5 Uur Show voor het eerst spannend: Lucille Werner afgeslacht

Je houdt het bijna voor onmogelijk dat televisie met Brecht van Hulten spannend kan worden, maar gisteren gebeurde het toch echt: Lucille Werner werd afgeslacht door een andere gast in Brechts 5 Uur Show.

Lucille Werner en Victor Vlam Foto: De 5 Uur Show

Het knetterde even flink in de door 132.000 mensen bekeken middagshow op SBS 6. Lucille Werner was te gast om te vertellen over het feit dat zij als tiende op de kandidatenlijst van het CDA staat en daarmee zo goed als zeker Tweede Kamerlid wordt. Een blamage, vindt Amerikakenner Victor Vlam, die tegenover haar zat.

Het begon allemaal toen Brecht van Hulten naar Lucille’s mening over het algehele vuurwerkverbod dat waarschijnlijk gaat gelden voor de komende jaarwisseling. “Ik begrijp het wel dat we het dit jaar gewoon een keertje niet doen en dan zien we in de loop van volgend jaar wel weer verder. Je wil gewoon die zorg ontlasten.”

‘Heb deze portefeuille niet gelezen’

Brecht wilde daarop weten of Lucille áltijd voor een vuurwerkverbod is, of alleen voor dit jaar. “Een jaartje zeg je? Je komt nu in de Tweede Kamer voor het CDA en waar ga je dan voor pleiten?”, vroeg ze.

Lucille wilde daarop geen antwoord geven. “Sowieso voor inclusie”, antwoordde ze. “Ik wil dat iedereen mee moet kunnen doen op het feestje. Dat is wel echt mijn speerpunt.”

Brecht opnieuw: “Maar eventjes over dit vuurwerkverbod. Vind je het de moeite waard om het voor altijd af te schaffen?”

Lucille Werner: “Nou, Brecht, ik zal je zeggen: ik heb die portefeuille nog niet gelezen, de vuurwerkportefeuille. Ik vind ook: je moet antwoord geven op het moment dat je er verstand van hebt.”

‘Je kunt toch je mening geven!’

Amerikakenner Victor Vlam zat zich aan de andere kant van de tafel helemaal op te vreten. “Maar je kunt toch wel gewoon je mening geven? Ik denk dat iedereen in Nederland een mening heeft over dit onderwerp. Het is dan gek dat een aanstaand Tweede Kamerlid – want je staat op plek tien – hier niet over na heeft gedacht.”

Lucille: “Ik vind dus ook dat we het dit jaar absoluut niet moeten doen.”

Victor: “De vraag is niet alleen dit jaar, maar ook komend jaar. Dit is wel echt een actuele discussie die een tijdje speelt in Nederland, dus de vraag is als toekomstig Tweede Kamerlid: hoe kijk je hier tegenaan?”

Lucille: “Ik ben helemaal niet zo’n voorstander van vuurwerk, helemaal niet.”

Victor: “Dus jij zegt: ik wil het afschaffen?”

Lucille: “Ja, ik zou het inderdaad afschaffen en zeker dit jaar nu.”

‘CDA wil je alleen omdat je BN’er bent!’

Brecht schrok van de felheid in haar anders zo kabbelende programmaatje. Ze richtte zich tot Victor: “Je hebt even de interviewstoel overgenomen (gelukkig wel, red.). Ik herinner me ook nog een paar weken geleden toen in het nieuws kwam dat jij op de lijst kwam te staan voor het CDA, dat jij je bedenkingen daarbij had, namelijk: kan een BN’er wel Tweede Kamerlid worden?” Dan tegen Lucille: “Overtuig hem waarom jij daar toch geschikt voor bent.”

Lucille Werner: “Ik denk dat je sowieso moet weten: je bent Tweede Kamerlid, maar vooral volksvertegenwoordiger. Dat is waarvoor je het doet: je wil het volk vertegenwoordigen. Ik heb in de loop der jaren heel wat ervaring opgedaan. Ik heb toch wel een aardig rugzakje bij me. Ik hoop daar nu in de Kamer iets mee te kunnen doen.”

Het stemde Victor niet tevreden: “Ik vind het een heel onspecifiek antwoord. Volgens mij ben jij op die lijst gezet omdat je een bekende Nederlander bent en ze hopen dat je stemmen trekt. Ik heb jou niet in talkshows gezien over heel veel actuele onderwerpen. Ook over vuurwerk: je moet getrókken worden om hier een antwoord uit te krijgen. Ik vind dat best wel opmerkelijk.”

Het zat Victor erg hoog. “Ik vind het opmerkelijk dat iemand die zich publiekelijk niet echt heeft geprofileerd op inhoudelijke onderwerpen dat die ineens de Tweede Kamer ingaat. Ik kan maar één onderwerp bedenken en je hebt als Tweede Kamerlid 99 andere onderwerpen.”

‘Dit is schandalig’

Lucille: “Inclusie is toch heel breed?”

Victor: “Ja, maar je kan toch niet alleen een mening hebben over dat ene onderwerp? Je moet toch veel breder zijn dan dat? Jij gaat als Tweede Kamerlid ook over een vuurwerkverbod stemmen of zaken die te maken hebben met discriminatie.”

Lucille: “Als je de politiek ingaat, dan hoef je toch niet de allesweter of alles te zijn?”

Victor: “Ik zeg niet dat je alles hoeft te weten, maar ik weet niet of jij hebt nagedacht over veel onderwerpen. Dit over vuurwerk vind ik echt een opmerkelijk antwoord.”

Brecht deed daarop een Hélène Hendriksje. Ze probeerde het gesprek af te kappen. “Ha ha. Voordat we hier in een eindeloze discussie…”

Victor: “Ik vind het eigenlijk redelijk schandalig dat je daar letterlijk geen antwoord op kunt geven. En dan heb jij dus een plek op die lijst afgepakt van mensen die hem dus meer verdienen.”

Ingestudeerde praatjes

Lucille: “Ik vind dat dus helemaal niet. Ik vind dat oprecht niet. Ik richt mij op inclusie, ik wil straks een sociaal gezicht hebben in de Tweede Kamer.”

Victor: “Maar dit zijn ingestudeerde praatjes.”

Lucille: “Nee, helemaal niet. Dit roep ik al vijftien jaar.”

Victor: “Ja, maar je bent hier nu alleen maar op dit onderwerp. Je kunt je op geen enkel ander onderwerp profileren en dat vind ik echt een heel opmerkelijke keuze hier.”

Brecht: “Ja, Victor, jij hebt je punt gemaakt. We gaan het zo over de Amerikaanse verkiezingen hebben.”

De hele aflevering kunt u hier bekijken. Een fragment ziet u onderstaand:

46 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
AJ
november 13, 2020 15:13

Prima programma

Gast
Uuuh
november 11, 2020 09:53

Was Mediacourant getipt door enige kijker van dit programma?

Gast
Jaap Aap
november 10, 2020 23:34

Hoppa, en daar werd de lingo-handi even gevloerd en kreeg ze nog een paar trappen na ook.

Die Viktor heeft natuurlijk 100% gelijk, dat mens kan amper Nederlands, aangezien ze voor alles JP nodig had.

Niemand wil haar irritante smoelwerk nog op tv aanschouwen, en dit kwam haar en het CDA goed uit.

Even braaf wat clichés in haar kop gestampt en die moeilijke woordjes maar blijven herhalen omdat ze de vragen niet eens begreep.

Man, man, man. Wat triest dat dit mens volksvertegenwoordiger wil worden, wat een triest statement van deze partij…

Gast
Bouwkuh Breda
november 10, 2020 20:33

Ik zou haar wel eens in de Playboy willen zien volgens mij heeft ze een paar mooie tetten 🥳

Laatst bewerkt 2 maanden geleden door Bouwkuh Breda
Gast
Dominee Bonk
november 10, 2020 18:50

Ik vind dat Lucille Werner heel gek loopt, ik kan er niet naar kijken, zou zeeziek van dat gehobbeld worden, ze lijkt me een heel gemeen wezen. Amen

Gast
Kees van der Staaij
november 10, 2020 15:32

Dit zou in mijn partij nooit kunnen gebeuren! Bij ons lopen alleen maar geestelijk gehandicapte mannen rond…

En waarom valt nu iedereen over Arie Slob?

Gast
Corry Jankbal
november 10, 2020 15:19

Totaal nietszeggende partij dat CDA, en de sympathieke Lucille past daar qua kleurloze en zoutloze mening prima bij.

Gast
Max
november 10, 2020 13:11

Wel een beetje lief blijven voor elkaar, waarom altijd maar katten op elkaar…. Blijf gewoon aardig

Gast
Lakmoesproef
november 10, 2020 12:55

Viktor heeft natuurlijk helemaal gelijk. Heel toevallig (want ik kijk dit nooit) ook gezien hoe hij reageerde op de kandidatuurstelling van Lucile een paar weken terug. CDA gaat hiermee toch wel op de populistische tour door een nitwit op de lijst te zetten ipv Chris van Dam aan te houden als kamerlid (gezet op plek 24). Beschamend en de partij onwaardig.

Gast
Rudy
november 12, 2020 11:38
Antwoord op  Lakmoesproef

Chris van Dam is dan ook een idioot, die het liefst een soort SA de straat op zou sturen om de orde te handhaven. Die gek zou bij de NSB op de lijst hebben gestaan.

Gast
Geert
november 10, 2020 11:32

Eindelijk iemand die eens iets durft te zeggen. Graag Victor in andere talkshow ipv de bekende nikszeggende ‘deskundigen’

Gast
Kwaaie Pier
november 10, 2020 11:20

Victor heeft volkomen gelijk ze wordt ervoor betaald dan mag je ook verwachten dat ze kennis van zaken heeft en Brecht zat weer zoals gewoonlijk erdoor te tetteren

Gast
John
november 10, 2020 12:18
Antwoord op  Kwaaie Pier

Ze wordt er nog niet voor betaald, is nog niet gekozen!!

Gast
Ron
november 10, 2020 10:59

Lekker hoor, eindelijk is iemand die dit waggel eendje eens aanpakt. Overigens stond dat vuurwerkverbod (overigens terecht) ook voor covid al op de agenda, dus dat komt nu allemaal even lekker uit. Had daar ook eens over doorgevraagd Victor, dus dit is gewoon voor de bühne omdat alles, wat leuk is voor sommige mensen dan, maar gecanceld wordt in deze tijd.

Gast
John
november 10, 2020 12:22
Antwoord op  Ron

Leuk voor de mensen, ieder jaar komen er mensen in ’t ziekenhuis
met verwondingen zelf zijn er al doden gevallen.
Als jij dat leuk vindt ’t moet voor iedereen leuk zijn.
Net als in Rotterdam op een plaats afsteken is ook leuk!

Gast
Meindert Kramp
november 10, 2020 12:24
Antwoord op  Ron

waggel eendje?

Gast
Mousy
november 10, 2020 14:08
Antwoord op  Ron

Haar waggel eendje noemen heeft ook geen pas. Je kunt haar ook gewoon Lucille noemen, komt je punt/mening evengoed aan.

Gast
Sender
november 10, 2020 10:54

De dag dat het CDA dit ‘grote ‘ nieuws bekend maakte zat Vlam ook al in de studio samen met Gerdi Verbeet.
Verbeet gaf een voor de buhne beleefd en correct antwoord zoals zo vaak gebeurt. Holle frase zoals zo vaak.
Vlam was toen ook al eerlijk en zei dat ze alleen was gekozen omdat ze BN’er is.
De man praat dus niet met alles en iedereen mee en blijft bij zijn standpunt. De Verbeet’s van deze wereld proberen beleefd te blijven maar gezien haar verleden als voorzitter van de Tweede Kamer helaas niet eerlijk.
Mensen uit alle lagen van de bevolking dat koop ik nog wel af van Verbeet, maar het is 2020, moeilijke tijden en een kamerlidmaatschap zou hoge eisen aan een kandidaat moeten stellen.
De dame staat nog op een tiende plek ook, en is dus waarschijnlijk verzekerd van een zetel waarna ze de Jonge mag assisteren op zijn huidige werkgebied.
Vrouwtje verzekerd van een mooie job al is het maar voor een paar jaartjes, het staat mooi op je CV en tegen de tijd dat Werner ‘van Drees trekt’ is dat toch maar een zeer mooie, welkome aanvulling voor haar oude dag.

En er zijn nu nog mensen die CDA ( of VVD) stemmen????

Gast
John
november 10, 2020 12:23
Antwoord op  Sender

Meer als jij denkt!!!!!!!!

Gast
jelle
november 10, 2020 10:53

Tja, BN’ers die kamerlid worden. Soms lukt het (Pia Dijkstra, Erica Terpstra) en soms ook helemaal niet. Ik vind Lucille Werner een grensgeval. Zij heeft wel altijd gestreden voor emancipatie van gehandicapten en kan daar in de Kamer echt een punt van maken. Maar in een kleine fractie als die van het CDA is het inderdaad maar de vraag of ze daarmee waar voor haar geld biedt. Als ze de portefeuille ‘Defensie’ of ‘Financiën’ krijgt, moet ik het nog even zien.

Gast
Teflon
november 10, 2020 12:57
Antwoord op  jelle

Probleem hier is dat ze niet een deskundige is en dat ze tegelijkertijd ook de plaats inneemt van goede Kamerleden die meer te zeggen hebben dan zij. Pia Dijkstra is inderdaad een heel goed voorbeeld van dat het goed kan gaan, maar personen als Henk Krol en Theo Hiddema laten zien dat je er ook een hoop afval mee binnen kan halen. Ik denk dat Lucile in het tweede rijtje komt te zitten.

Gast
L. Koopmans
november 10, 2020 13:07
Antwoord op  jelle

Het CDA staat aardig op verlies, dus het is een mogelijkheid dat Lucille Werner opeens de volledige zorgportefeuille moet gaan doen. Het is twijfelachtig of ze daarvoor geschikt is.

Gast
StefanV
november 10, 2020 10:49

Op zich zou het best kunnen dat Lucille Werner aanleg heeft om een goed Kamerlid te zijn. Pia Dijkstra heeft het prima gedaan en Leonie Sazias valt ook niet negatief uit de toon. Het verwijt dat het CDA stemmen wil trekken is nogal raar. Elke politieke partij wil dat.

Verder ben ik het eens met wat hieronder over “inclusie” is gezegd. Een vermoeiend woord, een holle kreet.

Gast
Spreek normaal Nederlands
november 10, 2020 10:11

Mensen die het activistische, elitaire woord ‘inclusie’ gebruiken zijn leeghoofdige, interessantdoenigere nitwits.

Gast
Spreek normaal Nederlands
november 10, 2020 10:57

….interessantdoenerige….

Gast
Leo knots
november 10, 2020 10:08

CDA onder leiding van faal minister de Jonge gaat zeer veel zetels verliezen. Zeker als je dan ook nog die Lingo mevrouw op de lijst zet. Moet niet gekker worden daar

Gast
man pan
november 10, 2020 10:49
Antwoord op  Leo knots

Op RTL nieuws site staat een interessant stukje over de sfeer in het kabinet, meeste ministers nemen Hugo de Jonge niet meer serieus na zijn vele fiasco’s. Zelfs zijn eigen CDA ministers (Grapperhaus en Bijleveld) zijn overgelopen naar de andere kamp.

Gast
John
november 10, 2020 12:27
Antwoord op  man pan

En dat vertellen ze RTL droom lekker door!!!!!!

Gast
Westdeck
november 10, 2020 12:40
Antwoord op  John

Staat in de telegraaf, groot stuk hierover.

Gast
Arjan
november 10, 2020 10:07

Kan deze man niet vaker uitgenodigd worden. En dan ook bij op1 en bij beau/jinek. Hij zegt hier precies, wat heel veel mensen denken. Een echte voksvertegenwoordiger. Het is namelijk belachelijk voor worden. Dat die lingo mevrouw, even in de 2e kamer terecht komt. Straks gaat famke louiese zich ook nog aanmelden en al die andere gekkies met veel volgers.

Gast
Meindert Kramp
november 10, 2020 12:30
Antwoord op  Arjan

Goh wat een leuk woord “gekkie”. Hebt u dat zelf bedacht?

Gast
Harry
november 10, 2020 09:37

Mevrouw Werner verzint steeds van alles

om weer in de publiciteit te komen. Nu
wil ze ons land gaan hervormen. Ach ja…

Gast
Xxxx
november 10, 2020 09:33

Elke BN-er tot politicus verheffen in Nederland is vragen om grote problemen. Lucille is goed voor Lingo. Daar had ze het bij moeten houden. Iedereen denkt maar een politieke partij te kunnen beginnen. Ze onderschatten wat het is politicus te zijn met al die bedreigingen die er elke dag zijn. We hebben het gezien hoe het met Pim Fortuyn, Els Borst, Theo van Gogh is afgelopen. Hoe Geert Wilders al 15 jaar moet worden beveiligd. Ik moet er niet aan denken.

Gast
Karbonade
november 10, 2020 09:24

Dit is Lucille Werner ten voeten uit.
Ze babbelt veel, heel veel maar inhoudelijk heeft het weinig om het lijf.
Wat dat betreft is ze wel zichzelf.

Gast
Flauwe Kul
november 10, 2020 09:18

Die Lucille had geen poot om op te staan!
Het gesprek liep behoorlijk mank! ☺

CDA gaat voor een rariteitenkabinet…

Gast
maatje te groot
november 10, 2020 09:54
Antwoord op  Flauwe Kul

Zeer lage opmerkingen. Schaam u diep. Je mag het eens zijn of niet. Maar dit is zó onder de gordel. n.

Gast
Boris
november 10, 2020 09:13

Victor heeft dus helemaal niet begrepen dat politici specifieke beleidsterreinen behandelen en zich daarop focussen. Voor het o zo gewenste vuurwerkverbod, o wat speelt het zeg in Nederland, kan hij vast wel bij iemand anders terecht. Een kandidatenlijst wordt ook gemaakt op basis van expertise en niet omdat iedereen een zo’n leuke mening over vuurwerk heeft.

Gast
Ernestine
november 10, 2020 10:08
Antwoord op  Boris

Wie is Victor Vlam, iemand die ingehuurd is om de kijkcijfers op te krikken ( relletje te veroorzaken)?

Gast
Sender
november 10, 2020 11:01
Antwoord op  Ernestine

Doe eerst je huiswerk ten aanzien van Vlam. En kijk de uitzending van 27-10-2020 terug. Ook toen was Vlam al heel duidelijke over de beroerde keuze van Werner.

Gast
John
november 10, 2020 12:29
Antwoord op  Sender

Ik wist ook niet wie hij , nog nooit gezien kijk niet naar dat programma en vele met mij gezien de kijkcijfers!!!!!!!

Gast
Bart
november 10, 2020 09:11

Eindelijk gebeurd er iets in het programma en gelijk kapt Brecht het af. Naar waarschijnlijk veel geschreeuw in haar oortje. Victor Vlam mag nu nooit meer komen. Zo is het helaas anno 2020 in Nederland.

Gast
Albert Verhinderd
november 10, 2020 09:09

Tja, 5 uur show…

Koffie iemand?

Gast
Psychiater Welgoed-Snik
november 10, 2020 09:09

Goed dat lege huls Lucille wordt aangepakt. Die zit straks alleen op basis van een moeilijk loopje in de Tweede Kamer, terwijl het haar aan politieke interesse en intelligentie ontbreekt. Als dat de toekomst is van onze volksvertegenwoordiging dan glijden we heel snel af.

Gast
Elphor
november 10, 2020 09:05

Ze heeft ook al gezegd dat ze zich aan de fractiediscipline gaat houden, dus ze stemt altijd wat de partij wil. Met andere woorden, ze heeft geen eigen inbreng. Dus ze staat inderdaad enkel op de lijst om stemmen te trekken.

Gast
Mette Bus
november 10, 2020 09:03

Typisch CDA!!

Brrrrrr

Gast
Greet
november 10, 2020 09:20
Antwoord op  Mette Bus

Ik vind Lucille zeker geen aanwinst voor de partij. Onnozel wicht.Heb zelf een paar keer op Buma gestemd maar ik vind dit een rare stap van het CDA.Ze zal de partij geen goed doen met haar gedraai.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen