Beste vriend Anna Nooshin: ‘NL heel racistisch’

Influencer Robbert Rodenburg, die onlangs de media haalde met zijn interview met gravin Eloïse, is er door de Black Lives Matter-hype achtergekomen dat er zeer veel racisme is in Nederland. Dat zegt de beste vriend van Anna Nooshin op YouTube. Binnen de grachtengordel is er een soort strijd gaande tegen alles dat te wit is – Anna noemde onder meer het Televizier-gala te wit – en ook Robbert doet daar actief aan mee. Hij staat volledig achter de Black Lives Matter-beweging.

Het is goed dat de zwarte mensen zo zijn opgestaan, vindt Robbert. “Ik ben heel blij – of blij is misschien niet het goede woord – maar ik ben heel blij dat het gebeurt in de zin dat ik het heel goed vind.”

Robbert is zich bewust geworden van zijn witte privilege. “Als ik voor mezelf mag spreken – en daarom ben ik ook blij dat deze beweging er is – ben ik me echt niet heel vaak bewust geweest van het feit dat ik wit ben en het feit dat dat dus echt wel privileges met zich meebrengt.”

Nederland racistisch

Nooit eerder realiseerde Robbert zich dat Nederland zo racistisch is. “Ik heb ook gewoon nooit heel erg gezien dat echt een heel groot deel van Nederland zo ongelooflijk racistisch kan zijn. Ik ben zoals ik al zei heel blij dat er eindelijk een beweging komt en ook zie dat er stappen worden gemaakt, weet je wel?

Het gaat de goede kant op, merkt hij nu. “Als ik dan lees dat Zwarte Piet niet meer op Facebook en Instagram meer mogen komen, dan denk ik oprecht: er gebeuren nu veel dingen en mensen worden zich heel erg bewust.”

Blank en donker

Zelf let Robbert ook goed op zijn woordgebruik. “Bijvoorbeeld het woord – ik weet niet of ik het zo mag zeggen – maar ik zei altijd blank en donker. Nou ja, ik was me daarbij echt van geen kwaad bewust en dat zijn allemaal dingen die ik dan ook leer. Dat daar allemaal andere benamingen zijn en dat het verkeerd kan overkomen.”

Nu zou hij nooit meer blank of donker zeggen. “Daarom ben ik heel blij dat door alle Instagram-pagina’s, docu’s, boeken en dingen die ik online gelezen heb, heel veel mensen zichzelf zijn gaan educaten over het onderwerp.”

Ik vind het heel goed dat het er is en dat het heel waardevol is.”

Foto: YouTube

85 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Ben
oktober 7, 2020 23:59

O dus dat is rascisme. Als je kritiek hebt.
Mmmmmja……duidelijk toch.

Gast
Lil K. Leine
oktober 7, 2020 18:57

Robbert, domme domme Robbert, lazer snel op uit Amsterdam en neem freaky Anna mee.

De stad is zoveel mooier en beter zonder jullie. We kunnen jullie missen als kiespijn.

Domme, jankende nicht die je bent.

Gast
Pieter
oktober 7, 2020 13:00

De mening van Robbert Rodenburg, een homo met geëpileerde wenkbrauwen maakt geen indruk. Laat Robbert zich als homo maar druk maken over de ho mo haat vanuit de Maroc Gemeenschap. Robbert ga emigreren naar Iran en neem dat domme mokkel Anna Nooshin mee. Kijk wel uit Robbert want voor je het weet wordt je opgehangen en Anna wel je boerka aan hoor.

Gast
Jaap Aap
oktober 7, 2020 03:15

Bek dicht, engerd.

Gast
Wel heb je ooit! Blanke vla discrimineert
oktober 7, 2020 00:29

Bakker, mag ik een halfje bruin en een halfje blank van u?
Nee, ik verkoop niet aan negers, die op Robbert Rodenburg lijken.
Bovendien discrimineert u mijn brood.

Het moet toch niet gekker worden!

Gast
Anti-racist
oktober 6, 2020 23:20

Poppenkast@ Ik zie dat de paranoïde Dollhouse-nitwit eindelijk weer wakker geworden is uit zijn diabolische coma. Kennelijk gaan duivels Engels brallen als ze boos zijn.

Gast
Wil van Bil
oktober 6, 2020 23:05

Uit welk gesticht is deze onbenul ontsnapt??

Gast
Beter opletten!
oktober 6, 2020 22:36

@@Sjaak Trekhaak
di 06 okt 2020 om 10:48

Idioot!

Gast
Dollhouse
oktober 6, 2020 22:09

Really? Is dat alles wat je hebt? Like I don’t give a F!
Ga jullie schamen for real this is so pathetic!

Gast
Zere Neus
oktober 6, 2020 20:36

Er zijn tegenwoordig zoveel influencers dat ze er helemaal niet meer toedoen.
Ze hebben zichzelf uit de markt gewerkt.

Gast
😷Paulus
oktober 6, 2020 19:36

😷Ach, deze jonge loopt achter de feiten. Elk nuchtere mens weet dat er veel racisme heerst in Nederland . Kijk maar de reacties van sommige rioolfiguren hier. Racisten zijn mislukte mensen en nog minder dan insecten. Daarom uitroeien met gif.

Gast
Youp
oktober 6, 2020 18:47

Geloof dat ik een abo op het you tube kanaal heb van deze extreem linkse cultuur marxistische reetridder.
Zometeen gelijk eens even deleten.
Met dit soort tuig wens ik me niet te verbinden.

Gast
Poppenkast
oktober 6, 2020 18:40

Analyticus@ Klopt die dollhouse hoort thuis in het dollenhuis. (gekkenhuis)

Gast
Lariekoek
oktober 6, 2020 17:41

@Whitedog
Het klopt dat Nederland van oorsprong een blanke bevolking had, maar in de Verenigde Staten waren de Indianen de oorspronkelijke bewoners. Maar in de VS is Witte privilege ook ingevoerd. In Canada, Australië en Nieuw-Zeeland idem dito!

Gast
halsepa
oktober 6, 2020 17:18

Racsime is van alle volkeren en van alle rassen, snap dat nou eens domme linkse lul.

Gast
anoniem
oktober 6, 2020 16:09

Het probleem is nu eenmaal dat matig gekwalificeerde types, graag een zondebok aanwijzen om de aandacht af te leiden van hun eigen geblunder..

Gast
Whitedog
oktober 6, 2020 16:00

Racisme is sowieso altijd fout.

Nederland is echter een West-Europees land, met blanke (of als je wilt witte) mensen als originele nbevolking. Dus mensen die een andere oorsprong hebben, zullen eenmaal altijd achter gesteld worden. Dat is nu wel gebleken.

Nu is het aanzien hoe de Nederlanders dit verder oppakken.

Gast
T.E.D.
oktober 6, 2020 15:59

Hij heeft gewoon een punt.

Maar we hoeven ons niet te verontschuldigen voor ons Witte Privilege, we kunnen er wel met z’n allen aan werken de achterstand waarop mensen uit minderheidsgroepering in onze samenleving mee beginnen weg gewerkt worden.

Het leed van het verleden kunnen wij nooit meer wegnemen, we kunnen er wel voorzorgen dat dit in de toekomst niet meer aan de orde is!

Gast
Taalkundige
oktober 6, 2020 15:45

Jeff@
Daarom wordt de term Oost-Aziaten steeds meer gebruikt en mediterranen voor mensen uit het Nabije of Midden-Oosten en Noord-Afrika. Bijv. tropisch Afrikaan is een nog correctere omschrijving voor Afrikaans negroïde aardbewoners.

Gast
Jeff
oktober 6, 2020 15:29

@Taalkundige, terecht, tot de Marokkanen, Tunesiërs en zo beginnen te klagen dat zij ook Afrikaans zijn. Het is juist heel vreemd om een huidskleur aan te duiden met een werelddeel. Net zo onzinnig als “Aziatisch” zeggen wanneer je mensen bedoelt met spleetogen, een lichtbruine huidskleur en sluik haar. Er is maar een deel van de Aziaten dat daaraan voldoet. Indonesiërs, Saoedi’s, Turken, Indiërs, een groot deel van de Russen, het zijn allemaal Aziaten die niet (geheel) aan de definitie voldoen.

Gast
Blanke met roze, lichtbruine huid tot bruin in de zomer, maar dat is niet relevant.
oktober 6, 2020 15:20

Robert@ Gewone mensen noemen mensen bij hun naam. Bij het geven van een signalement bijv. na een ‘incident’ kun je allerlei andere kenmerken noemen. Als je dan bijv. alleen ‘een donker uiterlijk’ zou zeggen in Amsterdam, kan de politie amper potentiële verdachten wegstrepen.

Gast
Medusa
oktober 6, 2020 15:00

In Nederland is idd veel racisme tegen blanken vooral. Alles is tegenwoordig te wit. We wonen ook in een westers land. Er zijn meer blanken dan gekleurde mensen. Zij roepen constant racisme racisme. Maar wie discrimineert nou het meeste?? Zij mogen ales over ons zeggen maakt niet uit wat, en wij zijn al racisten als we een baan krijgen die zij liever hadden gewild.
Wij zijn hier geboren, wij hebben geen land van herkomst. Zij komen speciaal de halve wereld over gevlogen om hier te komen wonen. Ze hebben ons land speciaal uitgekozen. Wij nemen ze nog op. En dan is ineens alles slecht aan ons. Als het zo erg is om hier te wonen zoek dan een nieuw land uit als je het vertikt om terug naar het land te gaan die je zo verdedigd.
Hou op met zeuren en laat ons met rust.

Gast
robert
oktober 6, 2020 14:58

Wat zeg je dan bij mensen met een donkere huidskleur? Ja, dat was iemand van Afro-Amerikaanse komaf? Hoe praten donkere mensen er zelf eigenlijk over, vraagt niemand zich dat af?

Gast
Taalkundige
oktober 6, 2020 14:11

JB@ In het Engels wordt langzaam maar zeker net als bij de VN terecht ‘African’ (decent) steeds meer de norm.

Gast
JB
oktober 6, 2020 14:03

Ik ben niet wit en anderen zijn niet zwart.

Kunnen we heb aub bij donker en blank houden. Het is aan jezelf of je het ene verheerlijkt of het ander. Voor mij is het gelijk. Ik zal nooit zwart zeggen, dat voelt gewoon FOUT. In het Engels ligt dat anders, maar hou ik ook niet van wit en zwart.

Gast
Zoeker naar antwoorden
oktober 6, 2020 13:51

Welk probleem? Nog meer racisme door de racistische wokeroeptoeters?

Gast
anoniem
oktober 6, 2020 13:40

Wat mij verbaast is dat sinds BLM iedereen ineens zo “woke” is, terwijl het probleem natuurlijk al veel langer speelt..

Gast
Penis Aqua Rosa
oktober 6, 2020 13:38

Zo naïef en zo onnozel toch. Kijk nou toch eens die foto. Je kunt niet goed zien of hij bloost.
Is met zijn flesje rozenwater uit de kast gekomen, om ons te besprenkelen.

Gast
Ook maar een mening
oktober 6, 2020 13:24

Ik raad voor- en tegenstanders van welk woord dan ook het artikel als reactie op Words matter (Elsevier) te lezen.

Gast
jmp
oktober 6, 2020 13:14

Ach ja, de beste vriend van Anna Nooshin, dat maakt verder commentaar over en aandacht voor deze nono toch overbodig. En door ..

Gast
Analyticus
oktober 6, 2020 13:13

Poppenkast@ Nog erger zijn die paranoïde griezels die onder een Engelstalige naam een reactie geven en dat een ‘comment’ noemen. Het zijn nietsnutten die niet inhoudelijk reageren en alleen maar in het Engels kunnen provoceren en beledigen zoals nitwit Dollhouse.

Gast
Poppenkast
oktober 6, 2020 13:03

Objectivus@
Ik heb hierdoor een hekel gekregen aan Nederlanders die ‘Nederlands’ (Engels) spreken vooral in combinatie met een Amerikaanse r. Bizajjjj!

Gast
Objectivus
oktober 6, 2020 12:57

Nitwit Rodenburg (rode burger) laat zich ‘educaten’. Ik adviseer hem dringend geen racistische, activistische Engelstalige pulp meer te lezen. Doordat hij en andere racisten graag met holle Engelse kreten hun gebrek aan kennis en intelligentie pogen te verdoezelen maken ze zichzelf nog belachelijker. Lees objectieve Nederlandse artikelen over woorden enz. Google bijv.: (stop het) zwart-witdenken.

Gast
gtstfites
oktober 6, 2020 12:55

Black Lives Matter maakt Racisme alleen maar erger.

Gast
Mike
oktober 6, 2020 12:48

Door dit soort mensen krijg je juist een tweedeling…

Gast
Willie
oktober 6, 2020 12:39

Misschien dat deze flapdrol wat voorbeelden kan noemen.

Gast
Dollhouse
oktober 6, 2020 12:31

Wat een “creatieve” aliassen in de comments allemaal van dezelfde imbeciel, Get a life creep!

Gast
maatje te groot
oktober 6, 2020 12:30

En zo blijft Dank zij al deze dombo’s de weerstand/haat groeien tussen blank en zwart.

Gast
Momo
oktober 6, 2020 12:27

“Als ik dan lees dat Zwarte Piet niet meer op Facebook en Instagram meer mogen komen, dan denk ik oprecht: er gebeuren nu veel dingen en mensen worden zich heel erg bewust.”

Ja, mensen worden zich heel bewust van het opkomend links fascisme.

Gast
Taalkundige
oktober 6, 2020 12:23

Robbert lijkt zo te zien een lichtend voorbeeld van een racistische dombo die slaafs racistische woorden van racisten overneemt die zich eufemistisch ‘activisten’ noemen. ‘Donker’ is een afkorting van donkerbruin. Zwart is een veel negatiever woord. Blank is een neutraal woord en in het Duits en Engels heeft het een negatievere betekenis. Wit heeft in alle talen een positievere betekenis en connotatie. Omdat gekleurdere nitwits graag polariseren net als blanke racisten zijn deze polariserende woorden modieus geworden. Met dank aan de racistische, elitaire NOS.

Gast
JasperV
oktober 6, 2020 12:12

Wat is er mis met blank en donker? Het is toch gewoon een kwestie van kleuraanduiding. Ik heb een zwarte fiets en een rode traploper met donkere strepen.

Gast
Arie Spareribbens
oktober 6, 2020 12:03

Die Robbert straalt helemaal uit dat hij vroeger veel gepest werd. Dus hij is allang blij dat hij nu een vriendinnetje heeft. Alleen dan niet overmoedig worden jochie. De meerderheid vindt je nog steeds een Lulletje Rozewater. Maar dat zal dan ook wel racistisch zijn.

Gast
Pullekie
oktober 6, 2020 11:56

Welkom in Nederland Robbert , het land waar het allemaal gebeurd!

Gast
Caramba
oktober 6, 2020 11:37

Ik noem een dikke wel eens “dikke” en iemand met rood haar wel “rooie”. Dat maakt mij waarschijnlijk officieel tot racist.
Dat komt door mijn verleden. Ik had een oom, die noemde mij altijd schele omdat ik een bril droeg.

Gast
Ben
oktober 6, 2020 11:37

Dit soort jandoedels laat zich van alles vertellen en neemt dat vervolgens zomaar voor waarheid aan. Neem dat geklets over blank en donker. Dat zijn zogenaamd foute woorden, maar als je zelf even onderzoek doet blijkt dat gewoon complete flauwekul te zijn van types die denken dat Nederlands hetzelfde is als Engels. En dat Amerikaanse problemen onze problemen zijn. Alleen types die wat moeite hebben met nadenken kunnen die zaken niet uit elkaar houden. Die moeite met nadenken is trouwens ook de oorzaak van dat klakkeloze overnemen van klinkklare nonsens.

Gast
Anti-racist
oktober 6, 2020 11:36

De grootste racisten en provocateurs zijn juist die idioten die mensen zwart en wit noemen en alleen maar blanke Pieten willen. Zij streven naar apartheid en polarisatie.

Gast
Sjors van Sjimmie
oktober 6, 2020 11:30

Ei ei ei, en we zijn zo blij…. dat je niet blank of zwart mag zeggen en dat vieren wij..

Influencers en het woord oprecht.. gaat niet samen. Net als hoe woorden serieus, respect en sowieso..
wist trouwens niet dat een bestie van Anna N ook een soort van beroep is… zal wel grappig op de CV staan..

Gast
Stanislav
oktober 6, 2020 11:30

Was dit niet die noob die geen vriend wilde met een kleine penis? Dat is toch ook iemand afserveren op zijn uiterlijk? Hypocriet pleurisjong. Zelf heb ik gelukkig wel een enorme boa constrictor langs mijn broekspijp naar beneden hangen..

Gast
StefanV
oktober 6, 2020 11:28

Ik praat zo min mogelijk over huidskleur. Maar mocht dat nodig zijn, dan zal ik mijn eigen huidskleur als blank omschrijven. Dat is namelijk het normale Nederlandse woord hiervoor. Ik geef bij deze ook de garantie dat ik deze term de rest van mijn leven blijf gebruiken. In geen 100 jaar ga ik mezelf “wit” noemen. Evenmin noem ik mensen “zwart”. Beide woorden zijn anglicismen.

Ik heb ook steeds meer de neiging om het woord huidskleur expliciet aan de zin toe te voegen. Ik ben namelijk niet blank (of zoals mensen zonder ruggengraat zeggen: wit), ik heb een blanke / lichte huidskleur. Ik ben veel meer dan mijn huidskleur.

Zinnetjes als “ik ben wit” passen perfect bij mensen die de wereld in allerlei hokjes willen opdelen. Ik pas daar vriendelijk voor. Ik beoordeel mensen niet op hun huidskleur en ik ben veel meer dan alleen mijn huidskleur.

Gast
Tante Sjaan
oktober 6, 2020 11:23

Robbert Rodenburg was de naam zei u?? Nou er liggen wat tickets klaar op Schiphol richting het thuisland van Nooshin dus mijn voorstel zou zijn neem alle mafkezen mee naar Iran kom nooit meer terug

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen