Humberto Tan: ‘Akwasi, je verklaring kwam te laat’

Humberto Tan vindt dat Akwasi na zijn haatspeech op de Dam veel te lang heeft gewacht met het terugtrekken van zijn uitspraken. Dat heeft hij hem gisteren gezegd in Humberto op NPO Radio 1. Akwasi riep op de Dam dat hij Zwarte Piet in zijn gezicht gaat trappen, maar kwam pas drie maanden later – na handjeklap met het OM – met een verklaring waarin hij afstand nam van zijn uitspraken. Humberto sprak hem er gisteren op aan bij de start van zijn mediatour om zijn omroep te promoten.

De afgelopen tijd hebben we niet veel van Akwasi gezien, ondanks de lancering van zijn omroep ZWART. “Wij kozen ervoor om niet gelijk al ons kruit te verschieten. We willen eigenlijk heel erg selectief kijken waar we aan tafel gaan en waar we aanschuiven en waar we het gesprek gaan voeren.”

Akwasi wordt selectiever met zijn media-optredens. “We hebben de tijd tot 31 december om 50.000 leden te halen, dus die urgentie is er zeker, maar we moeten wel de tijd nemen om goed beslagen ten ijs te komen en ervoor zorgen dat, waar we ook zitten, we het juiste verhaal vertellen.”

Humberto: “En nu is die tijd aangebroken?

Akwasi: “Jazeker en we beginnen met jou.”

‘Je sorry kwam te laat’

Humberto is uiteraard uitgekozen door Akwasi, omdat hij bekendstaat om het vermijden van kritische vragen. Wel besloot hij terug te komen op de Dam-speech.

Akwasi: “Ik kijk terug naar een periode met een ontzettende tweestrijd. Een innerlijk conflict van jewelste. Met hoofdletters, met koeienletters. Ik heb zo veel dingen geschreven en er gingen ook zo veel dingen de prullenbak in. Er kwam zo veel op me af. Het was een ongekende periode, een wervelwind. Ik moest echt even de tijd nemen om tot mezelf te komen. Daarom duurde het zo lang om met een verklaring op de proppen te komen.”

Humberto: “Op 1 juni had je die uitspraak op de Dam en op 11 september had je uiteindelijk je verklaring. Dat is drie maanden. Dat is lang, hè? Dat is te lang. Ik snap je emotie die eronder zit, maar de woorden snapte ik niet. Ik denk dat je eerder had moeten reageren.”

‘Niet zo handig’

Achteraf gezien is Akwasi het daar wel mee eens. “Het is een moment van opwinding geweest waarin ik ontzettend gefrustreerd ben geweest. Natuurlijk, als ik terugkijk: op dat moment was het niet zo handig. Zeker niet. Ik heb dit nog nooit gezegd, maar ik voelde het wel. Alleen hoe weerleg je dat? Daar heb je de tijd voor nodig. Ik moest wel heel goed nadenken van: wat wil ik zeggen en hoe wil ik het zeggen? En aangeven dat frustratie het eventjes van me won. Dat is wat er echt gebeurde.”

Humberto: “Vind je het moeilijk om hierover te praten?

Akwasi: “Ehm, je hoort het. Het is de eerste keer en ik vind het wel een beetje lastig.”

Humberto: “Je strem breekt een beetje.”

Akwasi: “Omdat het me toch nog wel aan het hart gaat hoor. Het is best wel een pittige periode geweest en nazorg is ook belangrijk.”

Foto: NPO

68 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Ben
oktober 21, 2020 00:39

Een zorgvuldig geoefend opzetje ” je stem breekt…….”.
Tussen 2 zwarte piet en ned haters die beide een zwaar geschonden “imago” proberen te redden.
Helaas. Het kwaad is al gebeurd. Komt nooit meer goed!

Gast
Ulenberg
oktober 19, 2020 13:43

@ Ilse: Was het maar zo. Ik denk niet dat omroep ZWART programma’s met de traditionele Zwarte Piet gaat uitzenden.

Gast
Ilse
oktober 19, 2020 13:41

Is dat de reden dat hij de omroep ZWART begint? Gaat die zender nieuwe programma’s met Zwarte Pieten uitzenden om te proberen het goed te maken met het Nederlandse volk?

Dat zou Nederland wel waarderen denk ik :)

Gast
anoniem
oktober 18, 2020 20:26

Maar gezien zijn grove taal lijkt hij aardig geïntegreerd en wie weet ontduikt hij ook de belasting…. :-)

Gast
anoniem
oktober 18, 2020 20:17

Uit al die miljoenen activisten wordt in Nederland vooral de aandacht gevestigd op degenen die niet een helemaal zuiver cv hebben?

Gast
Joris
oktober 18, 2020 20:14

Akwasi denkt nog steeds dat hij heel geliefd is. Maar iedereen kotst hem uit. De werkelijkheid zien is hem vreemd . Is vast een of andere geestelijke stoornis uit de DSM.

Gast
Gert
oktober 18, 2020 20:13

@Anoniem 19.38,

De media heeft helemaal niemand eruit gepikt. Meneer Akwasi wil zelf overal spreken, het boegbeeld zijn, BLM is nog niet genoeg, nu ook nog boegbeeld en voorzitter van een eigen omroep. Hij wordt eerder te weinig kritisch gevolgd dan teveel. Er is hem gi-gan-tisch de hand boven het hoofd gehouden door de media. Ik hoop dat daar eens een keer een einde aan komt. Heb er genoeg van, dat gelik en gestreel door journalisten van iemand die puur kwaad wil. Want dat begrijpt de hele bevolking allang.

Gast
anoniem
oktober 18, 2020 19:38

Het lijkt erop of onze media hem eruit heeft gepikt om BLM zwart te maken..

Gast
Toon Loos
oktober 18, 2020 16:56

@StefanV
zo 18 okt 2020 om 16:40

StefanV, ook iemand die de klok heeft horen luiden… kletsmajoor…
Het O.M. heeft heeft zich op het standpunt gesteld dat Akwasi door zijn uitspraak heeft aangezet tot het plegen van een strafbaar feit. Dat is heel iets anders dan de onzin die jij uitkraamt. Kortom: Als je geen verstand hebt van de materie, moet je je bek houden houden.

Gast
StefanV
oktober 18, 2020 16:40

Als ik het zo lees, komt Akwasi als een soort slachtoffer uit het gesprek. Dat terwijl er toch echt door het OM is vastgesteld dat *hij* zich aan een strafbaar feit schuldig heeft gemaakt, ook al werd hij daarvoor niet vervolgd.

Gast
Jisrael
oktober 18, 2020 16:11

Deze hypocriete ashanti, nakomelingen van slavendrijvers die hun eigen ras verkochten. Akwasi wil ons laten knielen terwijl zijn voorouders erger waren, en dan nog zeggen: ja, we hebben zwarte slaven verkocht, ze zelfs op de boot gezet, aber wir haben es nisht gewust????? Tuurlijk. Akwasi, en blm etc, janken al wanneer je zwarte zegt, maar hoe gaat deze ashanti zijn omroep noemen, ZWART!! De enige die echt gediscrimineerd worden zijn autochtone blanke Nederlanders, wat ik niet ben. Ik ben jood, en ik heb niets met dit klopte politiek correcte linkse kolereland. Jullie linkse Hollanders laten jullie eigen cultuur kapot maken! Hoe kun je zo naif zijn te denken dat het blm en akwasi voor de zwarte medemens is. Het is bullshit akwasi heeft een schuldgevoel bom, wil de zooi omver werpen, protesteert niet maar telt, steelt , vernield, en die naïef blanken lopen nog mee ook! De wereld op zijn kop. Wordt wakker!!
Akwasi, als ik jouw zie, dan heb je een probleem, wie weet zoek ik je op, zo moeilijk is dat niet, hypocriet!!

Gast
Miriam
oktober 18, 2020 11:24

En even als aanvulling: een volksmenner die foute reacties uitlokt. Tot er straks iemand op het ideel komt om aangifte te doen en dan is het einde verhaal.

Gast
Chelsey
oktober 18, 2020 11:21

Als een groot gedeelte van de autochtone Nederlander het ook gewoon moet gaan doen met een bescheiden basis-inkomen, in verband met de robotisering van de maatschappijen in de hele wereld, zal er in maatschappelijk positieve zin niet érg veel verschil gaan zitten of je als groot Multinational nu aan een gemiddeld allochtoon of autochtone inwoner van een bepaald land gaat verdienen. Immers krijgen zij min of meer gratis geld om zo’n Multinationale economie op gang te houden. Een inclusieve samenleving van 1 heidsworst is dan ook gewenst, met een 1 oog leiderschap waarbinnen slechts 1 religie geldt: spendeer jezelf de dood in in naam van antichrist satan 1 oog!

Gast
Miriam
oktober 18, 2020 11:17

Het wordt hier natuurlijk uitvergroot. Steeds weer. Ik heb wel een vermoeden wat de politieke voorkeur van de schrijver van deze stukjes is.

Gast
Observant
oktober 18, 2020 10:03

Anti-racist@ Bij donkere mensen valt weinig te halen. De meesten zitten in bijv. de Bijlmer in een flatje al veertig jaar armoede te lijden.
Het irritante is dat de reclame een onterecht beeld geeft (versterkt) dat allochtonen enz. jong, modern en succesvol zijn en dat we daarom niets meer hoeven te doen om hun maatschappelijke positie te verbeteren en of ze verder te laten integreren. Het zijn dus meestal manipulerende, racistische veel te positief stereotyperende reclames

Gast
Anti-racist
oktober 18, 2020 09:52

Ook Aziaten en mediteranen zie je steeds meer in de reclame. Men suggereert dat driekwart Nederland uit multiculturele gezinnen bestaat, terwijl in werkelijkheid het percentage gemengde gezinnen verbijsterend laag is. Wellicht denkt men meer aan gekleurderen te kunnen verdienen omdat ze denken dat ze veel makkelijker te manipuleren zijn.

Gast
Statisticus
oktober 18, 2020 09:44

@Braak
De Afrikaanse bevolking bestaat in Nederand uit 2 à 3 procent. Het aantal mensen met een Afrikaanse achtergrond in tvreclameis is ruim dertig.procent. Maar volgens een racistisch gekleurd onderzoek hebben ze in verhouding zelden de hoofdrol. Onzin. Het lijkt erop dat reclamebureaus en producenten worden betaald om jonge gekleurderen in beeld te brengen.

Gast
Betty Glasbak
oktober 18, 2020 09:12

Nare man.

Gast
Ray
oktober 18, 2020 09:01

Een woordkunstenaar die ruim twee maanden over een antwoord nadenkt, en dan nog komt er alleen juridische draaikonterij uit. Doet denken aan Jos B. die na drie jaar niet verder komt dan “Ik heb zijn kleding geschikt.”

Gast
Chelsey
oktober 18, 2020 08:55

Wat is er anno 2020 eigenlijk mis aan “verre neefjes en nichtjes” van Eddo Abraham Rosenthal die in perfect ABN’s verslag zijn gaan doen van hét Wereld News volgens het jarenoude NPO-Concept? Of nieuwslezeressen zoals Simone, Aldith, Noraly of Laila? Of moeten Islamabad-baarden in navolging van Zwarte geldwolf Akwasi O. ook maar weer gewoon helemaal opnieuw dom-ijverig gaan strijden naar weer een zoveelste eigen NPO-islam omroepje binnen de NSO?! Dat eind jaren ‘80 omroepje voor de moslim genaamd NMO is toch ook al helemaal reeds opgegaan in omroep NPO/NTR! Zwarte Akwasi O. loopt wat dat betreft gigantisch ver achterop op de allochtoon toepen. Zwarte broek poeper Akwasi is als mislukte nazaat van een Afrikaanse grote slavendrijvers-familie kennelijk verblindt geraakt door het vele geld. Immers hij wordt als Zwarte geldwolf alleen daardoor gedreven, niet meer en niet minder!

Gast
critikast
oktober 18, 2020 08:16

Akwasi, Baudet, Wilders….hoe diep kan een land zinken ?

Gast
Vrange Lans
oktober 18, 2020 08:09

Toch niet de enige die opvalt dat kleurlingen een steeds grotere rol in reclame’s gaan spelen. Irritant maar toch enigzins op waarheid berust dat veel (allochtone) jongeten zich een reteduur abbonement laten aansmere en zich ongans vreten aan snackvoer zoals de chipsbuizen.

Gast
PaulBrenn
oktober 18, 2020 07:19

Dat valt mij nu ook op, “Braak”, gister nog bij Kassa zag ik dat de reporter van de Belbus ook al is vervangen door een niet bij naam te noemen “kleurling” dame, en ik vind dat echt geen voordeel hebben…..en ook een paar reporters van de NOS zijn van een duidelijke Arabische afkomst, sommige incl. Islam-baarden. Nu zeggen jullie wel, dat moet kunnen, okay, maar ik kan er nu nog steeds niet aan wennen, het valt mij steeds vaker op.

Gast
Piet Pannelap
oktober 17, 2020 23:15

Ach ja…. als er één ras/volk racistisch is, dan zijn het de zwarte/donkere/gekleurde luxe poezen in de ontwikkelde wereld wel. Pfff…. vermoeiend die bevoorrechte figuren. En maar roepen dat ze het zo slecht hebben. Joh, hou je mond! Of ga naast je broeder in Senegal/Ethiopië/Ghana of whatever zitten, irriteer je maar niet aan de vliegen om je ogen en hou je handje op voor een rijstkorrel of 100.

Gast
BRAAK
oktober 17, 2020 22:50

Weet u wat mij onaangenaam treft de laatste tijd, dat het aantal kleurlingen in programma’s en reclame uitingen waanzinnig toe is genomen, zo erg zelfs dat er in de reclame uitingen de logische verhoudingen zwart versus wit zoek zijn.

Gast
Julske
oktober 17, 2020 20:33

@ Menneer Bart; houdt u op met al die negatieve praatjes van u hoor. En maakt u zelf niet gek. Niemand gaat dit land overnemen, zo machtig is Akwasi niet, met zijn clubje.

Gast
Bart
oktober 17, 2020 19:51

@Flits Bom Klopt helemaal! Die verbinding komt er niet omdat niemand deze eigenlijk echt wil. Ook de blanke Nederlanders die hun mond vol hebben over verbinden en tegen racisme strijden niet. Wacht maar als er mensen van buitenlandse afkomst op en om hen heen komen wonen. Dan is het zo afgelopen met die praatjes. Terecht ook want mensen als Akwasi en een groot deel van de zwarte mensen of mensen van een andere afkomst willen dit ook helemaal niet. Akwasi en zijn clubje willen dit land veroveren en daarvoor nemen ze ruim de tijd. Eerder zal deze club niet stoppen. Om dit alles te stoppen is er ben ik bang is een oorlog nodig. Pas daarna zal men misschien in gaan zien dat we allemaal het zelfde zijn. Al was dit bij andere oorlogen ook nooit echt of maar heel kort het geval. De verbinding komt er in elk geval niet omdat verdeeldheid word gecreëerd door de politiek en de media.

Gast
Flits Bom
oktober 17, 2020 19:34

Dat hele BLM slaat de verkeerde kant op en zorgt er alleen maar voor dat we verder uit elkaar komen te staan,

Gast
Ria
oktober 17, 2020 18:55

Haha echt satire veel reacties en waar ik kijk nu ook anders naar gekleurde mensen.reactie van iemand een leuk .En die verdraaiing van namen klasse

Gast
Jesse
oktober 17, 2020 18:30

Ga volgende week demonstreren tegen de aanval
op het Onderwijs

Wie doet mee?

Gast
Swaerten en swaertinnen verenigt u.
oktober 17, 2020 18:19

Excuses om een rechtzaak te voorkomen zijn geen excuses.

Gast
Bart
oktober 17, 2020 18:13

De reactie van Akwasi kwam zo laat omdat hij op dat moment niet meer anders kon. Hij meent geen reet van deze reactie en ook bij Humberto mag hij weer zijn huil verhaaltje afdraaien. Akwasi hoort te worden vervolgd en te worden vast gezet voor opruien en haatzaaien. Deze man haat Nederland en blanke mensen en moet hier gewoon helemaal niet meer blijven. Akwasi is een gevaar voor onze samenleving en daarbuiten. Na gevangenisstraf opsluiten in een afgesloten inrichting ergens ver weg van hier.

Gast
Coby Potappel-Stroop
oktober 17, 2020 18:02

De pot verwijt de ketel dat hij zwart is!

Gast
Ome Cor
oktober 17, 2020 17:57

Die kwal op de rechtse foto is het negatiefje.

Gast
iemand
oktober 17, 2020 17:45

Als ik die foto zie en dan zeggen ze dat Nederlanders racistisch zijn en dat ze geen kansen hebben. We kijken nu al naar Zwart.

Gast
Marianne
oktober 17, 2020 17:04

Waarom woont hij in Nederland en niet bij zijn familie in de VS? Is hij anders geaard?

Gast
f8
oktober 17, 2020 16:36

De rioollucht komt je tegemoet iedere keer wanneer deze haatzaaier weer vanuit zijn onderbuik teksten door zijn mond naar buiten laat komen.

Gast
jesse
oktober 17, 2020 15:58

@belasting,
Ik begrijp dit ook niet. Als een of andere Arabische jongen zich zo zou gedragen en uiten en vervolgens ´´een omroep´´ begon, hadden alle terrorisme bestrijdingsdiensten op rood gestaan. Waarom wordt dit allemaal bij hem geaccepteerd opeens. Heel, heel vreemd allemaal.

Gast
Philip Klein
oktober 17, 2020 15:57

Waarom zit die Akwasi in Nederland? Wat doet hij hier? Wie heeft hem toestemming gegeven om hier mensen te beledigen en de maat te nemen? Waarom toont hij niet meer dankbaarheid dat hij hier mag wonen? Wat is zijn verdienste om Nederlander te mogen zijn? Hij lijkt me geen aanwinst.

Gast
Purina
oktober 17, 2020 15:56

Een spijtbetuiging die pas na 3 mnd wordt gedaan, alleen omdat hij dan geen straf krijgt, is niets waard. Deze man is een gevaarlijk figuur, die door zijn handelen en uitspraken alleen maar juist haat zaait. Hij zou geen aandacht moeten krijgen, in geen enkele talkshow. Belachelijk dat zoveel mensen dit niet inzien en overal aan toegeeft. Zelfs een lichtgrijze Piet, wil hij niet.

Gast
belasting
oktober 17, 2020 15:56

Dit is toch gewoon een geheel geradicaliseerde meneer. Wat doet hij in de functie van voorman van een omroep…Iedereen schrikt zich dood van hem. Rare gek.

Gast
Joris
oktober 17, 2020 15:45

Wat vinden zwarte mensen nu in het algemeen van Akwasi. Dat vraag ik me eigenijk af. Kan me niet indenken dat je achter deze gek aan gaat lopen.

Gast
Hieronymus
oktober 17, 2020 15:44

Hiddema noemde Akwasi niet voor niets een griezel. Dat is hij ook. Kijk even naar de foto´s van deze narcisitische miljonair zonder geweten. En maak je mening op. Dit is niet goed, voor niemand.

Gast
Jantje
oktober 17, 2020 15:41

Akwasi lijkt mij iemand die zo vergeven is van haat, dat hij zichzelf heel makkelijk verliest in bijvoorbeeld uitspraken waar hij dan pas 3 maanden later ´spijt´ van heeft. Hij heeft er in werkelijkheid helemaal geen spijt van, want het is vrees ik een uiterst agressief persoon, die alleen maar opeens liet zien wie hij werkelijk is. Daar krijgen we echt nog een hoop ellende van, om het maar heel erg eufemistisch te zeggen. Hij krijgt ook veel en veel te veel ruimte om zijn haat te verspreiden. Heel slecht dat dit gebeurd voor de integratie en voor het werkelijke anti-racisme werk. Akwasi zaait alleen maar haat en agressie en oogst haat en agressie met zijn optreden. Wie heeft hier nu wat aan. Dat is de vraag. Niet de zwarte mensen in Nederland in ieder geval.

Gast
Rastom
oktober 17, 2020 14:24

Akwasi is af. Walgelijk.

Gast
Momo
oktober 17, 2020 14:05

“En aangeven dat frustratie het eventjes van me won.”

Eventjes? Je bedoelt voortdurend.

Aquarium heeft bovendien helemaal geeen afstand genomen van zijn uitspraken.

Gast
Kinterslaas
oktober 17, 2020 13:56

Trek m’n tweede zak pepernoten van de dag open bij het zien van de foto.

Gast
Jiyani
oktober 17, 2020 13:41

De racistische kaart is weer eens getrokken. Niets is makkelijker dan een ander uitschelden.

Gast
JanH
oktober 17, 2020 13:40

Die verklaring heb ik goed gelezen en één ding weet ik zeker: geen woord van die verklaring is door Akwasi zelf geschreven. Het zijn puur juridische formuleringen, door zijn advocaat uitonderhandeld met het OM.

Gast
Gtstfites
oktober 17, 2020 13:39

Ik snap niet waarom Ashanti’s of nageslacht daarvan nog in Nederland mogen blijven Akwasi’s vriend Jerry is net zo’n racist haat op Blanke Moslims, Joden, vast ook nog homofoob.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen