CDA-Madeleine verklaart bij Op1 haar pittige woede-uitbarsting

CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg ontplofte donderdag toen DENK-leider Farid Azarkan aan het woord was in de Tweede Kamer. Ze legde ’s avonds in de talkshow Op1 uit waarom ze zo getergd was.

Madeleine van Toorenburg Bron: Op1

Farid Azarkan, die in het verleden ook al het bloed onder de nagels vandaan haalde bij Jeroen Pauw en Eva Jinek, toont begrip voor moslimorganisaties die pleiten voor een verbod op godslastering. Zijn collega-Kamerleden walgen van de timing, omdat de petitie volgt op de onthoofding van de Franse leraar die een Mohammed-cartoon besprak.

‘Dit is ziek!’

De gemoederen liepen tijdens het terreurdebat hoog op (zie Parool-artikel), maar met name CDA’s Madeleine van Toorenburg, die volgend jaar na veertien jaar stopt als Kamerlid, viel op.

Madeleine ontplofte tegen Azarkan: “Ik zit me echt zó op te vreten. Hier gaat het erom dat een leraar in een klas een cartoon staat te bespreken, onthoofd wordt en vervolgens gaan we dan een discussie voeren over godslastering. Dit is een nieuwe mes in de rug van deze leraar. Een nieuwe discussie vormen over godslastering, dit is ziek.”

“Het zou de heer Azarkan iets moeten zeggen. Het zou iets moeten zeggen wanneer wij wisten dat we onze hoofd moesten houden over dit thema. Dat was nú! Toen er een leraar was onthoofd! Ik was aan het woord!”

Madeleine reageert bij Op1

’s Avonds zat Madeleine in de talkshow Op1. Presentator Jort Kelder merkte op haar ‘nog nooit zo boos’ te hebben gezien. “Nee, dat kwam eigenlijk ook omdat ik helemaal niet van plan was om mij in de discussie te mengen. Er waren een paar collega’s die hem ook van repliek dienden.”

Die collega’s deden het ook prima, maar toch kon Madeleine het niet laten naar de microfoon te grijpen, zegt ze. “Die zeiden ook: ‘Je kan niet een beeld neerzetten alsof de leraar misschien eigenlijk ook wel fout was.’ Gaandeweg toen hij erop aangesproken werd, ging hij dat bos nog verder in. Toen dacht ik: nu ben ik er zó klaar mee.”

‘Wat Farid deed, kon echt niet’

Madeleine wilde een punt maken met haar woede-uitbarsting. “Ik heb hem echt wel willen laten zien dat wat hij deed serieus niet kan. Je kan overal een gesprek over voeren, maar er zijn ook momenten dat je die discussie niet kunt voeren. Niet op een manier waarop je doet alsof die leraar eigenlijk ook wel een verwijt treft.”

Jort: “Was dit ook een ontlading? Je bent 14 jaar Kamerlid inmiddels, maar dit was toch wel even het Achtuurjournaal halen.”

Madeleine: “Nou, ik was eigenlijk heel lang stil. Ik ben niet altijd op mijn best als ik boos ben, dus ik dacht: ik moet me een beetje inhouden. Ik was een beetje aan het ijsberen, ik dacht: dan ben ik het ergste kwijt. Maar hij ging maar door. En op zo’n vermoorde-onschuld-toon. Daar was ik gewoon ontdaan van.”

Fragment

De aanvaring tussen Madeleine en Farid:

48 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Van Achterbergh
november 16, 2020 15:30

Kamerleden van het CDA, en in het bijzonder mevrouw Madeleine Melisande van Toorenburg, geboren te ‘s-Gravenhage op 19 mei 1968, is als een poel des verderfs. Madeleine (vrouw uit Magdala; Melisande, honingbij, arbeidskracht, domme werk merrie) Wie komt er op mijn honingpotje af? zijn dat niet de domme mannen van het CDA? misschien wel ene van Dam………

10 mei 1968, was een vrijdag, een dag vol protesten in Europa. In het evangelie namens Marcus (16; 9-20),
valt te lezen, dat Maria Magdalena, geestesziek was en bezeten was van zeven demonen. Deze politica is bezeten van een 6-tal boze geesten. Met opzet schrijf ik een 6-tal boze geesten; immers dit zijn de geestezieken, die Satan/Lucifer/Belial/Beezubib aanbidden; de belichaming van het grote kwaad; kijk maar naar haar partij genoot ene Hugo Mattheus de Jonge, 26 september 1977. (Bruinisse) Het klinkt allemaal zo Christelijk. Miriam, ik ben trots op je!
Je naam doet je eer aan. Dus laat deze partij in de afgrond van Armageddon storten, het – vurige – laatste oordeel……….

Gast
Fatsoenlijke CDA-er
november 15, 2020 21:26

Mevrouw van Toorenburg is een hittepetit en regelmatig vol van vuurspuwende toorn. Deze toorn wacht op een gelegenheid om uit te barsten. Daarom stel ik voor om Madeleine voortaan Toorenburg-Lava te noemen. De toorn te samen met de lava voor een goede afspiegeling van de aard.

Gast
Miriam
november 15, 2020 17:59

Ik stemde altijd CDA maar dat doe ik niet meer. Er zijn genoeg échte christelijke partijen.

Gast
Josefien
november 15, 2020 17:49

Madeleine is de Anti-Christ.

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
november 14, 2020 09:10

En toch vind ik het interessanter om te weten wie er tijdens het ministersberaad satanist Hugo de Jonge klappies verkocht heeft.

Gast
Corona-hoax
november 13, 2020 19:59

Wel jammer dat de media aan het belangrijkste verzoek van Azarkan amper aandacht besteed, nl: GEEN Corona vaccinatieplicht! Zelfs het CDA stemde voor.

Nee, Fake Stream Media geeft fascist Hugo weer een podium die dag met zijn volgende fascistische maatregel.. Niet jezelf vergiftigen dan zetten we artikel 1 van de grondwet aan de kant voor jou.

Gast
😷Paulus
november 13, 2020 12:37

😷Azarkan kan had dubbel pech. Deze dame was niet alleen fel maar toevallig ook nog ongesteld denk ik. Tja! Dan kan je maar beter geen ruzie mee maken. Inderdaad, slechte timing. 😁

Gast
Sluipschutters
november 13, 2020 12:25

Azarkan, die een typetje uit ons repertoire speelt: “De domme Turk”

Gast
saperdeflap
november 13, 2020 12:36
Antwoord op  Sluipschutters

”De domme Berber!”

Gast
Damesherten want vrouwtjes klinkt zo denigrerend
november 13, 2020 17:38
Antwoord op  Sluipschutters

Speel ook eens een dom type dat met een geweer op damesherten moet gaan schieten en dat zich afvraagt, hoe je een dameshert van een stoephoerhert moet onderscheiden.

Gast
Lucille Werner
november 13, 2020 12:19

Beste Farid: voor jouw de rode bal, geen Lingo!!

Gast
L. Koopmans
november 13, 2020 11:35

M

Laatst bewerkt 21 dagen geleden door L. Koopmans
Gast
HBaz
november 13, 2020 11:27

Was jodenhaat ook vrijheid van meningsuiting, Madeleine?

Gast
Ome Cor
november 13, 2020 11:18

Een bijzonder vervelend en irritant mannetje, die Azarkan.
Dat eeuwige verongelijkte gezicht.
Nou moet je eens goed luisteren ventje: al die jurk- en baard dragers en die achterlijke profeet van jullie, het maakt ons geen bal uit wat jullie allemaal vinden.
We zijn hier in Nederland en niet in Arabistan.
En dan komt het verweer “ ja maar meneer, wij zijn ook Nederlanders, hier geboren blablablabla….”. Da’s fijn voor jou en daar heb je maar mooi geluk mee want…. hier mag je je tenminste nog kritisch uit laten. In Arabistan word je opgesloten, monddood gemaakt of misschien nog wel erger.
Oprotten en gauw een beetje en als je toch gaat, neem dan meteen wat van dat Marokkaanse tuig mee. Of zijn dat allemaal slachtoffers?

Gast
Geneuzel
november 13, 2020 20:06
Antwoord op  Ome Cor

Jij bewijst juist zijn gelijk. Met 2 maten meten. Godslastering en schofferen van 1 miljard mensen heeft niks met “vrijheid van meningsuiting”. Wanneer je op dit moment een andere mening hebt dan het fascistische regime dat we nog “overheid” noemen ben je een gevaar waar de politie direct bij je langskomt, vraag maar aan Flavio Pasquino. Waar waren ze toen in de 2de Kamer met IL RUTTE voorop over de vrijheid van meningsuiting???

“Documentairemaker en oud-wielrenner Flavio Pasquino is niet blij met de handel en wandel van de overheid. Eerst kreeg hij het aan de stok met de social media vanwege zijn kritiek op het overheidsbeleid ten aanzien van corona. Nu krijgt Pasquino vanwege de video’s die hij maakt ook te maken met de sterke arm der wet.

Afgelopen vrijdag stond onaangekondigd de wijkagent in zijn tuin, terwijl hij er zelf niet was. Hij kreeg ook een belletje van de politiecoördinator Oost-Nederland. Hij was naar eigen zeggen verbaasd en geïntimideerd door de manifestatie van de politie in het domein van de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting.

Het had allemaal te maken met een video die Pasquino in mei had gepubliceerd over Kees Faasse, een 78-jarige man die zich – net als veel andere Nederlanders – zorgen maakt over de vrijheid in Nederland. De politie wilde weten of zij zich zorgen moet maken over deze en andere ‘complotdenkers’ aan wie de programmamaker een podium biedt. Dat zij bijvoorbeeld – in het ergste geval – ‘een aanslag’ zouden kunnen plegen.”

Gast
Ome Cor
november 13, 2020 20:49
Antwoord op  Geneuzel

Geen idee waar je het allemaal over hebt en wat heeft je betoog met het opgewonden standje Azarkan te maken die zichzelf graag ziet als DE stem van al die lichtgetinte types met een handtasje die OVERvertegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers. Die types die het verpesten voor de rest, de goedwillenden. Als hij zich daar nou eens net zo druk om maken maar nee, liever meeheulen dan aanpakken. Liever de fucking profeet heiligen of zij die allerlei verwerpelijke dingen doen uit naam van diezelfde profeet….. want dan is ie een held in de theehuizen. Verachtelijk type, meeloper en geen knip voor deneus waard.

Gast
animo
november 13, 2020 10:22

Wat ik deze week wel heb gezien dat vrijheid van mening alleen maar telt als het je goed uitkomt ,het cda is ook voor verbod op god lastering ,nu er verkiezingen aan komen proberen ze kiesers bij de pvv weg te trekken.

Gast
Miriam
november 13, 2020 10:00

Die valse tranen van het CDA kunnen me gestolen worden. Ze gaan daar over lijken om stemmen binnen te halen. Bah!

Gast
Josefien
november 13, 2020 09:57

CDA = PVV light. Niks Christelijks aan.

Gast
Simon
november 13, 2020 09:57

Het deed een beetje denken aan die Saoedische prins die naar Ground Zero vloog vlak na de aanslagen om voor de camera’s een grote donatie te doen. Hij had zich vlak daarvoor negatief uitgelaten tegen de pers over de rol van de USA in het Midden Oosten. De burgemeester van New York Rudy Giuliani heeft daarop de gift geweigerd. Voor alles is een tijd …

Gast
Meubilair
november 13, 2020 10:34
Antwoord op  Simon

Ik weet niet waar je vandaan haalt dat Giuliani burgemeester van New York is. Dat is nog altijd – sinds 1993 – Bill de Blasio.

Gast
Ome Cor
november 13, 2020 11:01
Antwoord op  Meubilair

Het gaat over ‘n andere periode, wel goed lezen Meubilairtje. Giuliani was wel degelijk burgemeester van New York van 1994 tot begin 2002. Daarna was het Bloomberg en nu (pas) de Blasio.

Gast
Simon
november 13, 2020 11:39
Antwoord op  Meubilair

https://edition.cnn.com/2001/US/10/11/rec.giuliani.prince/ hier kan je het verhaal terug vinden.

Gast
saperdeflap
november 13, 2020 12:39
Antwoord op  Meubilair

Haal je schoolgeld terug! Je hebt er recht op. Wat een domoor ben jij zeg!

Gast
Uuuh
november 13, 2020 09:52

De schreeuwende jurk zegt voldoende dat ze na veertien jaar een beetje zitten in de tweede kamer deze dag was gekomen om eens flink te gaan scoren en, in dezelfde jurk, bij Op1 aan te schuiven.

Gast
Cor Netto
november 13, 2020 09:50

Beste Madeleine, zo ziet haat eruit. Het is onder ons. Mede dankzij jouw partij.

Gast
Voor rede vatbaar
november 13, 2020 09:45

Kijk maar uit. Opgelet.
In de grote steden wonen er nog veel meer zoals deze vleermuis. En daar kom je niet zo makkelijk vanaf.
En helaas lijden de goeden nu onder de kwaden, want stel je nou eens eventjes rustig voor, je zal daar dan met je hele hebben en houden geëmigreerd zijn uit zo’n onderdrukking om vrij te leven in Nederland en je doet je best te integreren en de taal te leren en de kinderen naar school te doen en met hard werken de kost verdienen en ineens begint het gezeik over Allah en sharia hier ook al.
Azarkan is de duivel in een maatpak voor die mensen en voor onze samenleving.

Gast
HBaz
november 13, 2020 09:43

Tenenkrommend die krokodillentranen. Die petitie had ik zelf ook getekend. Opkomen voor onsmakelijke cartoons. CDA onwaardig.

Gast
anonymous
november 13, 2020 09:40

Allemaal verontwaardigd, maar verder gebeurt er weer niets.

Gast
Sender
november 13, 2020 09:24

De verschillende geloven hebben door de eeuwen heen alleen vernielingen opgeleverd. Met wat minimale verschillen in het Heilige boek en hoe of wat de Heer wordt genoemd.
De verschillende oorlogen hebben meer dan ooit geleid tot oorlog. Dat is het toch allemaal niet waard.
Want waarschijnlijk uit veel liefde werd ieder leven (waarschijnlijk) je geschonken door een vader en een moeder die besloten een kind te nemen. Uit liefde dus.
Daar moet je steeds aan blijven denken lijkt mij, de warmte binnen het gezin. Je kunt niet alle leed van de wereld op je schouders nemen of jezelf altijd aangesproken voelen.
van Toorenburg echter was in deze terecht fel. Een petitie starten tegen godslastering kort na de onthoofding van de Franse leraar is respectloos.
van Toorenburg als ex gevangenisdirecteur reageerde weliswaar helemaal vanuit haar emotie maar deed dat gemeend en met respect naar Paty en familie.
Ook hier geldt weer dat spotprenten, cabaret van alle tijden zijn en zou moeten kunnen passen binnen democratieën, maar moet er overal een extra kijk of leeswaarschuwing bij komen.
Het zijn gevoelige tijden waarbij een extra paar wollen wanten in veel gevallen nodig blijkt.
De onderlinge dialooog kan oplossing bieden.

Gast
Sender
november 13, 2020 11:29
Antwoord op  Sender

D verschillende oorlogen moet zijn: De verschillende geloven.

Gast
Zalmneusje
november 13, 2020 09:19

Rutte en de hele linkse kliek weten het natuurlijk dondersgoed, het gevaar van de islam. Maar ze handelen uit angst. Angst voor moslimterreur, maar nog meer uit angst voor het toegeven van het gelijk van Geert Wilders.

Gast
Huismaker
november 13, 2020 09:18

Heb het debat gezien en zag die Toorenburg steeds in de camera kijken. En leek wel een vooropgezet toneelstukje met een vervolg bij het alvast geregelde mediakartel.
Trouwens die blunder van Rutte tegen Wilders:
“U wil alleen maar electoraal voordeel halen

Wilders: “Ik word al 16 jaar 24/7 bewaakt en krijg per week honderden bedreigingen vanwege mijn kritiek

Onvoorstelbaar dat mensen die Rutte nog blijven steunen. Rutte wil helemaal niets doen aan die bedreigingen. Alle moties heeft hij afgekeurd.

Gast
Willie
november 13, 2020 08:57

Niets van geleerd GL zet nu al extreme moslim op de verkiezingslijst

Gast
Jan
november 13, 2020 08:57

Dank PvdA voor dit paard van Troje wat dankzij jullie voet aan de grond heeft gekregen in de 2e Kamer. Groenlinks wil het nu dunnetjes overdoen met de nummer 9 op hun kieslijst voor de komende verkiezingen. De moslimbroederschap importeren in de 2e Kamer en de Nederlandse politiek. Ze moesten zich kapotschamen. Als de schellen nog niet van je ogen zijn gevallen nu en het nog niet duidelijk is dat je nooit links moet stemmen dan is er geen hoop meer voor dit land. We zijn dan gedoemd om af te glijden en zal het een kwestie van tijd zijn voordat bijvoorbeeld het belachelijk maken van mohammed verboden is.

Gast
Stanislav
november 13, 2020 08:55

Is het niet Ferkel Merkel van het CDU die de poorten naar Europa wagenwijd heeft opengezet? Nou niet gaan lopen janken dan..

Gast
Willie
november 13, 2020 08:52

Ach zij is toch van de partij die islamieten met karren vol binnenhaalt. En nu dan even dit showtje. Wat een schijnheiligheid.

Gast
Rooie Rinus
november 13, 2020 08:50

Standaard handelswijze van DENK. De 3 zijn een soort hele slechte hobby tandartsen die maar op elke open zenuw drukken voor electoraal winstbejag.

Gast
pastoor Justus uit Schin op Geul
november 13, 2020 08:45

Ze mag bij ons 14 dagen vakantie houden in een historisch kader.
Het klooster dus! Wat een pracht vrouw ! Neemt geen blad voor haar mond hoor !. Zulke vrouwen hebben we juist meer nodig in de politiek !
En reken maar dat we haar die 14 dagen zullen verwennen !

Gast
achtmet
november 13, 2020 08:36

Met Denk hebben we het paard van Troye binnen gehaald .Het zijn de knechtjes van Erdogan .

Gast
Willie
november 13, 2020 08:59
Antwoord op  achtmet

Ik zou dat we vervangen door links met behulp van CDA,CU,D66 en VVD

Gast
Jan de 💩
november 13, 2020 08:24

Heel goed , een pleidooi houden voor religieuze criminelen . Wat een nivo .

Gast
De Kanarie
november 13, 2020 08:24

Uhm, ja als massa’s moslim migranten wekelijks toelaat in je landje. Ja dan krijg je dat. Sukkeltjes.

Gast
Bart
november 13, 2020 08:21

Die Arzarkan en zijn hele clubje horen helemaal niet thuis in de Tweede kamer.

Gast
Martosaurus
november 13, 2020 08:36
Antwoord op  Bart

Ben ik niet met je eens. Toen deze club deel uitmaakte van de PvdA leefde het idee dat zij heel vredig in Nederland willen leven en heel “liberaal” waren. Nu ze onder de vlag van Denk hun eigen koers mogen varen laten ze hub ware aard zien. Dat is goed, wan dat geeft mensen het bewustzijn dat je dit type mensen misschien niet onbeperkt je land moet binnen laten. Het is dan immers duidelijk wat er gebeurd als zij de meerderheid hebben: de vrijheden worden beperkt en kritiek dient te worden gesmoord, zo nodig met geweld.

Gast
Kin Ki Jim
november 13, 2020 08:20

Rutte was sterk. Populist uithangen zoals schooljuf is niet zo moeilijk. CDA doet het al jaren!

Laatst bewerkt 21 dagen geleden door Kin Ki Jim
Gast
Martosaurus
november 13, 2020 08:17

Het is goed dat Azarkan dit zegt. Nu is duidelijk hoe zijn achterban over vrijheid denkt. Of het nu Moslims of Christenen zijn, indien je ze de macht geeft zijn we binnen no-time terug in de middeleeuwen. Een goed voorbeeld hiervan is Iran. Er zijn daar vrouwen in een burka die nog jeugdfoto’s hebben van henzelf in bikini.
Ik begrijp de linkse partijen (voornamelijk Groen Links) en types als Freek de Jong niet. Waar zij in het verleden de macht van de kerk hebben gebroken, nemen zij het nu op voor een nog conservatiever geloof. Het is inmiddels toch wel duidelijk dat kinderen op Islamitisch en Refomatorisch onderwijs nauwelijks ruimte krijgen om zelfstandig te denken. Schaf dit af.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen