KRO-NCRV vindt M top, hele omroep wordt meer als M

Margriet van der Linden heeft zich dit voorjaar ontpopt tot een presentator waar veel kijkers zich aan ergeren: wekenlang zat ze activistisch te drammen in haar talkshow M op NPO 1. Op het dieptepunt noemde ze Akwasi’s krankzinnige uitleg over zijn haatspeech op de Dam ‘helder’ en dat wordt haar nog altijd nagedragen. De KRO-NCRV móet hier wel van balen, klonk het op een gegeven moment. Niets is minder waar: de omroep wil meer smoel krijgen en ziet M als footprint voor de hele omroep.

Het lijkt erop dat KRO-NCRV zich de kritiek van Jan Slagter aantrekt dat de omroep zó kleurloos is geworden dat het geen bestaansrecht meer heeft. Omroepbaas Peter Kuipers staat vandaag namelijk op in het AD met een behoorlijk pittig interview.

Peter wil dat duidelijker wordt waarom KRO-NCRV 80 tot 90 miljoen euro per jaar uit de belastingpot pakt. Hij wil niet alleen maar ‘programmaatjes leveren aan de NPO’, maar ook iets ‘teruggeven aan de samenleving’.

Nu de kerken zijn leeggelopen, zet KRO-NCRV meer in op ‘zingeving’. “Levensbeschouwing blijft belangrijk, maar als je keuzes maakt hoef je bij ons, in tegenstelling tot de EO, niet per se uit te komen bij de Bijbel.”

M

Wat betekent dat concreet? De KRO-NCRV wil programma’s maken waarin respect voor elkaar centraal staat. “Best lastig, want in de media is het leuker zwart en wit tegenover elkaar te hebben.”

Het moet allemaal een beetje inclusiever, net zoals de talkshow M is. “Kijk naar M. In het laatste seizoen is heel onderscheidend geprobeerd de discussie over racisme te voeren. Meer kijken vanuit begrip en respect in plaats van alleen in tegenstellingen denken.

Is M dan niet één groot grachtengordelfeest? “Ik denk dat het mede zo overkwam door het ontbreken van publiek door corona. Het was een zware opgave. Maar wij en Margriet van der Linden kennen de kritiek en daar gaan we iets mee doen.”

Het activistische profiel van M blijft in elk geval in stand. “Je moet ergens voor staan, vind ik. Als je dat niet doet, wat ben je dan?

Groen

De KRO-NCRV gaat ook veel meer mikken op groen, zoals ze dat nu al doet in de programma’s Onze Boerderij, De Keuringsdienst van Waarde en Binnenstebuiten. “Als die laatste meer met vegetarische gerechten doen, is dat heel bewust.”

Naast activistisch, wordt KRO-NCRV dus ook heel ‘bewust’. “Het is best bijzonder dat laatst een Omroep Groen werd opgericht, terwijl wij al zo veel doen op dat gebied. Hoe kan dat? Omdat we het niet claimen. Omdat we te bescheiden zijn en geen positie innemen.”

Dat gaan we scherper doen. We mogen wat brutaler zijn. Mensen mogen ook tegen ons zijn.”

Het interview met Peter Kuipers kunt u lezen in het AD.

Foto: KRO-NCRV, Anne Paul Roukema

42 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Klaaswaal
oktober 3, 2020 23:25

Nog even genieten van Fidan, topvrouw!!

Gast
ano@niem.nl
oktober 3, 2020 18:25

Mijn hart huilt. de NCRV was dan welliswaar vanuit een christelijk huis geboren. Maar wat hadden ze vroeger leuke televisie met Dick Passchier en Ted de Braak.
En de nieuwsrubrieken van de NCRV neigden toch echt naar het CDA en niet uiterst links of groen. Ze zijn totaal de weg kwijt geraakt.

De NCRV heeft zijn ziel verloren aan de duivel zins ze samen zijn gegaan met de KRO.

En meer van dit soort televisie als bij M? Sorry dit soort tv is om te kotsen gewoon.

Gast
Quincy
oktober 3, 2020 09:17

Ik vind Margriet Linden M een voorbeeld van een heksenpot. Dom en vals. Fijn weekend maar weer.TV is dood. Niet kijken, ook de hoogbejaarden die nog kijken moeten afhaken. Netflix en YouTube the best.

Gast
Dirk
oktober 3, 2020 00:43

Hie zit dat eigenlijk met de leden van de KRONCRV? Dat zijn toch allemaal keurige Limburgse katholieken en Veluwse Protestanten van dik in de 70? Ik kan me nog best voorstellen dat die met liefde en plezier naar een biologische knolserderboer kijken in Binnenstebuiten, maar dat activistische geleuter van die afschuwelijke Margriet van der Linden en haar grachtengordelvriendinnetjes… volgens mij worden de leden daar niet blij van. Ik vraag me af of die nog iets te zeggen hebben. If so: do something.

Gast
Jan
oktober 2, 2020 22:22

Een NCRV KRO onwaardige vrouw. Nog linkser dan de VARA. Ik roep iedereen die lid is van NCRV of KRO zijn lidmaatschap op te zeggen. Reden van vertrek melden M!

Gast
Mink Vaillant
oktober 2, 2020 22:08

Onze boerderij is niet groen en kritisch, het is propaganda voor een sector die lak heeft aan milieu en dierenwelzijn.

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
oktober 2, 2020 21:14

Deze clown heeft geen karakter en is de bitch van Shula. Hij moet zich schamen. Deze Kuijpers is definitief een bètamannetje, een cuck. Maar het betaalt zo goed, hè. Lekker de hele dag je bavianenkontje omhoog doen naar een ideologisch gehersenspoelde pot.

Gast
Ad
oktober 2, 2020 19:39

Trump is accuut ziek geworden toen hij hoorde dat M gaat terugkeren.

Gast
Ra de Maker
oktober 2, 2020 17:54

Zo, zo. Ten tijde van de TROS nam Petertje Zuipers het allemaal niet zo nauw. Dat hij altijd zijn of een hotelkamer kon vinden mag een Godswonder heten. Het kan blijkbaar in Hillywood verkeren.

Gast
Sookie Stackhouse
oktober 2, 2020 17:11

Gad ver dam me

Gast
Anti--racist
oktober 2, 2020 17:11

Inderdaad, lang leve de intelligente, lieve Zwarte Pieten. Weg met de whiteface domme, agressieve clowns.

Gast
aammehoela
oktober 2, 2020 17:00

Keuringsdienst, Binnenstebuiten en Onze Boerderij is niets mis mee. Maar die M. is werkelijk aanstootgevend en verbindt niet. Zij is echt waardeloos. Hopelijk zullen de kijkcijfers straks fors gaan tegenvallen en zal dit gaan betekenen dat ze enkel nog vanaf april of mei mag gaan uitzenden. Of liever nog, dat ze verdwijnt. De Vooravond bevalt in ieder geval een stuk beter dan M. En dat is wel een typisch gegeven. En oh ja, weg met discriminatie maar wel “Lang leve Zwarte Piet”.

Gast
robb
oktober 2, 2020 15:18

We hebben een dwerg wnl die een grote stempel drukt op de npo met veel vvd propaganda , de vara laat het ook afweten en word ook te liberaal , dus M laat het progressieve verhaal horen .

Gast
Ben
oktober 2, 2020 13:47

Hoera!! Vlag uit!!! Doen!!! Des te eerder is t afgelopen met deze dromers. Kijkt geen hond naar. Met de kijkcijfers wordt ontzettend gerommeld. Maar de adverteerders weten beter. Die blujven massaal (en steeds massaler) weg. De advertentiebudgetten via on line groeien ieder kwartaal. Die voor de npo storten helemaal in.
Bedrijven hebben allang door dat dit eenzijdige verhaal dodelijk is.
Binnen albert heijn woedt een discussie over bv zw piet. Steeds meer werknemers ergeren zich aan dit anti-beleid over zw piet.

Gast
Teuntje
oktober 2, 2020 13:42

Dat geleuter van M is niet om aan te zien

Gast
m
oktober 2, 2020 13:32

Krachtig. Echt een goede stap. En wat een weerstand en lelijkheid daar weer op volgt, dat bewijst alleen maar hoe goed het is om voor iets positiefs te gaan staan. Keep going.

Gast
Momo
oktober 2, 2020 13:28

“Je moet ergens voor staan, vind ik. Als je dat niet doet, wat ben je dan?”

Neutraal en objectief.

Gast
Bart
oktober 2, 2020 13:05

Ik denk een goed idee maar dan moet M wel wel behoorlijk inhoudelijk veranderen. Wat inclusiever mag maar dan moet ook die andere geluiden laten horen en dan doen ze niet. Ook is het niet relevant aan welke kan Margriet in het politieke spectrum staat. Dat leggen zij en de maker er te dik bovenop. Het is gewoon een hele slechte talkshow met een presentatrice die hier totaal niet geschikt voor is.

Gast
M
oktober 2, 2020 12:44

Het is een gave zo goed ben ik, je hebt het of je het het niet, azijnzeiker als voorbeeld zal zo iets nooit krijgen!.

Gast
Leo knots
oktober 2, 2020 12:42

Npo is links lullen, rechts vullen. Kwaliteit niet nodig zolang het maar links is. Gewoon walchelijk

Gast
Duco van Deugen
oktober 2, 2020 12:36

Na twee keer kijken ben ik afgehaakt. Wat een draak van een programma. Gaan daar onze belastingcenten naartoe? Ik kijk nog liever naar herhalingen van het testbeeld.

Gast
Paul Lamote
oktober 2, 2020 12:32

Als M op TV verschijnt realiseer je je hoe belangrijk de afstandsbediening is.

Gast
Evo
oktober 2, 2020 12:17

M is echt legendarisch slecht programma.

Gast
Ikke
oktober 2, 2020 12:00

Als Katholiek en Christelijk niet meer leidend is, maar RESPECT, INCLUSIVITEIT en DUURZAAM GROEN leidend is in de identiteit van KRO-NCRV, waarom heet je dan nog KRO-NCRV?

Gast
Remi
oktober 2, 2020 11:45

Helder.

Gast
Sjaak
oktober 2, 2020 11:41

Wel jammer dat directeur Peter Kuipers niet zo goed ligt bij zijn personeel.
Ben benieuwd wat dat gaat opleveren de komende tijd. Sterkte!

Gast
Blinde Herdershond
oktober 2, 2020 11:29

” Mensen mogen ook tegen ons zijn.”

Dat moet met dit plan helemaal gaan lukken.

Gast
Bennie Dood
oktober 2, 2020 11:21

M is ook Top!!

Gast
mrGer
oktober 2, 2020 11:20

En ik maar denken dat mijn belastinggeld wordt besteed om programma’s te maken waar ik graag naar kijk. Niet dus.

Gast
Deep throat
oktober 2, 2020 11:17

Het zwart-witdenken doorbreken doe je om te beginnen door deze woorden niet te gebruiken voor mensen. We zijn allemaal bruin. Meer M-achtige onderwerpen in programma ’s is op zich niet erg zolang ze niet door M. worden gepresenteerd en het objectieve uitzendingen worden. Dat laatste lijkt mij onmogelijk voor de activistische, intolerante NCRV-KRO die hun beste presentator ontsloeg omdat hij een nitwitpoliticus ‘snotneus’ noemde.

Gast
Trudy
oktober 2, 2020 11:14

M = verschrikkelijk tv. Ik kijk Niet.

Gast
Donald
oktober 2, 2020 10:54

Goh, nog meer links gedram en gezeik op de TV om te zorgen dat we heropgevoed worden. Allemaal betaald door de belastingbetaler, wij dus. Als jullie activistische programma’s willen maken in H’sum dan richt maar een politieke partij op. Kunnen we jullie tenminste wegstemmen.

Gast
Ad
oktober 2, 2020 10:51

Razend knap hoe Kuijpers een stapel algemeenheden van binnen de publieke omroep bij elkaar raapt om ervoor te zorgen dat ook zijn smaak daar deel van blijft uitmaken. Bijna allemaal dezelfde smaken daar, maar zo lang je betaalt krijgt zonder te verdienen, maakt dat geen bal uit.

Gast
Vonzipper
oktober 2, 2020 10:41

Kut programma en wat een leuk van een omroepbestel.. met dergelijke crap tv blazen ze zich vanzelf op

Gast
Morten
oktober 2, 2020 10:41

Met een dergelijke koers zal het aandeel KRONCRV (ooit twee sterke merken) zich steeds meer in de marge gaan begeven. Vervreemden steeds meer van de eigen achterban en de samenleving die ze denken te bedienen zit echt niet op KRONCRV te wachten. Lineaire TV is hard op z’n retour en de meeste mensen worden die radicale woke drammerij ondertussen steeds meer spuugzat.

Gast
diversiteit
oktober 2, 2020 10:40

Nog meer links gedram dus.

Gast
Menno
oktober 2, 2020 10:39

80 miljoen? Dat is toch bizar veel, voor die paar programma’s. Waanzin dat dit nog kan. En dat Shula dan nog zeurt om meer geld.

Gast
West
oktober 2, 2020 10:36

Geen nieuw logo dus? Jammer..,

Gast
Grace
oktober 2, 2020 10:28

Niet meer kijken

Gast
Norvo
oktober 2, 2020 10:23

KRO-MCRV, kortom :-)

Gast
Jan
oktober 2, 2020 10:22

“Dat gaan we scherper doen. We mogen wat brutaler zijn. Mensen mogen ook tegen ons zijn.”

Met zo’n walgelijk activistisch programma als M zal dat laatste geen grote opgave zijn.

Gast
rollins
oktober 2, 2020 10:19

Er zijn ook nog mensen die denken dat de aarde plat is. Wappies, gekkies. M is evident een draak van een programma. Aantoonbaar slecht voor de één. Ronduit verrot voor de ander. Het is zo jammer dat je alleen de keuze hebt er niet naar te kijken en dat de keuze ontnomen wordt er niet voor te willen betalen. Was dat het geval geweest had de hele NPO kunnen opdoeken. Vroeger noemden ze dat democratie. Een term die wel erg aan erosie onderhevig is geraakt.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen