.000 euro per maand is toch zeker wel het minimum, want helemaal niemand kan wat zij kunnen.

En als de overheid niet wil betalen dan vertrekken ze gewoon naar het buitenland waar men wél bereid is deze exorbitante bedragen te betalen voor een paar daagjes in de week slap te ouwehoeren en een paar tv programmaatjes in elkaar te prutsen (lees: te kopen van andere bedrijfjes)

Laatst bewerkt 11 dagen geleden door Philippe
Gast
Margje
november 20, 2020 09:22

Ik hoop dat PowNed niet genoeg leden binnenhaalt om te mogen blijven bestaan, omdat het zo’n smerige gemeenschapsgeldslurpende club is daar aan de top. Dus dat Dominique helemaal kan fluiten naar zijn salaris.

Gast
StefanV
november 20, 2020 09:21

Die Weesie lacht zich de ballen uit de broek. Onder nabij de 10 jaar is hij al omroepdirecteur, dus hij heeft (bruto) al 1,8 miljoen gecasht. En zijn absurd hoge salaris wordt ook nog eens stapsgewijs afgebouwd. Dus de komende 7 jaar (als PowNed overleeft) blijft hij gemiddeld 160.000 euro per jaar vangen, om uiteindelijk op een nog altijd zeer riante 140.000 euro uit te komen.

Ik vind het te bezopen voor woorden dat omroepdirecteuren meer verdienen dan de minister-president. Ik vind het ook vreemd dat de baas van Omroep Brabant zoveel meer verdient dan zijn collega bij Omrop Fryslân. En het is zo mogelijk nog absurder dat de STER wordt ingedeeld bij de “complexe” omroepen. Wat is er precies zo moeilijk aan? Je verkoopt reclamezendtijd en zendt de commercials uit. Je maakt ze niet eens zelf…

Gast
Donald
november 20, 2020 09:21

Met publiek geld moet je zorgvuldig omgaan. Hoe krijgt je het uit je muil. Dat hele mediapark zit vol ruifvretende niksnutten met een links activistische agenda. Kom maar met een regeling dat ik niet gedwongen meebetaal aan dat eurofiele marxistische ambtenaren propaganda bolwerk.

Gast
Tycho Graagnat
november 20, 2020 09:20

Geheel terecht.
Steeds meer visjes die ook in de vijver willen wordt zo miscchien een halt toegeroepen op deze manier.
Want het effect is dat de visjes elkaar gaan opeten. Er is geen eindeloze pot geld, het moet gedeeld worden. Steeds weer komen er nieuwe graaiertjes bij, die een aardig verdienmodel hebben ontdekt door een omroep op te richten voor de zoveelste achtergestelde groep in de samenleving.
Met dat motief is ook Dhr Ansah een omroep gestart. Het is geen korting vooralsnog voor de publieke omroep an sich ( voor programmering) maar voor de bestuurders. En omdat het publiek geld, van jou en mij is, is dat een terechte korting.
In feite is er totaal niks meer dan een indeling in een aantal categorieen, van kleine(re) naar grote(re) omroep.

Gast
Simon
november 20, 2020 09:15

Karma! Overbetaalde nitwit.

Gast
Asjemenou
november 20, 2020 09:14

Dominique en Akwasi beginnen straks gewoon hun eigen productie bedrijfje, en factureren voor een paar ton door naar eigen omroep :’)

Laatst bewerkt 11 dagen geleden door Asjemenou
Gast
Douwe Kwak
november 20, 2020 09:12

En terecht deze korting. Ook voor WNL.

Gast
Slimpie
november 20, 2020 09:08

Maar dat is toch nog steeds belachelijk veel voor zo’n functie?

Gast
Patty Koot
november 20, 2020 09:12
Antwoord op  Slimpie

Helemaal omdat het gemeenschapsgeld is.

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
november 20, 2020 09:06

Zolang Paul de Leeuw nog ergens op de NPO als ‘toptalent’ big money binnenharkt hol je de geloofwaardigheid van dit soort maatregelen al uit voordat je ze genomen hebt. Ik blijf erbij: die Paul de Leeuw weet dingen.

Gast
Himmy Joffa
november 20, 2020 08:56

Nog voor hij in functie is, zal de president-directeur-generaal van Omroep Zwart reeds gaan gillen “NEO-KOLONIALISME!!!1!!!, BROODROOF!!!’
Let op me woorden.

Gast
Philippe
november 20, 2020 09:06
Antwoord op  Himmy Joffa

Hij heeft er gewoon recht op.
Zijn hele jeugd heeft hij geleden onder het juk van de slavernij. Maar kijk waar hij nu staat.
Na een nare jeugd op de katoenplantage heeft hij op eigen kracht zijn veterstrikdiploma weten te behalen.
Nou dan kun je wat.
En nu is het tijd voor herstelbetalingen.
Veel gratis geld. Omdat hij er recht op heeft.

Gast
Philippe
november 20, 2020 08:52

Ja dit bericht klopt.
De hoogte van de uitkering van de achterban bepaalt het salaris van de omroepbaas.

Dus omroep Max voor pensionados en hoog opgeleide welgestelden krijgt zijn €3 ton per jaar met de complimenten van minister Arie.

Paupers aan het hoofd van een omroep met een achterban die aan het ww-infuus liggen krijgen €1300 per maand en subsidie voor het OV en de tandarts.

Laatst bewerkt 11 dagen geleden door Philippe
Gast
Patty Koot
november 20, 2020 08:49

Gewoon een maatregel voor de búhne.
Als men echt geeft om goed omgaan met publiek geld, dienen bij de PO forse bezuinigingsmaatregelen te worden toegepast.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen